Hlavní navigace

Názor k článku Otevřené vzdělávací zdroje: Česko jako open source velmoc? od anonym - Souhlasím, nevzdělanost a neochota některých (obzvláště starších) kantorů...

  • 5. 11. 2019 18:12

    bez přezdívky

    Souhlasím, nevzdělanost a neochota některých (obzvláště starších) kantorů je bottleneck, ale to je právě má otázka, kde jsou ty v článku zmiňované "jasné a pozitivní kroky MŠMT". Na vzdělávání kantorů se v reformě informatiky nepočítá podle mých posledních informací s vůbec žádnými prostředky. A současné ICT vzdělávání je kontraproduktivní a hlavně se v něm vůbec FOSS neobjevuje. Z projektů kupříkladu vůbec nelze platit školení CZ.NIC nebo návštěvu přednášek na VŠ v rámci celoživotního vzdělávání, protože to není akreditované DVPP.

    Akreditaci DVPP si vyřizují obvykle jen kolegové, kteří dělají kurzy jako vedlejšák k normálnímu příjmu (to nebývá vždycky špatné, absolvoval jsem i nějaké užitečné a zajímavé), ale to nejsou kurzy pro neinformatiky. Jinak informatickou gramotnost ostatní kolegové získávají na kurzech organizací typu Středisko služeb školám, kde kurzy jsou už podle jejich názvů orientované pouze na produkty Microsoftu nebo jiné proprietární a pochybné technologie. Mimochodem tyhle kurzy od hudebky přes matiku, chemii až po "Excel pro pokročilé" nebo "Úprava fotografií v Zoneru" zvládne učit jedna odbornice na všechno...

    Kdysi jsem omylem na jinak zajímavé akci Počítač ve škole zavítal na přednášku, kde nějaká madam z jedné základky vysvětlovala, že kvalitní studijní materiál musí být dneska online stránka a že nejlepší je Glogster.com, který ona používá a děti moc baví, protože tam může cpát kolem textu rámeček, na kterém sedí kočička, co houpe ocáskem, nebo na pozadí dávat žluto-černé včeličky. A tenhle nevkus gradoval radou, že do stránek bychom měli dávat zdroje, ale "aby tam nezavazely, můžeme jim nastavit písmo 2 pt nebo je dát v barvě pozadí".

    Stav školství a informatiky je dost zoufalý a vesele se to ignoruje. Ze ZŠ děti nemají elementární gramotnost, nemají ji ani kantoři a vláda krom deklarování zcela neviditelné priority podpory vzdělávání jen neustále vymýšlí, jak zrušit maturitu z matematiky a udržet informatice směšnou hodinovou dotaci 2 ročníky na SŠ po 2 hodinách týdně. A na rootu vychází články, které ještě tvrdí, že MŠMT v tomhle směru dělá něco dobře. Samozřejmě bez příkladů, ty totiž neexistují. No prostě typické bušení slámy a utěšování se, že to není tak hrozné, v českém školství tak oblíbené... Tohle mě fakt dokáže napěnit.