Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Autentizace USB-C hardware od Miroslav Šilhavý - Kolegové, zamyslete se ale nad tím, že jsme...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 1. 2019 10:56

    Miroslav Šilhavý

    Kolegové, zamyslete se ale nad tím, že jsme se do takového stavu dostali sami. Máme přeochranářskou legislativu. Zákazník může až nesmyslně mnoho a dodavatel nemůže skoro nic. Zboží si zákazník chodí prohlídnout do kamenného krámu, ale objedná z nejlevnějšího e-shopu. Zboží rozbalí, vrátí a dodavatel se ještě musí dohadovat, jestli smí naúčtovat stokorunu za přebalení zboží a přípravu k dalšímu prodeji. Záruku máme danou zákonem na dva roky i u zboží, u kterého je jasné, že tak dlouho nemůže vydržet. Není možné smluvit si jiné podmínky.

    Je také zcela jasné, že výrobce nebude chtít řešit záruční vady při použití cizího příslušenství. To by musel do záruční opravy přijímat nejen svůj výrobek, ale i to cizí příslušenství, aby mohl posoudit, kde vznikla vada. Mít svoje reklamační oddělení, techniky, vyškolené na své výrobky stojí určité peníze. Mít techniky, kteří dokáží analyzovat i cizí výrobky už stojí víc peněz (které díky regulacím výrobce nemá).

    Na tyto situace ale zákon pamatuje. Je na zákazníkovi, aby prokázal, že vada je ve výrobku. To se ale lidem nelíbí, protože prokazování je složité, mnohdy by vyžadovalo drahý znalecký posudek, a mnohdy ani posudek nedá jasnou odpověď (znalec nemůže vyjadřovat co si myslí, ale jen to, co viděl a je průkazné).

    Za takové situace plně chápu výrobce, že hledají jakýkoliv nový-zatím-legální způsob, jak chránit své zájmy.

    Osobně bych byl víc pro uvolnění regulace (řekněme, přibližně, ve smyslu USA), zavedení větší smluvní volnosti (zákazník si sám vybere, jestli chce zboží levné s tříměsíční zárukou, nebo si za záruku či další služby připlatí).

    Ale jsme v EU, takže výsledkem bude další stupeň regulace, další nařízení, co výrobci "nesmí" dělat, namísto toho, aby se podmínky víc uvolnily a právo bylo víc přirozené.