Hlavní navigace

Vlákno názorů ke zprávičce Filmaři volají po Referenčním módu v televizorech od František Ryšánek - Na jednu stranu nemohu popřít, že je trestuhodné,...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 9. 2018 8:14

    František Ryšánek

    Na jednu stranu nemohu popřít, že je trestuhodné, když televize rozmázne záběr natočený naschvál s krátkou závěrkou (takže se ztratí "umělecké" rozložení do fázovaných snímků) nebo když przní sytost/kontrast barev, vytahuje hrany, nesmyslně "doostřuje", pak ale zas vyhlazuje obličeje (aby překontrastováním nevylezly všem beďáři), páchá na obrazu overscan+ořez, který je vysílacím pracovištěm podle palce prekompenzován apod.

    Vídám jeden DVB-Tčkový full-HD Gogen, který se při přímém příjmu SD materiálu z DVB-T snaží doostřovat hrany při lehkém pohybu v obraze - něco jako subpixelový oversampling/ex­trapolace. A ten efekt vždycky chvilku naskočí a zase zmizí. Je to hrozně rušivé :-) Pokud dostává SDčko přes SCART zvenčí v analogu, tak tu věc nedělá.

    Taky vím jak jsem poprvé zíral tuším na "hrátky s čertem" na drahém HDčkovém LCDčku, jak je pohyb postav plynulý a jak mají všichni ostré obličeje, hladké jak dětské prdelky. A barvy to mělo taky divné, takový noir/groovy nádech do modro-šeda. Dodnes nevím, co z toho dělala televize a co případně zajistil digitální remaster u "poskytovatele obsahu" :-)

    Na druhou stranu... žádný LCD panel nemá takový gamut a zjednodušeně řečeno dynamický rozsah, jako filmový materiál. Navíc podsvícení a barevné filtry LCD panelů (nedejbože OLED) budou mít dost jiné "křivky spektrální hustoty" než snímače v kameře nebo lidské oko, pokrytí barevného prostoru displejem není zrovna rovnoměrné - takže konverze barevných prostorů, aby to vypadalo aspoň trochu koukatelně, není zřejmě veselá záležitost. Čili požadavek na "zachování dynamiky, hloubky černé apod." je ze strany filmových umělců dost prázdné plácání do vody.

    A pokud si televize má poradit s konverzí nesoudělných snímkových kmitočtů, tak má bohužel docela smysl i ta mezisnímková interpolace pohybu. Ony tomu myslím dost nahrávají moderní kompresní algoritmy počínaje cca MPEG2, kde se "mezisnímkový pohyb" právě ke kompresi s výhodou využívá - takže stačí tu informaci trochu zrecyklovat pro své vlastní cíle :-) Jasně, v dané geografické zóně se vysílá buď jenom "násobkem 25 Hz" nebo jenom "násobkem 30 Hz" a v dané zóně prodávané televize mají interně buď 50 nebo 60 Hz zpracování (tady u nás prodávané panely umí často oboje), takže nesoudělný snímkový kmitočet hrozí v samotném TV přijímači nejspíš z "alternativních" zdrojů signálu (počítač, MP4ka z USB flashky apod.) Na druhou stranu ale regionální normy 25/30 Hz interlaced znamenají, že materiál natočený s konkrétním snímkovým kmitočtem musí konvertovat vysílací pracoviště :-( a historicky se často používalo přehrávání "trochu jinou rychlostí", aby se dorovnal rozdíl pár procent (24 Hz film vs. 2x25 Hz TV) = suma sumárum ze strany filmových studií opět mohutné plácání do vody, pokud hudrují na výrobce TV přijímačů.

    V tomto kontextu bych řekl, že možná banda jihokorejských televizních inženýrů-vývojářů bude o detailech konstrukce svých LCD panelů a jejich řadičů a vůbec vysílacího řetězce vědět víc, než průměrný kameraman / režisér / střihač / umělecký ředitel :-(

  • 14. 9. 2018 6:48

    Lama (neregistrovaný)

    Mě by zajímalo, proč ta "banda inžů" nevyrábí ta zařízení tak, aby byla schopna nativně zobrazit jakekoliv fps včetně těch arxhaických 24? Omlouvám se za dost možná naivní dotaz.