Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Apple a Samsung dostaly pokutu za „plánovanou životnost“ svých produktů od Miroslav Šilhavý - Ja ako uzivatel ocenim informovanost. Ta hranice není nikde...

  • 29. 10. 2018 13:01

    Miroslav Šilhavý

    Ja ako uzivatel ocenim informovanost.

    Ta hranice není nikde dána. Můj výrobce televizoru rozhodl, že ovládání hlasitosti bude v krocích 0-20, ale já bych ocenil poloviční krok (rozdělení na 40 dílků). Jiný zákazník by preferoval zkreslení zvuku, ale získal by vyšší zesílení. Výrobce mixéru určil, kolik má RPM a vs. to je nastavená životnost.

    To vše je v pořádku, taková rozhodnutí tvoří konkurenci mezi výrobci. Jeden má vyšší výkon, druhý má delší životnost a třetí má oba parametry kompromisní. Vyhraje ten, který se trefí do nálad spotřebitele nejlépe.

    Problematičnost těchto aktualizací je v tom, že mění nastavení až v průběhu životnosti. Majitel si koupil telefon a očekával, že bude mít dostatečný (a přinejmenším stále stejný) výkon po dobu životnosti. Ale výrobce se rozhodl v tomto nastavení udělat změnu až poté, co se spotřebitel rozhodl výrobek koupit.

    Je pravda, že existují spotřebitelé, kteří ocení takovou změnu. Ale je také pravda, že existují spotřebitelé, kteří by preferovali příklon na druhou stranu (řekněme: více výkonu a o něco menší stabilita). No a pokud mezi těmito dvěma pravdami hledáte, nemůžete dojít k jinému závěru, než že je správné takovéto důležité parametry neměnit v průběhu životnosti.

    Lapidárně řečeno: Apple a Samsung zjistili, že jejich baterie nejsou tak dobré jak slibovali. A mohli si vybrat: a) řešit reklamace ad hoc, b) plošně se jim snažit předejít. Vybrali b).