Stačí se na PC podívat na: https://www.testufo.com/ , kde je jasně vidět, proč se výrobci snaží interpolovat snímky. U mě test běží plynule až při 120Hz. Takže televizor nikdy nebude jako promítací plátno.
Tak jsem si to natočil na video a koukl se, co to vlastně zobrazuje. Dělá tohle:
Na obrazovce je obrázek ufa, 3x vedle sebe. Překrývají se. Každý jeden z nich dělá to, že se postupně z černé rozsvítí na plnou intenzitu a pak zhasne. Když zhasne, tak se objeví o kus vpravo a opakuje se to. Obrázek samotný se nehýbe, stojí na místě.
V každém snímku tedy máte několik obrázků ufa, které jsou blízko sebe a mají měnící se intenzitu. Pokud je frekvence hodně vysoká, tak se prakticky překrývají a vypadají jako jeden rozmazaný obrázek, co se pohybuje. Pokud je frekvence nižší, tak jsou ta ufa dál od sebe. Podle fáze je pak vidět dobře jedno nebo dvě, chvílemi jsou vidět všechna tři.
Takže závěr: vůbec to nesouvisí s frekvencí. To, co pozorujete jako trhání, je ve skutečnosti střídání NĚKOLIKA obrázků, které stojí na místě a jen mění intenzitu. Jinými slovy - to co trhá při 15Hz není trhaný pohyb jednoho obrázku, ale problikávání tří statických obrázků. Že se tři blikající obrázky špatně sledují asi nikoho nepřekvapí, že? Na 120Hz to vypadá lépe jen proto, že obrázky se prakticky překrývají a neblikají - svítí konstantně.
Prostě mi to přijde jako ukázka, proč neinterpolovat. Nižší frekvence nejsou rozbité tím, že se ufo pohybuje trhaně, ale tím, že tam těch uf je několik najednou a vůbec se nehýbou. A vypadá to ještě o to hůř, že se to překresluje vysokou frekvencí, ale mění se jen intenzita barvy, nikoliv poloha.
Hurá, přišel jste na princip pohyblivých obrázků. A až bude fps tak vysoké, že posun mezi snímky bude jen o 1 pixel, tak to konečně začne vypadat jako pohyb. Filmaři to šidí delší expozicí, aby to přeblikávání nebylo tak patrné, ovšem když Vaše oči sledují pohybující se objekt ve filmu, tak vidíte prd, na rozdíl od vysokého fps, kdy byste viděl ten objekt.
A teď se ještě zamysli nad tím, jestli ve skutečnosti vidíš stejný rozmazaný prd jako v tom filmu, nebo ostrý pohybující se objekt. Protože lidské oči, jak jsem psal výš, dávají tak 12 fps, a zbytek dopočítá mozek ;-)
Ono to pak může dopadnout jako u hudby, kdy dnešní technicky dokonalá aparatura zní subjektivně hůř, než starý elektronkový krám!