Hlavní navigace

Pavel Koutský: piráti pomáhají českému trhu s e-knihami

21. 11. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Nakladatelství Freetim(e)publishing existuje velmi krátkou dobu, ale už vydalo tři elektronické knížky a připravuje další. Vyzpovídali jsme jednoho ze zakladatelů Pavla Koutského a zeptali se ho nejen na nakladatelství, ale i na situaci s českými e-knihami obecně. Jak se celý segment proměňuje?

Nakladatelství Freetimepublishing vydává české čistě elektronické knížky. Založili jej dva pánové: Pavel Koutský a Vladimír Mátl. Zajímalo mě, proč se vlastně do takové činnosti pustili, co od ní očekávají a jaký je český trh s elektronickými knihami.

Kdo je kdo

Vladimír Mátl: Narodil se v Praze. Už odmala ho zajímala výpočetní technika a četba sci-fi. Základní školou ho doprovázelo osmibitové Atari, gymnáziem šestnáctibitová Amiga a na VŠE konečně PC. Počítačům a zejména webovým stránkám se věnuje stále a jeho záliba v literatuře vyústila v zájem o elektronické knihy. Mezi jeho záliby patří retro počítače, filmy a zdolávání rozhleden.

Pavel Koutský: Narodil se v Praze. Protože jediný sport, který zvládl, byl stolní hokej, byly jeho životním souputníkem knihy. Někdy ke konci střední školy začal řešit akutní nedostatek peněz na nové knihy, a protože manuálně byl stejně zručný jako ve sportu, jediná rozumná brigáda byla v jednom Callcentru, tam si ho všimli a nabídli mu brigádu v jednom kreativním oddělení. Až tam mu došlo, že to co dělal ve velké firmě, dokáže v malé také a ještě se nikdo nebude divně koukat, když přijde do práce pozdě. Od té doby spoluvlastní reklamní agenturu headmade. Vymýšlení ho stále nepustilo a bláznivé nápady také ne, proto před nějakou dobou vydal audioknihy Terry Pratchetta v češtině a nyní se aktivně věnuje elektronickým knihám.

Malé e-nakladatelství

Jak vás napadlo založit vlastní e-nakladatelství? Je to navzdory velkým nakladatelským domům, kteří nechtějí s e-knihami nic mít?

Není to navzdory nikomu. Nechceme konkurovat velkým nakladatelům. Máme dva cíle: chceme podporovat knižní trh a otevřít nakladatelům oči. Pořád se najdou takoví, kteří tvrdí, že se elektronické knížky nevyplatí a jsou ztrátové. To prostě není pravda. Když už máte obsah kompletně připravený, tak vás jeho elektronické vydání nic nestojí, nebo jsou náklady zanedbatelné. Distributoři dnes všechno udělají za vás, jen aby získali nový obsah. Už proto nemůže elektronické vydání knihy být ztrátové.

Nebojí se nakladatelé toho, že jim elektronická verze sníží prodeje té papírové?

Zatím není trh natolik silný, aby cokoliv ohrožoval. Naopak elektronická verze obvykle funguje jako propagace té papírové. Rozhodně se neděje to, že by elektronická kniha kanibalizovala na svém papírovém vydání. Vydavatelé se toho ale často z nevědomosti bojí.

My jsme původně spolupracovali s Palmknihami na tvorbě celého jejich portálu pro prodej knih a rozhodli jsme se, že je na čase to zkusit taky a ukázat velkým nakladatelům, že není čeho se bát a funguje to. Takže jsme založili čistě elektronické vydavatelství, které vydává knihy, které nejsou na papíře. Třeba i takové, které jsou beznadějně vyprodané a neplánuje se dotisk.

Pavel Koutský

Jaké knížky chcete vydávat?

Už z názvu je patrné, že jde o volný čas. Takže se zaměřujeme na takové to lehké volnočasové čtení. Žádnou těžkou literaturu, poezii nebo filosofické traktáty. Chceme, aby naše knížky byly obdobou klasických paperbacků. Spotřební materiál, který nechcete hromadit v knihovně, ale baví vás ho číst. Prostě knížky, které si vezmete na dovolenou k vodě, aby vás pobavily a abyste si je užili.

V současnosti máte vydané tři tituly, můžete prozradit, kolik jste jich prodali kusů?

