Hlavní navigace

Názor k článku Textové procesory s grafickým uživatelským rozhraním v systému DOS od Pavel Tišnovský - Karta CGA mela 16 kB pameti, to pro...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 19. 5. 2011 10:01

    Pavel Tišnovský

    Karta CGA mela 16 kB pameti, to pro 320x200x4 barvy (2bpp) popr. pro 640x200x2 barvy (1bpp) dostacuje. Problem CGAcka v porovnani s mnoha osmibity byl nasledujici:

    1) fixni 2 barvove palety, navic zvolene tak, ze slo o naprosto silene barevne kombinace. Napriklad vhodne zvolenymi ctyrmi barvami bylo mozne i na Atari/C64 s cca 8 kB VRAM udelat mnohem lepsi obrazky, nez co dokazala vyprodukovat CGA.

    2) ono i postarsi Speccy melo diky barvovym atributum moznost zobrazit 8/16 barev ve statickem obrazku, coz CGA nedokazalo.

    3) fixni paleta soucasne znamenala nemoznost zmeny barev treba na kazdem obrazovem radku, coz se u osmibitu velmi casto pouzivalo. Takto napriklad neni problem kreslit (vetsinou staticke obrazky, coz je i uvedena hra) na Atari/C64/Amstrad atd. s vice barvami, nez by se pri pohledu na zakladni parametry gfx. rezimu mohlo zdat.

    4) neexistence spritu, tj. dalsi moznosti, jak do obrazku pridat vice barev.

    5) + dalsi technologicke detaily, napriklad "snezeni" pri zapisu do VRAM, coz vystup dost zpomalovalo.

    6) nemoznost prepinani obrazu (proste na nej neni ve VRAM misto), takze zvyseni poctu barev diky rychlemu prepinani dvou obrazu taktez neni mozne.