Hlavní navigace

Názor k článku Revoluce: Microsoft vydává DirectX pro Linux (ale jen pro Windows 10) od Martin Dráb - > mame gcc, clang, proc by nemohl byt...

  • 23. 5. 2020 0:11

    Martin Dráb

    > mame gcc, clang, proc by nemohl byt v linux/unixu dalsi
    > kompiler msvc s visual studio (ktere opravdu chvalim). co by

    Myslím si, že na tom pracují. Je to logický krok, který jim dovolí pokrýt další segment.

    > bylo vhodne opustit je win32 api.

    Ano, některá API jsou dost ošklivá (z mojí zkušenosti hlavně ta týkající se GUI/grafiky), ale zejména ta týkající se základů (práce se soubory, procesy, synchronizační primitiva, asyhcnronní operace...) mi často přijdou mnohem lepší než třeba POSIX.

    > a proc by nemohli do linuxoveho kernelu zamontovat svoje
    > bejkoviny, ani nevim v cem se NT kernel lisi od linuxu,
    > scheduler by mohli mit svuj, IO ovladani taky, takze propojeni
    > by mohlo fungovat.

    Je to jen můj dojem (neznám linux kernel, WIndowsí ale ano), ale přijde mi, že by z toho pak byl jeden velký bordel. Jsou tam rozdílné principy/myšlenky. Microsoft se třeba snaží svůj kernel hodně modularizovat; přístup linuxu mi přijde v porovnání s tím dost monolitický (samozřejmě, jsou tu moduly a velké možnosti nastavení). Dále má Windowsí kernel velmi stabilní API (cca 20 let), takže pokud výrobce nezmrší své ovladače, nebo se zrovna nejedná o oblast, která začala být deprecated a po pár verzích zmizela, vše funguje nezávisle na verzi jádra (několikrát jsem narazil i na případ, že ovladače "nefungovaly" pouze kvůli kontrole na verzi systému v instalátoru). Toto API je poměrně mocné -- dokážete i volat (a je to dokumentované) funkce exportované jako systémová volání.

    Samozřejmě tu je trošku problém v tom, že Windows NT byly navrhovány cca 30 let zpátky, takže do kernelu od té doby přibylo spousta zlepšováků, optimalizací a různých podpůrných rozhraní, která z původního dost čistého návrhu dělají poměrně solidní guláš :-). ALe to se po čase stává každému většímu kusu software.