Hlavní navigace

Názor k článku Otevřené vzdělávací zdroje: Česko jako open source velmoc? od anonym - Pěkný den, rád bych poprosil aspoň sem do komentářů...

  • 5. 11. 2019 11:36

    bez přezdívky

    Pěkný den,
    rád bych poprosil aspoň sem do komentářů rozepsat, jaké jsou ty "jasné a pozitivní kroky MŠMT".

    Před 10 lety jsem dostudoval FI MU a celou tu dobu učím na gymnáziu informatiku, což bylo sice velmi morální rozhodnutí, udělat něco pro dobro vzdělanosti a společnosti, ale už nějakou dobu toho lituji, že jsem byl naivní a plný ideálů, protože společnost to stejně neocení. Jsem jediný na škole, kdo má ve třídě alespoň dualboot Windows+Linux. Jsem velmi osamělý ve snaze učit v rámci typografie práci s LibreOffice. Velká část kolegů učí vektorovou grafiku s proprietárním Zonerem, je nás jen pár, co používáme Inkscape.

    Podstatné je, že to všechno je ale pouze a jen má osobní iniciativa, respektive osobní iniciativa každého konkrétního učitele.

    MŠMT v tomto nemá vůbec žádný vliv a nijak mi práci neusnadňuje ani nedodává potřebné informace. Kurzy akreditované v rámci DVPP (dalšího vzdělávání pedagogických pracovníku) mají tragicky mizernou kvalitu, těm hrůzám, co tam "učí", se už ani nedá smát a s FOSS to opravdu nemá nic společného. Microsoft tlačí svá proprietární řešení stejně jako v 90. letech. Naopak JMK nám práci ještě značně ztěžuje nucením do nákupů přes hromadné objednávání Cejiza, která jsou předražená a trvalo víc jak půl roku, než jsme počítače vůbec dostali. Veškerá výměna dokumentů s MŠMT a krajem je výhradně v podobě formátů Microsoftu.

    Navrhovaná reforma výuky informatiky hazarduje se vzdělaností, protože typografii by měli učit češtináři, jejichž typografické dovednosti končí někde u psacího stroje Consul a ještě dnes v češtině vtloukají dětem do hlavy, že cituji "nový odstavec začínáme pěti údery do mezerníku". Grafiku mají učit výtvarkáři, kteří vědí o software tak leda to, že existuje Photoshop a tím to končí. Na jeho licence samozřejmě nejsou peníze, ale svobodný software nikdo z nich používat nebude, protože ho neznají... No a informatici by měli sice konečně čas učit místo kancelářské elementární gramotnosti opravdovou vědu, ale k čemu je dobré učit teorii informace, algoritmizaci, automaty a gramatiky a podobné věci, když ti žáci nebudou schopní poslat správně e-mail, nebudou umět nakreslit si graf, nedokážou psát na klávesnici...