Stovky. Nevydělá nám to nějaké velké peníze, že by z nás najednou byli milionáři. Z příjmů pokryjeme náklady. Ale jsme na začátku, jsme vlastně průkopníci a trh teprve formujeme. Do konce roku chceme vydat podstatně více knih, ale chceme si vybírat. Už jen proto, že nemá smysl trh zahltit čímkoliv. Chceme naopak spíš oslovit známá jména jako Neff nebo Viewegh.

Do konce roku připravujeme třeba Žambocha, který má silnou a loajální čtenářskou skupinu. Konkrétně to budou jeho povídky, které nikde jinde nevyšly. Dále připravujeme sebrané fejetony Leoše Kyši, čeká nás zajímavá kniha jedné blogerky, fejetony a další knížky. Je toho poměrně hodně.

Český trh jde raketově vzhůru

Zlepšuje se podle vás situace na českém e-knižním trhu?

Trh se velmi rychle vyvíjí. Od minulého roku se tempo výrazně zrychlilo a došlo u nás k raketovému startu. Máme tu několik velkých distributorů jako Palmknihy, eReading a Rájknih s uzavřenou čtečkou Wooky, kterou nemám příliš rád. Ale je tady a používají ji velká nakladatelství jako Euromedia. Nově se do e-knih opřel Kosmas a lidé si začínají všímat, že se něco velkého děje.

Před rokem a půl se s Jirkou Vlčkem z Palmknih nebavil vůbec nikdo z nakladatelů. Ale ani jeden. Teď se to úplně otočilo a většina z nich už chce začít s e-knihami něco dělat. Mění se i přístup zahraničních agentů, kteří už mají elektronické vydávání také podchycené v autorských smlouvách, takže celý proces je jednodušší. Ale taky to trvalo několik let. Teprve teď se začíná nabídka pomalu vyrovnávat s poptávkou. Ještě dlouho nebudou srovnané, ale zlepšuje se to velmi rychle.

Zleva: Petr Krčmář, Pavel Koutský, Vladimír Mátl

Kolik je teď vlastně v Česku v prodeji elektronických knih?

Pokud sečteme nabídku velkých českých prodejců, tak se dostaneme přibližně na 3500. Samozřejmě tam dochází k velkým překryvům, protože velkou část knih naleznete u více prodejců. Ale to výsledné číslo je už poměrně dobré. Zatím tvoří elektronický trh jen asi 0,05 % celého českého knižního trhu. Z pěti miliard korun se v e-knihách pohybují asi dva miliony. Všichni se ale shodují na tom, že do tří let to bude 5 %, tedy půjde asi o čtvrt miliardy korun.

Piráti nejsou škůdci

Je nelegální šíření knih velkým problémem pro trh?

Naopak, zaplať pánbůh za české piráty. Oni fungují vlastně jako regulátoři trhu a posouvají ho kupředu. Tihle „piráti“ vlastně vznikli jen proto, že chtěli číst elektronicky a vadilo jim, že nemůžou. Teď, když elektronické knihy začaly konečně vycházet, přišli sami s „dobou hájení“. Když tedy v Česku vydáte elektronickou knížku, největší servery vás budou hájit pět let. Po tu dobu u nich nebude knížka ke stažení a naopak k vám ještě dají odkaz „tady si to můžete koupit“.

Doba hájení se ale vztahuje i na papírové knihy, ne?

Ano, ale tam jsou podmínky jiné. Zahraniční kniha se nedá stáhnout půl roku a česká dva roky. Pokud se jim ale ozvete, že jste dodatečně vydal elektronickou verzi, tak je kniha opět hájena pět let. Dobré na tom je, že to upozorní na možnost koupě ty čtenáře, kteří o ní vůbec nevěděli. Řada uživatelů si koupí čtečku, hledá pro ni obsah, a protože ho v obchodech nenajde, začne pirátit. Takhle jsou ale přiváděni zpět k prodejcům, u kterých už je možné nakupovat.

Takže by podle vás byla dokonce chyba nějak tomu bránit?

My se snažíme to vysvětlit nakladatelům. Teď je to jakási šedá zóna, která je pro nás takto prospěšná, protože se vzájemně chováme slušně. Když po ní tvrdě někdo půjde, bude podávat žaloby a podobně, tak všichni tihle uživatelé spadnou do úplné černé ilegality a v tu chvíli jim bude úplně všechno jedno a nebudou brát ohledy. My tím pádem budeme zase na úplném začátku. Situace u nás je naprosto jedinečná a žádný jiný trh ji nemá. Zaplať pánbůh za to.

