Hlavní navigace

UFO2000: hrstka vojáků proti mimozemské rase

17. 10. 2008
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Při prvním útoku mimozemšťanů byla země na hranici úplného zničení. Záchranou se stala skupina vojáků, vědců a inženýrů spojených do organizace XCOM. Tato skupina sponzorovaná vládami všech států dokázala zastavit invazi a později i provést odvetu na planetě Mars. Záhy však přišel nový útok...

Jestliže vám předchozí popis něco připomíná, jsou to hry UFO: ENEMY UNKNOWN a XCOM: TERROR FROM THE DEEP, které byly v dobách DOSu relativně velkým hitem. Pokud jste jejich pamětníky a chcete si opět vyzkoušet taktické myšlení – vítejte ve světě UFO2000. V původních hrách bylo vaším úkolem stavět základny, provádět výzkum, výrobu zbraní, sestřelovat UFO a na místě jejich dopadu plnit bojové mise. Ty většinou spočívaly v zabití nebo zajetí všech mimozemšťanů v dané oblasti. A právě propracovaný systém bojové části použili autoři hry UFO2000 a postavili na něm svou online variantu. Jedná se o tahovou strategii, při které nejprve nastavíte svůj tým – vyberete si rasy vojáků, upravíte jejich vlastnosti a dáte jim zbraně a vybavení. Správné sestavení vaší armády je klíčové pro váš úspěch v boji. Jakmile máte tým hotov, přichází druhá část – rozmístění mužů na hrací ploše. To má několik pravidel a závisí na zvoleném herním módu. I když je jich k dispozici několik, suverénně nejhranější je Deathmatch, kde je vaším úkolem zabít všechny vojáky oponenta (každý z hráčů stojí z počátku na jedné straně mapy). Mezi další a již méně hrané patří třeba Assassination (musíte zabít vůdce nepřítele, který je neustále vidět na mapě) a také můj oblíbený Search & destroy (vojáky je možné na mapě rozmístit kamkoliv a pak zničit nepřítele).

UFO2000 1

Při sestavování týmu je možné zvolit i parametry hry – viditelnost v mapě, sílu explozí, maximální počet tahů, bodový limit pro vybavení týmu, sady zbraní, velikost mapy,… K tomuto nastavení mají přístup oba hráči a mohou jej libovolně upravovat, s tím, že se změna ihned zobrazí i druhému hráči. Aby nedocházelo ke zmatkům, je k dispozici chatovací systém (který je dostupný i během hry a také při domlouvání zápasu po přihlášení na server). Posledním prvkem je výběr oblasti, kde se bude hrát. Ve výchozím stavu máte k dispozici jen dva druhy map: Moon base a Dawn City. Pokud ale vlastníte původní hry a nakopírujete-li vy i váš soupeř datové soubory do adresáře, kde máte UFO2000, získáte přístup k prostředím z původních her a můžete bojovat například ve městě, na farmě, na nákladní lodi, v horách, poušti či pod mořskou hladinou.

Po nastavení týmu a parametrů hry začíná již samotná bitva. Objeví se část mapy, na které máte rozmístěn svůj tým. Vidíte tedy své vojáky a část mapy, na kterou vaši muži dohlédnou. Pokud jste byl vyzyvatelem hry – je první tah váš. Během něho je třeba se přiblížit k soupeři, lokalizovat jeho muže a zničit je. To však nelze stihnout během jediného kola. Každý voják má totiž tzv. časové jednotky (Time Units – TU) – jejich počet můžete nastavit při vytváření týmu (máte určitý počet bodů, které můžete přesouvat mezi vlastnostmi – časovými jednotkami, sílou, přesností střelby,…). Každý pohyb vojáka vás stojí určitý počet těchto jednotek – krok o jedno pole 4 jednotky, otočení 1 jednotku, načasování granátu 40 jednotek, hod granátu 20 jednotek, nabití zbraně 15 jednotek,… Pokud během tahu vyčerpáte u vojáka všechny časové jednotky, je třeba se přepnout na jiného člena týmu a ovládat jej stejným způsobem. Ve chvíli kdy máte u všech mužů časové jednotky vyčerpány (nebo už nechcete s nikým hýbat), předáte tah soupeři. Jeho práce je v tu chvíli stejná jako vaše a vy během jeho tahu můžete pouze čekat a sledovat pohyb jeho mužů (pokud jsou v dohledu některého z vašich vojáků). Jedinou vaší protiakcí může být tzv. automatická střelba (Autofire). Pokud na konci vašeho tahu zůstane některému z vojáků dostatek časových jednotek a má dostatečně vysokou morálku, může začít automaticky střílet na nepřítele, který se objeví v jeho zorném poli. V některých případech se dá na taktice čekání postavit strategii pro celou hru, ale to samozřejmě záleží také na soupeři, s kterým hrajete. Jakmile soupeř dokončí svůj tah, dojde k dobití časových jednotek vašich mužů a hrajete opět vy. Během hry si hráči takto předávají tahy, a to až do té doby, dokud nedojde tahový limit nebo není jeden ze soupeřů kompletně zlikvidován.

