Nevím. Nejsem profesionální grafik, ani grafický nadšenec, tkže do toho možná nemám co mluvit, ale GIMP je naprosto neintuitivní a pro laika nepoužitelný program. Kdyžsi to srovnám s jeho slabším Qt konkurentem Kritou, tak co se ovládání týče, je to nebe a dudy...
Ale možná jsem jen zatížen pohledem KDEčkaře. Ona půlka GNOME softu je pro mě úplnou katastrofou... takže nevím, jetli je to GIMPem a nebo mými preferencemi. Každopádně pro redesign bych byl.
Neintuitivní u mě znamená, že když k tomu posadíte amatéra, tak s tím neudělá vůbec nic. Ano to celkově zapadá do rozdílu filozofíí KDE/Qtapps vs. GNOMe/GTKapps. Příklad. Když chci v KDE udělat zástupce pro nějaký adresář, umístění nebo soubor, vezmu ikonku, přetáhnu ji a KDE se mě zeptá, zda chci kopírovat, přesunout nebo vytvořit odkaz. Když jsem stejný problém řešil v GNOME, ani za půl hodiny jsem na to nepřišel a musel jsem se ptát GNOMařů, jak se to dělá.... Jde prostě o to, že na dobře navržené věci přijde laik sám. Ke GIMPu si já musím přečíst manuál, abych v něm udělal byť jen jednoduchý schématický Bitmap obrázek....
Ano,
posadte amatera pred photoshop a neudela uz lautr nic.
Mimochodem kdyz jsem poprve videl gimp, byl jsem schopen delat elementarni veci, v photoshopu ani nahodou ... pak jsem se gimp trochu naucil a dnes uz vim co hledat i v Photoshopu .... ale photoshop nepouzivam, neni na Linux a nikdy jsem v nem nic kloudneho nedelal, vsechny fotky jsem retusoval/upravoval v gimpu a na nauceni pouzivam photoshopi howto .... nebot fasshion,glamour, portret, akt neni zrovna disciplina, na kterou by bylo kupa navodu v gimpu.
já jsem před photoshopem seděl jednou kdysi, ale nepamatuju si, že bych byl stějně bezradný... Podlě mě je polovina GTK+ aplikacích takto otřesně neintuitivních. ale jak říkám, může to být jenom můj menšinový pohled.
Neintuitivni je pro nekoho, kdo neumi v podobnych programech. Posadte pred to zacatecnika, ktery potrebuje nakreslit usecku nebo ctverecek na tohle ma prece v blbem Xpaintu nebo PaintBrushi ikonku, dokonce si muze vybrat jestli to bude vyplneny nebo prazdny. No a ted ho posadte pred GIMP. Asi sam od sebe neprijde na to, ze ctverecek se maluje tak ze se provede vyber a ten se da bud obtahnou (Stroke Path) a nebo vyplnit atd. Vysledkem je, ze laik odchazi zhnusen nad neprakticnosti editoru, zatimco ten kdo v nem umi pomoci vyberu a dalsich nastroju (masky, interaktivni vrstvy, linearni vyplne, filtru,...) dosahne toho, co potrebuje. Pro takoveho cloveka to intuitivni je, umi principy a pouziti jinych programu je pak otazkou toho, doklikat se k pozadovanemu nastroji.
Tak tohle mi pripada jako velmi dobry priklad neintuitivniho ovladani (a je jedno, jestli to je v Gimpu, nebo ve Photoshopu). Kdyz chci ctverec, tak hledam ctverec a ne ctvercovy vyber, ktery muzu prevest na cestu a tu pak obtahnout.
A když chci kruh, kuželku, schematizovaný obrys špilberku - na všechno bude tlačítko? To se v tom pak nikdo nevyzná. Možná úplný amatér se pro začátek spokojí se čtverečky a kroužky a ikonky mu pomohou, ale jakmile bude chtít něco složitějšího, bude tam kde byl.
Dá se na to zvyknout, jako na cokoliv. Ale objektivně, slovo "intuitivní" se ke Gimpu nehodí. Gimp není intuitivní. Ale objektivně, Photoshop také ne. Příkladem jakž takž intuitivního vyspělého bitmapového editoru je podle mého názoru Corel PhotoPaint.
Včera jsem to řešil na ABC Linuxu a víceméně se tam dospělo k názoru, že u GIMPu je prostě nezbytné mít na to vyhrazenou jednu plochu a používat v maximální míře klávesové zkratky.