Linux 4.20 umožňuje zvýšit TDP Radeonů, Linux 5.0 dostal podporu Nvidia GeForce RTX 2080 Ti, PureOS Store představen, vyšel Entangle 2.0, Mesa 19.0 a Team Fortress 2, Intel o ovládacím panelu pro GPU.
Linux 4.20 umožňuje zvýšit TDP Radeonů, Linux 5.0 dostal podporu Nvidia GeForce RTX 2080 Ti, PureOS Store představen, vyšel Entangle 2.0, Mesa 19.0 a Team Fortress 2, Intel o ovládacím panelu pro GPU.
První vývojové vydání na cestě ke GStreameru 1.16 je tu. Verze 1.15.1 přináší první důležitá vylepšení zejména pro formát AV1. Došlo na podporu kodeku v kontejnerech Matroška a MP4 v kombinaci s referenčním encoderem AOMedia AV1.
Na opačné straně barikády potěší podpora komprese i přehrávání H.265 skrze Video4Linux, dále pak stejnou cestou též JPEG. Obecně pak přibyla podpora skrytých titulků ve videu, neprokládaného RAW audia či ContentEncryption v Matroška / WebM demuxeru.
Dekodér Nvidia umí VP8/VP9, encoder pak H.265. Tvůrci dále výrazně zapracovali na Intel Media SDK dekodéru/encoderu videa (lepší podpora DMA-BUF, VP9 komprese, H.265 komprese atd.). Další novinky čekejme v budoucích .něco vydáních. Podrobnosti cesty k 1.16 shrnuje domovský web – tato verze by se měla objevit již v únoru tohoto roku.
Sice to využije relativně malé množství uživatelů, přesto však jde v principu o velmi důležitou funkcionalitu. S jádrem 4.20 se objevila v rámci ovladače AMDGPU pro současné generace GPU od AMD podpora změny nastavení TDP.
Jelikož současné grafiky (a vlastně i procesory) v podstatě nejsou fixně nastaveny na konkrétní frekvence z jiného důvodu než marketingově/ekonomického, o jejich frekvenčních možnostech tak v principu rozhoduje nastavení proudových limitů, resp. dimenzování chlazení, resp. nepřetržitý monitoring provozních parametrů, kterým je karta za běhu podrobována a na základě nich regulována. Už před více generacemi přišly Radeony s podporou nastavení jiného TDP, nejzajímavější skok se patrně odehrál s generací Radeon Fury, kde model Nano (malička varianta karty) se lišil převážně jen nižším nastavením provozních parametrů, aby splnil potřebné limity z hlediska napájení a chlazení.
Až dosud Linux nenabízel pro Radeony nic jiného než snížení limitů (což se mohlo hodit třeba u notebooků, či v případě jen občasného hraní her). Nyní s jádrem 4.20 přichází možností jít za limity, tedy za standardní nastavení TDP dané karty – využijí to tedy zejména overclockeři. Podrobnosti poněkud neintuitivního postupu shrnuje Phoronix a odkazuje se na jednoho ze čtenářů, který tuto ze strany AMD nepropagovanou novinku objevil.
Christoph Schied (doktorand na Karlsruhe Institute of Technology) vytvořil pro stařičkou, avšak dnes již kultovní hru Quake 2 implementaci využívající běh na grafikách Nvidia RTX za použití jejích raytracingových jader. Na webu uvádí, že jde o první plně raytracovanou hru, kde o čištění obrazu od šumu je dále využita adaptivní technika filtrování obrazu. Ukázka vydá za 1000 slov, tak snad jen konstatování na základě 20 let starých mlhavých vzpomínek: vypadá to fakt líp než na 3Dfx Voodoo Graphics.
Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.
Internet Info Root.cz (www.root.cz)
Informace nejen ze světa Linuxu. ISSN 1212-8309
Copyright © 1998 – 2019 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.