Kupodivu se z plastu delaji nejpevnejsi casti nejdrazsich aut, a samozrejme letadel. Netvrdim ze 3d tiskem, ale to je technologicky detail.
Muzes si trebas na yt najit videa z testu plastovych lopatek proudovyho motoru. Narozdil od oceli/titanu si to velmi dobre poradilo s letici slepici.
Ne, z "plastu" se urcite nejpevnejsi veci opravdu nedelaji. Zejmena proto, ze by nic nevydrzely. Plasty se deli na dve zakladni skupiny:
- termosety (jako treba bakelit, epoxid), ktere jsou sice tvrde a tuhe, ale take krehke
- termoplasty (jako treba PS, PA, PET, ABS), ktere jsou mekke, ne moc tuhe, ale nejsou krehke
Ani z jednoho tohoto materialu se neda vyrabet "nejpevnejsi cast nejdrazsich aut".
Takze predpokladam ze jste mel na mysli spise neco jako kompozit z nekolika vrstev uhlikove tkaniny a termosetovou matrici. Coz je plast asi stejne, jako je sklolaminat sklo.
Jinak "bezne" kompozity s plastovou matrici se v principu deli na dve zasadni skupiny (brutalne zjednoduseno):
* kratkovlaknove - do matrice jsou pridany velmi kratka (jednotky mm nebo i mene) uhlikova nebo sklenena (prip. aramidova, kevlarova..) vlakna a je mozne ji vystrikovat do formy jako bezny plast (pripadne 3d-tisknout) - coz je asi pripad onoho "vytisteneho" auticka. Jeho vlastnosti jsou stejne ve vsech smerech a prestoze je vyrazne pevnejsi a tvrdsi nez samotna matrice, nehodi se na opravdu hodne namahane soucastky (typicky ho najdete treba v drzaku svitilny na kole)
* dlouhovlaknove, tkaninove - zde jsou do matrice vkladany bud dlouha vlakna (klidne i pres metr), nebo tkanina - takova soucastka je pak velmi pevna ve zvolenem smeru, ale neda se vyrabet ani vystrikovanim do formy ani 3d tiskem. Z takoveho kompozitu se pak vyrabeji soucasti do luxusnich aut, letadel apod. Nicmene neni to proto, ze by byl pevnejsi, tvrdsi, nebo odolnejsi nez ocel, ale v podstate pouze proto ze je VYRAZNE lehci. Takze prestoze je soucastka o potrebne pevnosti z kompozitu treba 2x tlustsi nez by byla potrebna ocelova, je stale treba 2x lehci.
Zkuste se priste alespon kouknout na wikipedii, nez zacnete placat takova tvrzeni.
Tak ty plasty jsou, i ve vytištěné podobě, pevné dost.
Pokud se vezme verze bez plniva tak od 20- 80 MPa oproti stovkám MPa u oceli. Jenže taky oproti oceli váži 7x méně a snadněji se z nich dělají různé voštiny.
A to nemluvím o možnosti tisknout defakto kompozit, který je na tom s pevností podobně jako hliníkové slitiny ale váží třetinu.
Horší už to je s dalšími vlastnostmi, plný materiál by mněl problém s crash testem.
Na druhou stranu vytisknete "voštinu" a ta může jako deformační zóna fungovat bez problémů...
Takže technicky je to podle mne možné (rozumněj udělat kastli a interiér atd.), nemožné je to ekonomicky.
To je pohlad na vec z dnesnej perspektivy ked karoseria auta musi vydrzat desiaty rokov a vyraba ju len vyrobca auta. Ale ak bude v kazdom druhom autoservise velkoformatova tlaciaren ktora vyrobi karoseriu za jeden den tak si necham kazdy druhy rok vytlacit karoseriu, prve dva roky chcm mat porse, dalsie dva roky lamborginy dalsie dva roky predvojnove Alfa romeo :-)
neco takovehleho se uz skutecne prodava:
https://www.google.cz/search?hl=cs&q=ebay+toyota+ferrari&btnG=Hledat&lr=&gws_rd=ssl#hl=cs&q=ebay+toyota+ferrari+kit