Hlavní navigace

Slax nekončí, vývoj podpoří dvě švýcarské firmy

20. 8. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Před dvěma měsíci jsme vám přinesli rozhovor s Tomášem Matějíčkem o faktickém konci vývoje distribuce Slax. Článek se setkal s velkým ohlasem a autorovi Slaxu se ozvaly dvě firmy, které chtějí do projektu investovat své peníze. Slax tedy není mrtev a naopak brzy ožije s novou energií v žilách. Co se chystá?

Na začátku června jsme vydali rozhovor s názvem Tomáš Matějíček: Slax už nevyvíjím, nemůžu si to dovolit. V něm autor Slaxu popisuje důvody, kvůli kterým se celý projekt před dvěma fakticky zastavil. Ušil jsem si na sebe bič v podobě ženy, dvou dětí a dost vysoké hypotéky, a veškerý čas vynakládám na jejich umoření… Nemůžu si tudíž dovolit do Slaxu investovat ani peníze, ani lidské zdroje, řekl nám tehdy.

Přesto sám potvrdil, že za jistých okolností by byl ochoten ve vývoji pokračovat. Výhled do budoucna není nijak optimistický – pokud se tedy nenajde nějaký relevantní sponzor. Kdybych za to dostal zaplaceno, to by byla věc samozřejmě jiná, ale veškeré moje dřívější pokusy se nesetkaly s úspěchem.

Najít sponzora se tehdy autorovi nepodařilo, přestože zkoušel různé varianty od dobrovolných darů přes reklamu na serveru. Obecně jsem zkoušel Slax „monetizovat“ několika způsoby, bezúspěšně, říká Tomáš Matějíček. Ještě před dvěma měsíci to tedy vypadalo na konec projektu a celý rozhovor vyzněl velmi pesimisticky.

Karta se obrací

Před několika dny nám ale Tomáš Matějíček napsal dobrou zprávu: Slax žije dál, díky našemu rozhovoru se podařilo najít investora. Díky rozhovoru na Rootu, kde jsem mluvil o smrti Slaxu, se našly dvě švýcarské firmy, které jsou ochotné do projektu vložit své finanční prostředky, a projekt bude pokračovat.

Podle Tomáše byl právě rozhovor tím, co dalo věci do pohybu. Můj rozhovor na Rootu si přečetl zástupce firmy P&P Software GmbH ve Švýcarsku. Projevil spolu s kolegy z firmy wisol technologie GmbH zájem sponzorovat další vývoj Slaxu. Z původního sponzorského daru se ale nakonec stalo partnerství a investice. Během naší následné diskuze jsme došli k závěru, že forma investice do projektu (s předpokládanou návratností) bude vhodnějším řešením než prostý sponzoring, vysvětluje Tomáš.

Bude Slax vypadat v budoucnu takhle…

A proč právě Švýcarské firmy? Ukázalo se, že spolumajitel firmy P&P je Čech. Majitel firmy P&P Software je Čech a wisol technologie je pak firma spřátelená, vysvětluje Tomáš. Obě firmy se zabývají vývojem software, takže spojení se Slaxem je logické. Jsou to všechno mladí pánové, kteří jsou dost dobří především ve vývoji softwaru pro mission-critical aplikace a zařízení jako jsou například satelity.

Optimistické plány

Tomáš Matějíček se tedy začne znovu naplno věnovat vývoji Slaxu. Obě firmy se mnou uzavřely dohodu: oni dají dohromady potřebné finanční prostředky, abych se mohl namísto jiné práce věnovat Slaxu. Cílem je časem dostat celý projekt do černých čísel. Já za to zajistím update Slaxu a budu pracovat na tom, aby se Slax stal výdělečným projektem alespoň do té míry, aby bylo možné v následujících letech alespoň splatit tu investici, říká autor.

Na Slax se prakticky dva roky nesáhlo, takže práce je na něm hodně. To už Tomáš naznačoval v původním rozhovoru. Nyní rozvádí, co všechno je třeba uvnitř systému předělat. Asi měsíc mi teď zabere aktualizace Linux-Live skriptů a celého bootovacího konceptu s AuFS, pokusím se zbavit initrd a nahradím ho pomocí initramfs.

… nebo třeba takhle?

Kromě toho je třeba vyměnit i desktopové prostředí a upravit web. Další měsíc až dva pak počítám s těžkostmi kolem KDE. Dostat KDE 4 do 100 MB nebude legrace. Pak také nějaký čas zaberou změny webu. Práce je hodně, ale vše by se mělo stihnout za necelé čtyři měsíce. Do Vánoc mám v plánu mít vše hotovo. Pro fanoušky by to mohl být hezký vánoční dárek, říká Tomáš.

Slax bude vydělávat na reklamě

Autor Slaxu hovoří o tom, že by měl být projekt v budoucnu výdělečný. Příjmy by měly plynout z reklamy umístěné přímo v systému. Business model jsem zmínil už v rozhovoru minule. Plánuji udělat systém, kde si bude moci každý inzerent zaplatit svůj wallpaper ve Slaxu, ikonku na ploše a podobně. Peníze půjdou primárně na splacení investice. Všechno co Slax vydělá, až do celkové sumy investice, bude vyplaceno zpět do firem P&P a wisol, a to včetně případných darů a zisků z prodeje čehokoli. Po splacení investice se budeme o další zisk dělit, prozrazuje Tomáš.

Uživatelů by se tato změna neměla příliš dotknout, jen se budou muset dívat na reklamy. Slax bude samozřejmě nadále zadarmo, uživatelé budou muset ‚strpět‘ reklamní wallpaper, říká autor Slaxu a slibuje, že reklama bude decentní. Nicméně dám si velký pozor na to, aby reklama nebyla obtěžující, naopak prioritou bude, aby byla hezká a zajímavá. Věřím, že wallpaper nikoho obtěžovat nebude.

Cloud 24 - tip 1

Vývoj nové verze bude podle Tomáše Matějíčka poměrně náročný a budou k tomu potřeba další lidé. Spolupracovníky budu určitě potřebovat, na jejich platy na následujících několik měsíců je vyhrazený rozpočet. Budu potřebovat minimálně jednoho grafika a minimálně jednoho sales managera. Máte možnost se prý zúčastnit také. Tímto vyzývám talentované lidi, aby mě kontaktovali, říká Tomáš.

Slax není mrtev

To jsou dobré zprávy pro uživatele Slaxu, který je podle našeho nedávného průzkumu po Ubuntu a System Rescue CD třetí nejoblíbenější živou distribucí. Určitě vám budeme přinášet další podrobnosti o vývoji a novinkách. Na Vánoce se tak můžete těšit na recenzi nového Slaxu s KDE 4.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.