Hlavní navigace

Vlákno názorů ke zprávičce Epic, Spotify, Protonmail a další založili koalici za férovost pro aplikace od Mlocik97 - Na jednu stranu súhlasím čo tú písali komentáre,...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 9. 2020 20:08

    Mlocik97

    Na jednu stranu súhlasím čo tú písali komentáre, že Epic je tiež trieda sama o sebe. Na druhú stranu, je skvelé že toto vzniklo, pretože Apple fakt potrebuje zo pár po zadočku... Apple čo si už dovoluje je niečo, čo by normálny funkčný antimonopolný úrad už dávno zastavil, žiaľ ale funkčné antimonopolné úrady nemáme, a aj keď príde pokutička, tak je taká, že viac sa Applu oplatí porušovať pravidlá.

  • 25. 9. 2020 20:30

    Honzucha

    Nevím, ale v tom případě to samé plati o Nintendo, Sony, Microsoftu konzolích. Je ti jejich hw a ekosystém, holt má obří podíl na trhu, šle nikdo nikoho nenutí publikovat na Apple. Pokud si firma spočítat ze se bez Apple zákazníků obejde nic ji nebrání publikovat je pro android.

  • 26. 9. 2020 13:25

    Jan Hrach

    > Nevím, ale v tom případě to samé plati o Nintendo, Sony, Microsoftu konzolích.

    No vždyť jo. Třeba jak Sony retroaktivně zakázala spouštět Linux na PS a ještě pak napadli Geohota který to cracknul.

  • 26. 9. 2020 15:40

    Jiří Eischmann

    Jo, jenže někteří z nich mají přímou konkurenci ve službách Applu, které tento poplatek platit nemusí. Třeba pro Spotify by to znamenalo být o 30 % dražší než Apple Music a tedy být prakticky nekonkurences­chopný. A držet stejnou cenu a platit 30 % pro ně zase znamená fungovat ve ztrátě, protože Spotify operuje s marží cca 25 %.
    Když subjekt, který na trhu určuje pravidla, na něm taky soutěží, je to problém. Když ten trh dělá až 50 % celkového trhu, je to průšvih.

  • 26. 9. 2020 22:51

    MarekM

    Apple platformy nejsou jediné, kde Spotify provozuje své služby, vypadá to, jako by provize Apple měla být pro ně likvidační. Opak je pravdou. Pokud si uživatel koupí předplatné kdekoli jinde, Apple nedostane nic, provize 30% je pouze z předplatného, které se objedná a strhne v iOS aplikaci, po prvním roce se sníží na 15%. Tedy pokud Spotify nepřesvědčí zákazníka, aby si předplatné koupil přímo a zrušil to napřímo u Apple. Jako to třeba dělá Google s Youtube...

  • 29. 9. 2020 14:20

    Jiří Eischmann

    No, není to tak jednoduché, že by platili 30 % z každého uživatele, který službu skrz aplikaci z AppStore používá. Apple má trochu jiná pravidla pro různé typy aplikací a taky ta pravidla vymáhá dost rozdílně aplikaci od aplikace. Obecně platí, že aplikace musí umožňovat prodej přes AppStore, ne pouze nalogování do placené služby, kterou si uživatel pořídil někde jinde (na to dojel Hey). Aplikace taky nesmí odkazovat na jiný způsob zaplacení služby, případně říkat uživatelům, že to jinde seženou levněji (na to dojel Epic, YouTube může mít spešl podmínky, protože jako jedna z mála si může dovolit rovnoprávný vztah a Applem).

    Vzhledem k tomu, že na Západě má iOS až 50% podíl na trhu, může to pro službu znamenat až desítky procent zákazníků, z jejichž tržeb musí platit 30 %, případně časem 15 % Applu.

    Jestli vám to pro byznys takového Spotify přijde v pohodě, tak si uvědomte, že marže není zisk. 25 % z tržeb jim zůstane potom, co zaplatí přímé náklady na poskytování služby (v tomto případě hlavně tantiémy umělcům), ale pořád z toho musí zaplatit veškeré ostatní náklady. Proto se Spotify pořád motá kolem nulového zisku, i když má marži 25 %. Takže když z toho zaplatí i jen těch 30 či 15 % u některých zákazníků, je to pro ně velká finanční zátěž a velká konkurenční výhoda pro Apple Music.

  • 30. 9. 2020 19:12

    MarekM

    Asi se shodneme, že jenom blázen by vytvořil a udržoval platformu za miliardy dolarů a pak tam nechal všechny konkurenty bezplatně fungovat, aby si veškeré příjmy nechávali pro sebe.

    Žádný příčetný provozovatel platformy vědomě neudělá taková pravidla, aby mu jeho platformu ukupovala/ovládala konkurence. Nebavme se o malých vývojářích. Co se stane, když by prošlo co Epic chce? Ti největší konkurenti a nejvíce křičící pokrytci by vytvořili své obchody s vlastními platebními branami a začali by se skrz ně prát o ostatní vývojáře a příjmy z virtuálního zboží. Facebook s Epicem první, pak by se přidal Google, Microsoft a kdokoli s pár miliardami na účtu, co se rozhodne parazitovat na platformách Apple.

    Co se týká Hey, je to standardní mailový klient s ročním placením licence 99 USD, jaký je důvod, aby ta aplikace měla výjimku jako konzumní aplikace označené jako "Reader", tedy multiplatformní aplikace na konzumování obsahu bez možnosti jej vytvářet? Já věřím, že by chtěl každý najít svatý grál a inkasovat 100% tržeb od zákazníků, ale asi se shodneme, že to je fikce.

    Spotify se IMHO nedaří monetizace, mají obrovský počet neplatících zákazníků a to je problém. Určitě by bylo zajímavé vědět, kolik Spotify zaplatilo Apple za nákupy skrz jeho platformu, když se předplatné dá koupit napřímo, přes mnoho jiných platforem, přes mobilní operátory, provozovatele konzolí.

    Mimochodem další problém Spotify je, že nemůže přežít "pouze" jako hudební služba, tady IMHO zcela zaspali, podle mně je větším rizikem Youtube s YT Music...

  • 1. 10. 2020 9:50

    - - (neregistrovaný)

    Přesně tak. A je tady další zajímavý aspekt. Pokud jde o svobodu slova, jak se vášnivě debatuje dodnes, tak si na své platformě může dělat kdo chce co chce a je to "prej jeho obývák". Pokud jde o ceny, tak už najednou ne.

    A vůbec, může mi někdo ukázat někoho, kdo by nechtěl někde za něco platit méně?