Hlavní navigace

Vyvíjejte zdarma a ještě vám zaplatíme, herní enginy bojují o vývojáře

6. 3. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Způsob vývoje her od nuly už de fakto vymizel a vývojáři mohou ušetřit spoustu práce díky herním enginům, které jsou navíc čím dál dostupnější. Populární komerční enginy pokračují ve snižování poplatků nebo jsou k dispozici úplně zdarma, alespoň pro začínající vývojáře. Konkurence sílí a vývojář slaví.

Letošní vývojářská konference GDC (Game Developers Conference) byla v mnohém zlomová. Byl představen Vulcan, nástupce OpenGL, společnosti se předháněly v podpoře virtuální reality a hlavně – byl učiněn velký krok k tomu, aby se do vývoje pořádných her mohl pustit téměř každý. Trojice firem totiž ohlásila zásadní změny v licencování svých herních enginů. A nejedná se o žádné okrajové enginy. Unity, Unreal Engine (Epic Games) a Source (Valve) patří mezi lídry v oboru.

Cenovou válku herních enginů odstartoval Unreal Engine už před necelým rokem, když si začal účtovat měsíční poplatek pouze 19 dolarů za vývojáře. Brzy na to reagoval CryEngine, který s cenou šel ještě o polovinu níž. CryEngine je pravděpodobně technicky nejvyspělejší engine vůbec, ovšem nemusí být ideální pro všechny. Tvůrci AAA titulů ho dokáží využít naplno, nicméně pro menší studia je to takříkajíc kanón na vrabce. Nemluvě o tom, že se specializuje na FPS a pro jiné žánry her je jeho použití podstatně komplikovanější.

Pozn.: Tvůrci nejdražších titulů využívajících CryEngine ho potřebují dále upravovat a s Crytekem mají individuální dohody, ve kterých se točí mnohem větší peníze.

Proto má CryEngine i přes svou technickou vyspělost relativně nízký tržní podíl a odvětví táhnou enginy univerzální – takové, které dokáží vytvořit hry nejrůznějších žánrů pro nejrůznější platformy (PC, konzole i mobilní zařízení). Podle průzkumu společnosti McKinsey je cca 45 % vydávaných her postaveno na enginu Unity. Mimochodem, všechny dosud zmíněné enginy začaly podporovat Linux až v posledních dvou letech.

Unreal Engine: zdarma a ještě vám zaplatíme

Jako první změnu cenové politiky ohlásil Unreal Engine. Ten razí myšlenku, že by vývojáři měli za engine zaplatit pouze tehdy, pokud budou úspěšní. Unreal Engine je tedy nyní dostupný komukoliv úplně zdarma. Uživatel se však zavazuje, že v případě, kdy prodá kopie produktu za víc než tři tisíce dolarů čtvrtletně, tak Epic Games odvede 5 % z prodejní ceny. Pětiprocentní odvod byl v podmínkách i dosud, ale nebyl nijak podmíněn.

Nakonec to může dopadnout i tak, že vývojáři od Epic Games víc dostanou, než zaplatí. Před nedávnem totiž firma spustila grantový program, ve kterém chce zajímavým projektům rozdat celkem pět miliónů dolarů. Jeden projekt může dosáhnout na příspěvek až 50 tisíc dolarů. Pobídka se netýká jen her, ale i dalších výtvorů v Unreal Enginu – vítány jsou např. edukativní nebo vědecké projekty.

Unity: zdarma pro začínající studia

Den po Unreal Enginu se svou nabídkou přispěchalo i populární Unity. To dosud nabízelo dvě varianty: bezplatnou Free (nově Personal) a komerční Professional. Bezplatnou mohli používat vývojáři do té doby, než utržili sto tisíc dolarů ročně. Na tom se nic nemění. Dříve však byla bezplatná varianta funkčně osekaná, nyní jí oproti profesionální variantě nic nechybí. Samozřejmě kromě podpůrných služeb jako sestavování v cloudu, podrobných statistik nebo přednostní podpory.

Pokud tedy studio utrží sto tisíc dolarů, musí přejít na profesionální verzi. Do limitu sta tisíc dolarů se přitom počítají např. i předobjednávky nebo příspěvky z crowdfundingových kampaní. Licence pro jednoho vývojáře vyjde na 75 dolarů měsíčně, přičemž lze pořídit i doživotní licenci za 1500 dolarů. U té ale pozor. Vztahuje se vždy na nejnovější řadu enginu v době zakoupení licence. Licenci pro čerstvě vydanou řadu si tedy vývojáři musí koupit znovu. Nutno dodat, že stávající zákazníci obvykle dostanou slevu (aktuálně mají Unity 5 o 50 % levnější).

Unity si navíc moc dobře uvědomuje, v čem je jeho největší přednost – velmi dobré podpoře a optimalizaci pro mobilní platformy. Za vývojové moduly pro Android a iOS si proto za každý účtuje dalších 75, resp. 1500 dolarů. V tomto ohledu Unity není nejlevnější engine, vyvažuje to však tím, že po tvůrcích nechce žádný podíl z tržeb. Unity v podstatě razí úplně opačnou strategii než Unreal Engine, pomineme-li malá začínající studia. Bude zajímavé sledovat, která se víc uchytí.

Source 2 jako podpora obchodu na Steamu

Snad ještě lepší nabídku připravila firma Valve. Nejenže po deseti letech představila novou verzi enginu Source, ale úplně změnila business model. Zatímco dosud byl Source licencován pouze individuálně větším studiím, zřejmě za nemalé peníze, druhá verze bude úplně zdarma. Ano, tušíte správně – je tu jeden háček. Tvůrce bude muset hry vytvořené pomocí Source 2 nabídnout v obchodě Steam. A Valve si zde z prodejní ceny bere neskromných 30 %. Cílem Source 2 je tedy spíš podpořit celé podnikání Valve jako takové.

Nutnost prodeje na Steamu však reálně není tak omezující. Prodává zde drtivá většina tvůrců a vydavatelů, snad jen s výjimkou společnosti Electronic Arts, která své hry nabízí na vlastní platformě Origin. Pro ujasnění, tvůrce titul nebude muset nabídnout exkluzivně na Steamu, ale také na Steamu. Valve mu nijak nebude bránit prodávat titul i jinde. Na finální znění podmínek si ale ještě musíme počkat. Tyto informace zástupci firmy bez dalších podrobností sdělili na GDC.

Dobré časy herních vývojářů

Herním vývojářům nastávají dobré časy. Pryč jsou doby, kdy kvalitní engine stál milióny korun. Navíc lze očekávat, že kromě zmíněných enginů s lepšími nabídkami přijdou i další. Konkurence je tvrdá. Zejména Source 2 u konkurence nejspíš budí hrůzu, ve spojení se Steamem může vytvořit opravdu silný tandem. Ale uvidíme až podle přesných podmínek a možností nového enginu.

root_podpora

Co nabídnout ale mají i Unreal Engine a Unity. Nelze říct, který má lepší finanční podmínky. To se zřejmě bude lišit případ od případu. Spíš lze očekávat, že finanční podmínky díky obecnému zlevnění budou hrát menší roli než samotná technologie. Změny licencování reflektují i stále rostoucí popularitu nezávislých her. Mezi tisícovkami titulů je téměř nemožné najít ty s velkým potenciálem. Každý rok však několik z nich uspěje a vydělají velké peníze. Tento fenomén se snaží podchytit právě Unreal Engine.

Bezplatných open-source enginů také existuje celá řada, ale relativně zaostávají za proprietárními protějšky, zejména v podpoře nových technologií. V této oblasti se svobodný software zatím moc neosvědčil – možná proto, že herním enginům modulární a poněkud chaotický systém vývoje příliš nesvědčí. Tak jako tak, malí vývojáři mají víc možností než kdy jindy a nemusí si dělat starosti s financováním vývojových nástrojů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Bývalý redaktor serveru Root.cz, dnes produktový manažer a konzultant se zaměřením na Bitcoin a kryptoměny.