AI Overviews znamenají dramatický pokles návštěvnosti a žádné klikání

10. 6. 2025

Sdílet

Vyhledavani - Google - AI Overviews Autor: Google

Google před několika dny spustil celosvětově službu AI Overviews, která do výsledků vyhledávání přidává souhrn vytvořený jazykovým modelem Gemini. Místo prohlížení seznamu výsledků hledání na webových stránkách a klikání na odkazy, zda je na nich odpověď, vám nyní Google nabídne odpověď hned sám. Opět se tak vzdaluje od své role vyhledávače a stává se z něj více odpovídač.

Náš sesterský server Lupa.cz se dnes tomuto přístupu podrobně věnuje a hlavně řeší pokles návštěvnosti, který automatická destilace odpovědí webům způsobí. Weby zaměřené na vzdělávání, návody a obecné odpovědi patří mezi nejvíce ohrožené. Google jejich obsah často parafrázuje a začleňuje do vlastních přehledů. Výsledkem může být pokles návštěvnosti, i když jejich pozice ve výsledcích vyhledávání zůstávají stejné, píše Pavel Ungr.

Příchod AI Overviews bude mít jednoznačný dopad na pokles organické návštěvnosti. Nepocítí ho všechny weby, ale hlavně ty, které jsou založené na obsahu – obsahové servery, blogy, zpravodajské weby i e-commerce weby s obsahovou strategií. Pokud uživatel dostane odpověď přímo v textu generovaném Googlem, nebude mít důvod klikat na zdrojový web. Nejvíce se to projeví u jednoduchých informačních dotazů, kde je odpověď jasná a jednoznačná – typicky například dotaz „kdy se mění letní čas“.

Pokles nebude skokový, ale postupný, protože Google rozšiřuje pokrytí klíčových slov, u nichž se AI Overviews zobrazuje. V zahraničí už tento trend pozorujeme – analýza Ahrefs na vzorku 300 000 klíčových slov odhalila, že CTR na první pozici klesá v průměru o 34,5 %, pokud se pro daný dotaz zobrazí AI Overviews.

Našli jste v článku chybu?

Autor zprávičky

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.