Problémy zahraničních prodejců

Prodáváte výhradně přes Palmknihy. Proč neprodáváte třeba přes velký Amazon?

Do Amazonu nebylo možné zatím přidat českou knihu, protože podporoval pouze ty anglické. Brzy by se to ale mělo změnit. Bohužel jejich podmínky nejsou pro autory výhodné. Budete sice mít možnost tam knihu nahrát, ale Amazon si nechá až 70 % z prodejní ceny. Chová se tedy jako vydavatel a ne jako distributor. To znamená, že takto nastavené podmínky jsou výhodné pouze pro jednotlivce. Český nakladatel tam knihy dávat nikdy nebude, protože by na tom nevydělal. Nakonec tam budou jen knihy různých grafomanů, které nebudou mít korekturu, žádnou redakci ani propagaci.

Ani když budu uvažovat, že přes Amazon prodám řádově více knih než přes malý český e-shop?

Bavíme se ale pořád o stejně malém českém trhu. Navíc prodávat zatím můžete jen původní české tituly, u těch překladových to zatím vůbec není možné. Zahraniční agenti, kteří autory zastupují, pořád ještě nevěří elektronickým knihám, chtějí předem horentní zálohy, vyšší procenta ze zisku a požadují tvrdou DRM ochranu. Pokud si pak 25 % vezme vlastník práv a 70 % požaduje Amazon, tak jste nevydělal nic.

A další zahraniční obchody?

Podstatně zajímavější je třeba Apple. Můžeme si o něm myslet své, ale jako distributor se chová korektně a chce běžných 30 % za knížku. Zase je kolem toho ale podstatně komplikovanější byrokracie. Musíte mít americké tax ID pro nerezidenta, odvádět daně a je to výrazně složitější. Z toho důvodu se prodávat přes Apple zase nevyplatí jednotlivcům.

DRM a cena knížek

Narazil jste na DRM ochranu, co si o ní myslíte?

Tvrdé DRM je rozhodně špatně. My používáme jen sociální ochranu, kdy do knihy vkládáme informace o tom, kdo si ji koupil. Není tam konkrétní jméno, ale číslo platby, které nám umožňuje knihu spárovat s konkrétním člověkem. Ano, lidi je třeba trochu hlídat, ale nechceme je automaticky považovat za piráty, nebo jim nějak bránit legálně konzumovat a využívat něco, co si koupili. Je ale nutné s nimi o tom mluvit.

Ale ostatní vydavatelé na DRM trvají. Proč?

Za tím stojí hlavně jejich neznalost. DRM nemá vůbec smysl, existují programy, které ochranu prolomí za pět sekund a uloží vám nechráněnou kopii knihy. Takže nakonec ochrana otravuje jen uživatele, kteří za knihu poctivě zaplatili. Běžný neznalý uživatel si pořídí čtečku a jde si koupit knihu. Najednou zjišťuje, že jeho čtečka není kompatibilní s touhle ochranou a tamtou, a je z toho zmatený. Tohle čtenář nechce řešit, on má čtečku a chce číst.

Jak je to s cenou elektronických knížek? Myslíte si, že je adekvátní nebo ještě klesne?

Cena e-knih je v současné době na spodní hranici. Níž už ceny nepůjdou. Až na výjimky budou elektronické verze knih stát kolem 55 % papírových verzí. Tedy alespoň v Česku. V USA prodává Amazon často i za vyšší ceny, než za které prodává paperbacky a vychází mu to. U nás je ale situace jiná. Naopak je možné, že ceny budou ještě postupně stoupat. Málokdo si totiž uvědomuje, že papír tvoří jen asi 20 % koncové ceny knihy.

Na druhou stranu u elektronických knih máte mnohem širší možnosti. Můžete třeba dělat slevové akce, snižovat průběžně ceny starších titulů, které si na sebe už vydělaly a podobně. Teď je třeba nakladatelům ukázat, že to jde. Podívejte se třeba na O'Reillyho. Ten začal dělat jen elektronické knihy, funguje, vydělává mu to a roste, i když ostatní klesají.

root_podpora

Děkuji za rozhovor.

Foto: Ondřej Hošt, Internet Info

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.