Hlavní navigace

Prison Architect: vracíme se na místo činu

25. 4. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Stejně jako zločinci, i my se vracíme na místo činu. Rozhodli jsme se opět podívat na skvělou strategii Prison Architect. Hra za více jak půl roku doznala značných změn. Některé nešvary se však nepodařilo úplně odstranit. Má hra nyní co nabídnout veteránům a potenciál přilákat váhající nováčky?

Pachatel se vrací na místo činu. Po půl roce jsme se v redakci opět podívali na nadějnou tycoonovku Prison Architect (odkaz na oficiální stránku hry), která mezitím postoupila o pět verzí. Nyní má označení Alpha 19 a konečně je to sandboxová záležitost, tedy styl hraní, který vám dává svobodu a nezatěžuje úkoly či misemi, částečně disponuje i jakousi kampaní.

Že hra nyní působí celistvěji a ne jako technické demo, dává znát už samotná výuková část. Tou vás provede šéf věznice a na příběhu starání se o doživotně odsouzeného vězně si projdete základními herními mechanismy. Je to nejenom funkční, ale také značně zábavné. Nemusíte tak studovat wikipedie nebo číst dlouhé tipy ve hře. Vším si projdete plynule a v kontextu.

Obrázky ze hry Prison Architect.

Není jen sandbox

Vůbec, celá hra už není jen čistý sandbox. Pomocí různých grantů, díky nimž získáváte za splnění určitých podmínek peníze, Prison Architect značně ožívá. Oněch grantů je slušné množství a nejsou jen prostředkem nějaké výukové části. Máte tu například program pro drogové dealery a podobně. Plnit jednotlivé podmínky navíc není vůbec snadné a dokáží jinak rutinní stavění značně ozvláštnit.

Dále zapomeňte na nudné mapy. Ve hře byl konečně vylepšen jednoduchý, nicméně funkční generátor. Uprostřed pustiny tak mohou vzniknout opuštěné budovy nebo rozlehlé jezero s několika ostrůvky. Na takovýchto mapách je vybudování věznice nejen větší výzvou, ale také můžete vytvořit opravdu unikátní architektonické skvosty. Proč nedat nejhorší vězně na ostrov a neoddělit je uzoučkým mostem a ostnatým drátem?

Obrázky ze hry Prison Architect.

Lidštější postavy

Jednotliví vězni a bachaři jsou nyní více lidští. Značné změny byly aplikovány i na manažer denního programu muklů. Dozorci jdou také lépe řídit a pokud je v případě vězeňské vzpoury vybavíte zbraněmi a ochrannými obleky, budou budit větší respekt a vzbouřenci se s nimi nebudou spíše pouštět do předem prohraného boje.

Co si budeme povídat, tycoon z vězeňského prostředí musí hrát na psychologii jednotlivých postav a vytvářet neustálé napětí mezi zájmovými subjekty v objektu. To se zatím autorům dobře daří a každou verzí jsou různé sociální interakce umělé inteligence realitě věrnější a propracovanější.

Obrázky ze hry Prison Architect.

Od nových verzí hry se samozřejmě očekává také obsah navíc. Nově tak využijete třeba zbrojnici – chraň vás ruka páně, pokud se tam dostanou vězni. Budete mít také konečně k dispozici pořádná příjezdová vrata do objektu. Je úžasné, že vchod nemusíte nyní řešit jako vězeňskou celu. Tyto drobné detaily potěší a hlavně – zásadně nabourávají dříve zažitou hratelnost.

Staré nešvary

Některé nešvary se však odstranit nepodařilo. V předchozích verzích byla přítomna lehká neinteligence stavebních dělníků. Stávalo se tak, že pracanti zapomněli postavit jeden dílek v potrubí či elektrickém vedení. Většinou jste museli kousek zbourat a rozvody energie řešit jinudy. Tento nešvar se sice nevyskytuje už v tak hojném množství, ale je stále přítomen. Přitom se jedná o jednu z nejnepříjemnějších chyb ve hře, která dovede otrávit hratelnost. Strávit totiž pár minut při dostavování nového komplexu nad neschopností dělníků je příšerné.

Obrázky ze hry Prison Architect.

Grafická stránka Prison Architect se zásadně nezměnila. Kromě rozdílných tabulek a nových modelů některých zařízení si nevšimnete ničeho zásadního. Snad jen téměř všechny produkty dovezené do budovy a vyrobené ve věznici jsou fyzicky přítomné. Nic samo od sebe nemizí a pokud vězeň něco vyrobí, musí to personál z vězení dostat. To působí reálněji a zároveň přidává architektům nové vrásky na čele, jak tento transfer řešit.

root_podpora

Hra zraje jako víno

Je vidět, že Prison Architect zraje jako víno. Už při recenzování patnácté verze byla hra slušně hratelná a bavila jako nejlepší staré tycoonovky. Nyní se však titul posunul od čistého sandboxu. Pokud vám vaše fantazie nestačí a potřebujete být sem tam zásobeni úkoly, bude vám nyní Prison Architect vyhovovat více.

Kvůli košatým aktualizacím hra neupadá ani po půl roce do stereotypu a zájem vývojářů o předávání nových prvků naznačuje, že se máme sakra na co těšit. Jestli nastolené tempo přidávání nových vymožeností vydrží, bude finální produkt jednou z nejlepších tycoonovek a stavitelských her 21. století.

Byl pro vás článek přínosný?