UFO2000 2

Připadá vám to podle popisu jako velká nuda a málo akce? Opak je pravdou. Díky herním prostředím, výběru ras a množství dostupných zbraní začínají pravé taktické orgie. Do standardního bodového limitu můžete postavit například tým 6 těžkooděnců s vysoce explozivními zbraněmi nebo naopak můžete použít 15 lehce obrněných vojáků vyzbrojených vším od pistolí, laserových zbraní, granátů, trhavin až po raketomety a kanóny na explozivní střely. Přijde vám to jako zbytečná destrukce? Vybavte svůj tým kouřovými granáty nebo jej sestavte kompletně z lítačů (dvě rasy a lidé v nejtěžším brnění mohou létat několik pater vzhůru). Jste-li spíše úskoční – dejte vojákům rychlopalné zbraně, nechte je číhat s funkcí autofire za rohem a tým doplňte ostřelovači s přesnými dalekonosnýmí zbraněmi. Cestu můžete soupeři vydláždit pomocí načasovaných granátů a nášlapných min. Právě toto obrovské množství kombinací týmů, taktik, zbraní a vybavení dává hře opravdu velký taktický náboj. Nevíte, jakým stylem bude hrát váš protihráč, jaké je složení jeho týmu a kde se jeho vojáci na mapě nachází. Není nic horšího než jeden cizí přehlédnutý voják uprostřed vašich řad – jakmile se rozhlédne, uvidí ve svém okolí vaše muže a pak už může zbytek soupeřova týmu spustit salvy do vašich řad.

Herní prostředí je samozřejmě hrou ovlivněno – při použití dostatečně silných zbraní je možné likvidovat téměř celé budovy (jedna z taktik – v prvním tahu vypálit na budovy na soupeřově straně několik raket a doufat, že někteří z jeho mužů v nich nebo jejich okolí zahynou). Pro skrytí vašich vojáků před zraky nepřítele je možné použít dým z kouřových granátů, hořící oheň, zdi domů, vozidla na silnici, sloupy veřejného osvětlení,…

Dalším prvkem, se kterým je třeba počítat, je chování a vlastnosti vojáků. Jak je popsáno výše, je možné hrát s podporou automatické střelby. Ale ani samotní vojáci nejsou během bitvy stále stejní. Pokud například s vojákem každý váš tah popojdete o maximální počet políček, klesá mu o každý krok také energie (Stamina). Ta se však během soupeřova nedoplňuje na maximum jako časové jednotky. V případě, že vám energie dojde během tahu, nebude váš voják schopen další chůze a může se jen otáčet, případně si sednout. Pokud se vám to stane na otevřeném prostranství – máte problém.

