Reaguji na použití cc65 https://github.com/cc65/cc65, jiné cross-překladače C jsem nezkoušel. Odpověděl jste si sám uvedením toho nejpodstatnějšího. :-)
Kdysi jsem na A8 dělal textovku. Chtěl jsem k tomu udělat nějaký obecný engine a do něj jen "nakonfigurovat" data pro konkrétní hru. Začal jsem v Basicu, velmi brzy došla paměť. Zkusil TurboBasic, došla paměť. Zkusil cc65, došla paměť ještě dříve, asi proto, že jsem ten vestavěný Basic uměl používat efektivněji. Nakonec to dopadlo dle očekávání: assembler. A ano, nejnáročnější část byl "framework" pro předávání parametrů.
Podle mého názoru je cc65 nepoužitelné pro projekty větší než velmi malé. Myslím, že Action! https://atariwiki.org/wiki/Wiki.jsp?page=Action by byla lepší volba, ale moje pirátská kopie (cca v r. 1988) padala, takže je to jen odhad.