Hlavní navigace

Softwarová sklizeň (11. 6. 2003)

11. 6. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Oblíbená sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnešní vydaní je až překvapivě hravé a rovněž se ve větší míře zaobírá problematikou přidávání dalších dimenzí.

Obsah

Patříte-li mezi vyznavače hry Go, pak by vám neměl uniknout projekt 3d Battle Go. Tedy mám-li být upřímný, pokud patříte mezi opravdu konzervativní příznivce této prastaré hry, pak by vám možná raději uniknout měl, ale ostatní snad ocení inovaci, kterou autoři dali své verzi do vínku. Jak název prozrazuje, jde totiž o přenesení hry do 3D prostoru. Herní plán se v této variantě mění na prostorovou mřížku, což dává hře zcela nový rozměr (doslova :) Nejlepší představu o tom, jak 3d Battle Go vypadá, si asi uděláte podle obrázků na domovské stránce projektu. Hrát můžete buď proti umělé inteligenci počítače a nebo síťově proti živému protivníkovi. Kromě zdrojových kódů je dostupná i varianta pro Windows, ovšem ta zatím síťovou hru nepodporuje.

Pod kryptickým názvem GPSFET se rodí poměrně zajímavý projekt, který by mohl potěšit uživatele velmi oblíbených GPS přijímačů Magellan. Jde totiž o editor firmwaru těchto zařízení. V současně době umožňuje zejména upravovat řetězce, díky čemuž lze firmware lokalizovat i do výrobcem nepodporovaných jazyků, a také modifikovat data zobrazovaná na displeji. Tak můžete například nechat při zapnutí přístroje vypsat vaše kontaktní informace pro případ ztráty (a poctivého nálezce). Ve vývoji jsou možná ještě zajímavější nástroje, které by měly umožnit upload vlastních vektorových nebo bitmapových map. Ty lze nezřídka získat z některých volně dostupných zdrojů, což může velmi elegantně řešit (ne)podporu některých méně zajímavých (z hlediska tvůrců map) lokalit.

Handy je jednoduchá konzolová aplikace, která dokáže zpracovat export dat z Lotus Notes klienta a převést jej na formát vCal, se kterým si rozumí KOrganizer z KDE, a případně také odeslat schůzky do interního kalendáře na mobilních telefonech Siemens (autor používá modelu S45). Dalo by se tedy mluvit o jednoduché (i když jednosměrné) synchronizaci mezi těmito třemi systémy.

Patříte-li k vyznavačům strategických her, neměli byste přehlédnout projekt Civil. Jde o cross-platformní tahovou strategii napsanou v Pythonu (s využitím modul Pygame a knihovny SDL), která se zaměřuje na scénáře dle historických bitev – jako první se zpracovává americká občanská válka. Civil disponuje relativně jednoduchou, ale přesto slušně vyvedenou grafikou – ostatně tento typ her většinou přitahuje něčím jiným, než ohromujícími grafickými efekty.

Dnešnímu vydání Sklizně je ve zvýšené míře souzeno přinášet informace o programech, které inovují zaběhané hry přidáním další dimenze. Po výše zmíněném 3d Battle Go je tu totiž inovace populární Rubikovy kostky. A když píšu o přidávání dimenzí, tak tím doopravdy myslím rozšíření tohoto hlavolamu do čtyřdimenzionálního provedení pod názvem Magic Cube 4D. Pokud máte problém si to byť jenom představit, tak nejste sami :), ale snad vám trochu pomůže obrázek na domovské stránce projektu. Matematicky založené čtenáře by pak mohlo zajímat vyjádření složitosti tohoto hlavolamu. Vězte tedy, že počet možných unikátních stavů hlavolamu je 32! 24! 16! 2­22 632 1215 (vypočteno a v desítkové soustavě zapsáno to vypadá takto: 1 756 772 880 7­09 135 843 168 526 079 0­81 025 059 614 484 630 1­49 557 651 477 156 021 7­33 236 798 970 168 550 6­00 274 887 650 082 354 2­07 129 600 000 000 000 0­00). Pro srovnání, klasická Rubikova kostka má možných unikátních kombinací „pouze“ 43 252 003 27­4 489 856 000.

Nemálo z dlouhé řady existujících XML dialektů spojuje jedna vlastnost: reprezentují strukturu dokumentů, které jsou v konečné fázi určené pro čtení člověkem. A právě pro takové dialekty (i když na ně není omezen) vznikl editor Vex. Jeho rozhraní a ovládání se podobá klasickému word processoru, který je „svázán“ šablonou v podobě specifikace XML dokumentu. Navíc je zde samozřejmě obligátní stromová reprezentace dokumentu a editor atributů jednotlivých značek. Vex je napsaný v Javě, což má své výhody i nevýhody. Mezi zápory samozřejmě patří známá vyšší paměťová náročnost a nižší rychlost na slabších strojích. Naopak pozitivní je multiplatformnost a také možnost provozovat program jako applet – díky této vlastnosti se může Vex stát například editačním rozhraním pro laické uživatele v různých publikačních systémech a podobně.

Někdy není nutné pořizovat si dělo, když možná bohatě stačí prak. Pokud například pracujete v shellu a často přecházíte mezi několika různými adresáři, můžete si život usnadnit pomocí záložek. K tomu ale nepotřebujete například file manager nabitý funkcemi – úplně postačí malá utilitka jako je cdargs. V jednoduchosti je síla a tento prográmek to plně potvrzuje. Cdargs v podstatě pouze rozšiřuje obyčejný povel cd o podporu záložek, ale už to stačí k notnému zvýšení pohodlí. Pravda, podobného efektu můžete dosáhnout například mechanismem aliasů (ty ostatně cdargs také používá) nebo funkcí v shellu, ale jednak je to poněkud pracnější a jednak cdargs umí ještě pár praktických věcí navíc. Usnadňuje například přidávání záložek (jednoduchý povel v aktuálním adresáři), podporuje doplňování jmen záložek a velmi pěkná je také funkce kopírování souborů do adresáře určeného jménem záložky. Zkrátka malej, ale šikovnej :)

root_podpora

Blbinka týdne

Asi není náhodou, že program asciijump vznikl v sousedním Polsku. Pravda, není tomu tak dávno, kdy bych jeho původ klidně hledal i někde pod Radhoštěm, ale posledních pár let jsme přeci jenom vídali na stupních vítězů častěji Adama Malysze než třeba Jaroslava Sakalu. Ano, modří už vědí, řeč je o skocích na lyžích. Asciijump ale nejsou skoky jenom tak ledajaké, jsou to skoky v ASCII :) Jinak řečeno, celá grafika hry je skutečně poskládána pouze z teček, lomítek, pomlček, křížků, zavináčů a jiné podobné havěti. Přesto jí to naprosto neubírá na hratelnosti. Asciijump nabízí celkem osm skokanských můstků v rozsahu od K50 až po K180. Můžete hrát buď v režimu tréninku, kde překonáváte jedině sám sebe, a nebo v režimu Světového poháru s několika protivníky – lidskými i počítačovými (jejich skoky nevidíte, takže vám nezbývá než věřit, že počítač nešvindluje :) A pozor, nechybí ani hra po síti, takže si klidně můžete zaskákat se vzdálenými kolegy. Stejně je to ale zvláštní, jak člověka nejvíc dokážou zaujmout naprosté … no prostě blbinky :)

A to je pro dnešek vše…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku