Hlavní navigace

Názor k článku Wi-Fi Alliance představila WPA3, odolá lépe útokům a ochrání i sítě bez hesel od Karel - V zásadě ano. S tím, že prakticky nic...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 15. 1. 2018 11:56

    Karel (neregistrovaný) ---.cust.nbox.cz

    V zásadě ano. S tím, že prakticky nic nezmizelo, jen se přidávalo.

    Možná jen nevíte, co je to "airworthiness directive": https://en.wikipedia.org/wiki/Airworthiness_Directive

    V zásadě je to právě to, co píšete: při letu XY z A do B dne KLF mělo letadlo typu QRT na motoru 1 nastavenou klapku G do polohy H a klapku I do polohy J. Při přistávání dal pilot klapku R do polohy T a vysadil levý motor. S okamžitou platností nesmí piloti dávat klapku R do polohy T. Do jednoho týdne musí být na všech letadlech daného typu na motoru 1 přenastavena klapka G do polohy V, do měsíce musí být na motoru 1 klapka I nastavena do polohy K a do čtvrt roku musí být stejná změna nastavení provedena i na motoru 2.

    Kdykoliv pak kdokoliv konstruoval nové letadlo, tak si na tohle musel dát pozor. Výrobci samozřejmě také ihned ověřovali další modely letadel, prověřovali proč při tomhle nastavení k poruše došlo atd. Ty závady byly občas až nepochopitelné, například při podchlazení ventilu posilovače řízení docházelo ve vzácných případech k tomu, že se otevřel ve špatném směru.

    V drtivé většině případů se to obešlo bez obětí - vysadil motor, vysadil posilovač, upadlo kolo, letadlo ztratilo vzduch, prohořela izolace atd. Jen zřídka to končilo katastrofou, i když i těch jsou za ta léta stovky. Letadla jsou velmi komplexní věci a hlavně se pohybují v extrémních podmínkách - od drsného mrazu až po několika set stupňové výhně. Jsou prolezlá věcma jako jsou odmrazovače, chladiče, topení. Palivo se musí míchat a předehřívat. Stejně tak hydraulika. Na řadě komponent se pak stane, že jsou třebas v -50 stupních Celsia, ale jak se jde na přistání, tak se během sekund ohřejí nad bod varu. A pak je to o souhře náhod - část palivového vedení je již na provozní teplotě, ale některý z ventilů detekoval problém a ještě do oběhu nepustil palivo - a vy najednou máte přehřátou trubku (protože v té době v ní mělo být palivo těsně nad bodem mrazu), ve které jsou výpary zbytků paliva. Z dobrého nápadu "neotevřit ventil, dokud je v něm kus ledu" je najednou průser v jiné části letadla. Věci, co na papíře a při testech vypadají dobře, pak často nefungují tak, jak by měly. V lepším případě jen nevysunete kolo a musíte si dát otočku nad letištěm navíc, v tom horším vám zhasne motor, protože mu klesne tlak v nějakém přívodu.

    Křídla až tak často nepadají. Ale denně přistávají desítky letadel nouzově (=nějaký důležitý systém hlásí poruchu).