No já právě narážím na to, že i přes shodná obecná rozpočtová pravidla popisují různí lidé situaci diametrálně odlišně. Samozřejmě záleží na konkrétní osobě, resp. lidech ve vedení úřadu. A já mám zcela konkrétní zkušenost z jedné školy, a ty často popisované problémy tam nevidím, nebo jim nepřikládám takovou váhu.
Ad Ušetříš - dostaneš příští rok méně -- přibližně tak to funguje, ale je-li volných peněz dost a management školy rozumný, není problém je efektivně utratit. A v případech, kdy fakt má smysl šetřit na větší investici to nemusí být se zřizovatelem problém vyjednat.
Ad účelově vázané peníze -- s tímhle problémem jsem se nesetkal. Bavil jsem se o tom s ředitelem jedné školy, a prostě má peníze na provoz, ze kterých platí energie, základní údržbu budovy a nákup vybavení. Jeden rok ušetřil na topení 300k, a za to se mohlo koupit vybavení. Evidentně to tak není všude, a zřizovatel má možnost prostředky účelově vázat, protože ředitel taky může být nekompetentní blbec, co by je utratil za nesmysly, tak to chtějí mít pod kontrolou. A dávat navíc, když je potřeba, se jim nechce.
Můj soukromý závěr, který bych si právě rád ověřil je, že rozpočtová pravidla za tohle nemůžou. Za popisované problémy může v 99 % zřizovatel, který buď dává peněz málo (protože je čistě na něm, kolik dá, a jestli dá na školy nebo spíš na něco jiného) a nebo z nějakého podivného důvodu vytváří naprosto nesmyslná pravidla nebo účelovost prostředků. To je legitimní nástroj, ale jak vidno lze ho použít i špatně.
Jenže jaké navrhujete řešení?