Dalším prvkem jsou zranění. Každý voják má brnění, které se během bitvy poškozuje. Nejtěžší lidská zbroj vydrží několik zásahů plasmou i laserem a většinou přežije i blízký výbuch rakety. Problémy nastanou ve chvíli, kdy je vaše brnění již poškozeno více – pak s každým dalším zásahem dochází ke zraněním a klesá tím vaše zdraví. V souvislosti s tím klesají i další vlastnosti – morálka, přesnost střelby,… Pokud máte muže na hranici života a smrti, je lepší s ním střílet maximálně tak na tři políčka nebo už jen házet granáty. V souvislosti s klesající morálkou je také šance, že váš voják pod palbou začne panikařit – v tu chvíli nemůže během svého tahu provádět nic jiného než utíkat – nelze střílet, dostat se do inventáře, časovat nálože,…

UFO2000 3

Poslední věcí, kterou je třeba zmínit, je způsob střelby a příprava náloží. Podle druhu zbraně máte k dipozici vždy několik možností. Jde o mířenou střelu (Aimed shot), výstřel od boku (Snap shot) nebo střelbu dávkou (Auto shot). Každá z těchto možností stojí rozdílný počet jednotek a má také jinou procentuální přesnost (při Auto shotu vystřelíte například třikrát, ale přesnost je nízká). Používané nálože je třeba nejprve načasovat. Zde máte dvě možnosti – buď nastavíte nálož na určitý počet tahů (1–24), nebo je připravíte k okamžité explozi (0). V druhém případě dojde k explozi ihned po odhození granátu. Pokud si ho však necháte v ruce, exploze nenastane a můžete jej hodit v některém z příštích tahů.

Co říci ke grafice a zvukům? Autoři se snaží vytvořit vlastní grafiku, aby nebyli závislí na datech z původních her, ale kdo hrál staré UFO, stejně přepne na původní ovládací rozhraní a bude hrát v něm. Původní grafika je sice více jak deset let stará, ale vysoké rozlišení jí dává zcela nový nádech. Také zvuky jsou použity z původní hry a skvěle dokreslují atmosféru. Kde je grafika slabší, je plánovač misí, ale autoři prohlašují že jednou dojde i na něj a dostane novou fazónu.

Pokud vás tento článek alespoň trochu nalákal nebo jste pamětníkem původních her – UFO2000 určitě zkuste. Nenechte se odradit prvotním složitějším nastavením ani přípravou týmu. A hlavně – z počátku budete potkávat zkušené soupeře, takže se nenechte odradit stavem, kdy z vašeho týmu bude zbývat poslední muž a vy jste nedokázali zabít ani jediného soupeřova vojáka. Jestli na serveru potkáte uživatele s nickem Matahl, vyzvěte ho k bitvě! Moc rád vám ukážu, jak se tato hra hraje.

UFO2000 4

Tipy pro hru

Hra sice nabízí spoustu možností nastavení, ale nejčastěji se hrají kombinace: [15000 bodů, explo, UFO2000 classic weapon set], [15000 bodů, noexplo, UFO2000 classic weapon set] (noexplo – nejsou povolené explozivní zbraně, takže lze používat například jen kouřové granáty). Ostatní kombinace jsou méně časté (snížení bodového limitu na 7000, …) a záleží jen na tom, zda se dohodnete se soupeřem.

Pokud se necítíte na hru online nebo nemáte připojení k internetu, můžete zkusit tzv. Hotseat game – hra pak probíhá pouze na vašem počítači a při hře se můžete střídat s kamarádem. Tento mód je také vhodný pro sestavení a otestování týmu (není nic horšího než čekat 20 minut, než si začátečník připraví své muže).

Při přípravě týmu jste vázáni maximálním počtem bodů. Záleží jen na taktice, jakou zvolíte – začátečníci nejprve zkouší postavit jen pár mužů, těžce je obrnit a vyzbrojit (s tím se dá vyhrát málokdy). Zajímavým extrémem je složit pouze létající tým (pokud soupeř nemá žádného lítače, je téměř bez šance). Ale kvalitní armáda bývá většinou sestavena z více typů vojáků (lítači na průzkum, ostřelovači, málo vybavení vojáci jako zvědi).

Při skládání týmu si dejte záležet také na rasovém složení – je možné použít jen lidi, ufony nebo i kombinaci. Každá rasa má ale svá specifika – lidé jsou bez brnění slabí, Mutoni jsou silní a odolní, Etherealové mohou létat. Sectoidi jsou slabí, ale levní,…

Při prvních hrách se objevuje základní taktická chyba – hráči neschovávají své muže a nechávají je stát na volném prostranství. Tato taktika platila na protivníky ovládané počítačem ve starých hrách. Pokud ji použijete tady, budete nemilosrdně smeteni. Základem je schovávat muže a hledat pro ně výhodné pozice, aby viděli soupeře, ale pro něj zůstali neviditelní. Používejte každé zákoutí, kouřové granáty, dým po explozích,…

Při sestavování týmu si upravte i vlastnosti vojáků – určitě doporučuji nastavit počet časových jednotek na maximum (80) na úkor například síly. Při hře uvidíte, jak se hodí každá jednotka času navíc.

UFO2000 5

Ovládání

V pravé části hry je mapa hracího pole – na ní vidíte celou plochu v rozsahu, kam dohlédnou vaši muži, kde jsou soupeřovi vojáci, které máte v dohledu, budovy,… Pokud vám na hrací ploše mapa vadí, stiskněte současně levý CTRL a k němu šipku doleva či doprava – tak lze měnit velikost hrací plochy ve vodorovném směru. Lze použít i kombinaci s šipkami nahoru a dolů a nastavit si velikost hrací plochy i v tomto směru (na úkor herního chatu).

Pokud máte na monitoru vysoké rozlišení, není problém v souboru ufo2000.ini upravit parametry screen_x_res a screen_y_res a nastavit si třeba 1024*768 a pak můžete vidět téměř celou mapu najednou.

Ve výchozím nastavení bývá zapnutý doublescale mód – vypněte jej pomocí * na numerické klávesnici (v nové veri již nebude automaticky zapnut).

Klávesou F9 přepínáte klávesnici mezi azbukou a latinkou. Klávesa F10 slouží k přepínání režimu okno / celá obrazovka.

Pokud chcete sestavit tým a mít všechny vojáky stejně vybavené, můžete při zadávání výstroje použít CTRL+INSERT pro vložení aktuálního vojáka do schránky a pak SHIFT+INSERT pro vložení. Celý tým lze také na obrazovce s vybavením uložit a případně nahrát z disku klávesami F2 a F3.

Pokud při hře podržíte levý CTRL, objeví se vám mezi vojákem a kurzorem cesta, po které půjde spolu s cenou, kolik časových jednotek ho bude stát. Pokud chcete například hodit granát, podržte levý ALT – na monitoru se objeví trajektorie hodu (při střelbě pak dráha střely).

Pravým tlačítkem myši otáčíte vojáka – po kliknutí se vždy natočí směrem za kurzorem. Pokud chcete otevřít dveře, stačí si stoupnout hned před ně a stisknout také pravé tlačítko (ale rozstřelení také funguje…).

UFO2000 je stále ve vývoji (dosti náhodném) takže můžete stáhnout jak stable verzi, tak i betu. Doporučil bych začít rovnou betou – stabilita je téměř shodná jako u druhé verze a naprostá většina hráčů updatuje na novou verzi hned, jak vyjde. Navíc máte k dispozici další rasy a vybavení.

Při spuštění hry jste vyzváni k zadání vaší přezdívky, hesla a adresy serveru. Oficiální server má adresu ufo2000.xcomu­fo.com:2000. Bohužel občas trpí výpadky, takže je nutné použít jiný – doporučuji ufo2000.kostax­.cz:2000, který je z alternativních asi nejstabilnější.

root_podpora

Pokud se vám nelíbí nové ovládací rozhraní, můžete se během hry v nastavení přepnout na starou verzi – obnoví se nejen ovládání, ale také grafika explozí, dýmu, efektů,…

Odkazy

ufo2000.source­forge.net – oficiální stránky
ufo2000.xcomu­fo.com:2000 – stránka se statusem serveru, aktuálně přihlášených hráčích,…
ufo2000.xcomu­fo.com – aktuální žebříček hráčů
www.xcomufo.com/fo­rums/index.php?show­forum=266 – UFO2000 fórum
ufo2000.kostax­.cz:2000 – alternativní server
data.the.cz/u­fo_xcom.zip – zip archiv s původní grafikou, zvuky,… Rozbalte do adresáře XCOM a TFTD

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku