Hlavní navigace

Softwarová sklizeň (14. 3. 2001)

14. 3. 2001
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Pravidelná sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru.

Pondělí 12. 3.
Rolodap je program pro uchovávání a organizaci kontaktů v LDAP serveru. Rozhraní je buď webové (napsané v PHP) a nebo lze samozřejmě přímo přistupovat k LDAP, což umí například někteří emailoví klienti.
Název class.gzip_en­code.php poměrně přesně vyjadřuje, co je úkolem této PHP třídy. Dokáže odpověď vygenerovanou PHP skriptem zkomprimovat metodou gzip. Samozřejmě, že bere ohled na to, zda klient je nebo není schopen gzipu porozumět. Výsledným efektem by mělo být výrazné urychlení přenosu, zejména u rozsáhlejších textových (samozřejmě i HTML) souborů.
A ještě jednou PHP. Knihovna PHPlot rozšiřuje schopnost PHP generovat obrázky o možnost vytváření všemožných grafů. Knihovnu lze používat v PHP3 i PHP4 a podporuje i TTF fonty. Grafy mohou být čárové, bodové, plošné, sloupcové, koláčové a případně i kombinované. Šikovná je také funkce lineární a logaritmické změny měřítka.
Česká společnost Arachne Labs vytvořila filtr počeštění, který umožňuje český tisk z Mozilly (hurá, Netscape asi definitivně opustí můj disk, budiž mu hardware lehký :) i starších verzích Netscape Navigatoru. Kromě této hlavní funkce umí také odstranit záhlaví a zápatí, které Mozilla přidává do tisknutého dokumentu. Tato funkce je k nezaplacení pro nás všechny, kdo tvoří faktury přes webové rozhraní :)

Neděle 11. 3.
Objevila se nová verze ICQ klienta licq. Upgrade je doporučen zejména kvůli několika bezpečnostním chybám.
Praya je zajímavý pokus o vytvoření multifunkčního klienta s přístupem k různým komunikačním protokolům z jednoho rozhraní. Funguje tak jako klient IRC, gale (open source obdoba ICQ, AIM, atd.), služby Yahoo! Pager, poštovní klient (pouze lokální Maildir) a klient protokolu DICT. Systém počítá se zařazením dalších protokolů a měl by na to být dobře připraven. V našich zemích by asi hodně lidem chyběla podpora ICQ, ale třeba si i tak tato myšlenka své příznivce najde. Přiznám se, že já raději propracovanější jednoúčelové programy :)
phpXML je knihovna umožňující přistupovat ke XML dokumentům pomocí jazyku XPath, a to i bez zakompilované podpory XML v PHP interpretu. Toto řešení je optimální zejména na serverech, kde nemáte možnost ovlivnit, co bude umět PHP „samo o sobě“ (například free webhostingové služby a podobně).
Všechny příznivce her, jako jsou Trade Wars nebo Privateer, by měla potěšit hra Merchant Empires. Jde o vesmírnou obchodně-bojovo-objevitelsko-diplomatickou strategii napsanou kompletně v PHP (dnes je tu nějak přePHPováno :). Z toho plyne, že nejde o interaktivní záležitost, ale pakliže podstatou není akce, ale naopak spíše strategická složka, nemělo by to vadit. Klientem je pochopitelně webový prohlížeč, který musí podporovat grafiku. Sympatický je fakt, že si můžete hru buď stáhnout a uspořádat klání s přáteli a nebo se připojit k existující partii na serveru www.merchantem­pires.net. Podle důvěryhodného zdroje se prý od Merchant Empires nedá odpoutat :)

Sobota 10. 3.
Musicale je konzolový přehrávač – nebo lépe řečeno rozhraní k dalším přehrávačům – umožňující vytváření playlistů z různých zvukových formátů.
Přetaktovávání má v našich zemích poměrně dlouho tradici a značnou oblibu. Dnes už je mi většinou jedno, jestli procesor jede na 200 nebo 300 MHz, ale dodnes si pamatuji to zklamání, když jsem si donesl svoje první Pentium 75 MHz a ta potvora nesnesla ani přetočení na 90 MHz :) Ale procesory (ve smyslu CPU) není to jediné, co se dnes přetaktovává – třeba s utilitou nvclock můžete přetaktovat čipy na grafických kartách Nvidia. K čemu je to dobré, to už si přeberte sami :)
Nová verze prohlížeče Galeon, který je postaven nad renderovacím jádrem Gecko z Mozilly obsahuje několik pěkných vylepšení, z nichž za nejpraktičtější považuji možnost zakázat změnu textu ve status baru pomocí JavaScriptu, což mě poměrně značně obtěžuje, a hlavně se konečně ukládají ručně definované horké klávesy. To víte, člověk si nerad zvyká na jiné zkratky :)
Na světě je další integrované vývojové prostředí (IDE) pro C a C++. Jmenuje se Anjuta C/C++ IDE a nevypadá věru zle. Anjuta je určena (neb podle autora je rodu ženského) pro GNOME a psaní GNOME aplikací, ale není to podmínkou. Obsahuje konfigurovatelný editor se zvýrazněním syntaxe, který umožňuje pracovat s oddělenými okny nebo naopak v záložkovém konceptu, interaktivní debugger (postavený nad gdb), wizardy pro rychlé navržení šablony GNOME nebo konzolové aplikace, tag browser umožňující rychlé vyhledání funkcí, proměnných a dalších symbolů, správce projektů a další nástroje, jako je formátovač zdrojových kódů, tracer volání knihovních funkcí, profiler, rozhraní k diffu a mnoho dalších. Jak jsem říkal, nevypadá zle :)

Pátek 9. 3.
Pod sáhodlouhým názvem Bloody Lame Useless Redundant Terminal (raději budu používat zkratku Blurt :) je terminálový emulátor pro X11 podobný xtermu. Jeho snahou (respektive snahou jeho autorů) je, aby byl co nejmenší a nejúspornější, ale zároveň aby disponoval potřebnými funkcemi pro každodenní použití.
Programujete-li v „čistém“ C, možná občas trochu závidíte kolegům vyznávajícím C++ jejich STL (i když zmatky v implementacích a standardizaci asi není co závidět :). Něco, co plně STL nahradí je asi v nedohlednu, ale už dnes si můžete práci usnadnit, například s knihovnou c2lib, kterou právě STL inspirovala. Obsahuje například datové typy hash, string hash, vector či pstring (práce s řetězci ve stylu Perlu), ale také paměťový alokátor, který z vás sejme zodpovědnost za uvolňování dynamicky alokované paměti.
PHPFileExchange je webový systém pro výměnu souborů ve stylu služeb www.freedrive.com nebo www.xdrive.com. Přístup k souborům může být řízen pomocí práv uživatelů a skupin. Backend tvoří MySQL, rozhraní je napsané v PHP, jak je z názvu programu zřejmé.

Čtvrtek 8. 3.
Basic si ve světě un*xu nikdy příliš silnou pozici nezískal, nicméně stále má tento jazyk hodně příznivců, a tak není divu, že se čas od času objeví nějaká jeho nová implementace. Nejčerstvějším přírůstkem je X11-Basic. Je inspirován GFA-Basicem z Atari ST a je s ním dokonce i z větší části kompatibilní. Jedním z cílů byla konec konců možnost spouštět staré aplikace z Atari ST na některém moderním systému. Na druhou stranu to znamená, že tato implementace neodpovídá standardu. Jaksi navíc je zde možnost používat grafiku v X11.
Nemnoho lidí asi využije program XDrawChem, ale věřím, že nějaký chemik se tu určitě najde :). Jde totiž o program pro kreslení molekul ve 2D, který nabízí nebo by měl nabízet podobnou funkčnost, jako komerční program ChemDraw, jehož datový formát umí také částečně importovat. Kromě toho pracuje s formátem CML – Chemical Markup Language. Součástí programu je i knihovna aminokyselin a něčeho, co se jmenuje v originále „nucleic acids“, což budou asi nějaké kyseliny s jádrem (a možná i s peckou :). No, chemik ze mě asi nebude :)
Error Class Converter je zajímavá utilita, která umožňuje generovat třídy pro C++ a Javu a funkce pro C, které pak lze používat pro ošetření chyb v programu. Na vstupu zadáte seznam chyb, jejich kódů, hlášení, úrovní a reakcí na ně (to vše v jednoduchém textovém souboru) a o zbytek, tedy o vygenerování patřičného kódu, se už postará ECC.
Nová verze knihovny QT obsahuje podporu vyhlazených (antialiasova­ných) fontů.

root_podpora

Středa 7. 3.
WBOSS je webové rozhraní k spellcheckeru ispell respektive aspell. Program je velmi hezky udělaný, opravy překlepů se dělají snadno a pohodlně a s pomocí JavaScriptu lze dokonce opravy promítnout přímo do původního textového pole. Své uplatnění jistě WBOSS najde například v redakčních systémech, intranetových aplikacích a podobně.
Jednou z výhod zvukového formátu Ogg/Vorbis je údajně propracovanější systém vkládání komentářů do souboru oproti formátu MP3. Dokud je ovšem nebude snadné upravovat, málokdo to ocení. Tak nějak uvažoval autor zřejmě prvního editoru komentářů pro Ogg/Vorbis, nesoucího název Vocoditor. Program je napsaný v Perlu a disponuje GTK rozhraním.
Láska k dnes již historické a pochopitelně nevyvíjené hře KickOff vedla několik programátorů k napsání jejího GPL klonu nazvaného OpenKickOff. Program je napsaný v Javě, protože jedním z cílů byla snadná portabilita a podpora síťové hry, a v těchto oblastech je přeci jenom Java poměrně na výši. OpenKickOff je zatím ještě v plenkách a vlastně není ani hratelný, protože se teprve dokončuje umělá inteligence hráčů, ale jinak působí sympaticky a navíc mě příjemně překvapila grafika, která je sice jednoduchá, ale docela pěkná (řekl bych, že je to krásný příklad toho, že v jednoduchosti je síla). Mimochodem, už jsem napsal, že OpenKickOff je fotbal? :)

A to je pro dnešek vše…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku