Možná to vůbec není tak minimální. Data o uživatelích, která zadavatelé reklam získávají, se tím stávají více méně bezcenná a v zásadě se touto cestou sabotuje samotný byznys model internetové reklamy. Když nebude možné reklamu přesně cílit ani šmírovat, kdo navštěvuje jaké stránky, tak si tu reklamu logicky bude platit mnohem méně klientů. Jestli to je dobře nebo špatně.....
@klokan
Když nebude možné reklamu přesně cílit, tak zase dostane větší opodstatnění ta necílená. Možná se ceny, resp. náklady, nepohnou nijak, reklamní společnosti si rády cucnou své tak nebo tak a inzerenti budou mít pořád stejný budget. Vydělá na tom uživatel kterému nebude případně život a rozhodování stěžovat to že o něm někdo ví až moc a může mu v podobě cílené reklamy "zasazovat údery" přímo na cíl a nejen to, v podstatě všechna nashromážděná data jsou využívana proti uživatelově peněžence za účelem co největší extrakce a k ovlivňování chování ...
Jenže to je právě sporné. Co si budeme vykládat: kromě korporátních webů se drtivá většina stránek bez reklamy těžko obejde. A když už musí být reklama, tak mi zase připadá lepší, když bude trochu cílená, tj. bude inzerovat něco, o co můžu eventuálně mít doopravdy zájem, spíš než se snažit mi prodat dámské vložky, plastické operace prsou nebo mi na androidním telefonu vnucovat nějakou aplikaci pro iphone.
A není lepší reklamu úplně zrušit? Dát třeba články placené, mít k dispozici titulek a autora článku s tím, že si čtenář sám vybere, které články ho zajímají a které si přečte. Za každý článek by zaplatil jeden virtuální boz z virtuální peněženky, příp. počet bodů dle délky nebo míry odbornosti článku. Jeden bod by např. stál 1 kč, za den bych přečetl 3-5 článků (nečtu všechno), to by za měsíc dalo 5*30, tedy nějakých 150 kč. Nevím. kolik lidí přečte jeden článek nebo kolik lidí navštěvuje root. Kdyby každý článek přečetlo 5.000 lidí, pak by to bylo 5000 kč zisk z každého článku. A tento placený systém může klidně koegzistovat se současnou metodou, kdy je web placen z reklamy. Prostě dát uživateli na výběr a pak třeba zhodnotit, co je lepší/výnosnější. Já myslím, že web bez reklamy by si své uživatele našel.
Vždyť si je také nachází, webů bez reklamy, ať už placených nebo dotovaných, je dost. Ale obecně to asi nejde. Ruku na srdce, kolik lidí by platilo např. za články, jako je tenhle? Čímž nechci říct, že není hodnotný. Kromě toho, jak konkrétně byste chtěl reklamu "úplně zrušit"? To ji jako z principu zakázat? A kdo by takový zákaz vydal, jakým jménem a jakou by k tomu měl autoritu? V praxi to je asi nejjednodušší právě tak, jak to je. Některé weby jsou placené (sám si jich pár předplácím, vč. phoronixu), některé mají reklamy, některé to s tou reklamou přehánějí a tam hodně lidí použije alespoň částečné blockery. Ten, kdo je z principu proti reklamě, na takové weby chodit nemusí.
Žádná konkrétní data nemám, ale je docela možné, že ta 4 procenta představují rozdíl mezi rentabilní a nerentabilní kampaní. Umím si představit analogii s výrobci letadel a aerolinkami, kterým se vyplatí investovat miliony dolarů, aby letadla opatřili winglety, díky kterým se spotřeba paliva sníží o nějakých 1,5%.
4 procenta je celkem dost. Strášně dávno v dobách necílené reklamy když měl banner clickrate byl to slušný výsledek 1% (1 ze 100). 1+4=5% (1 z 20) to je slušná úspěšnost, v reálu blbost 100% úspěšnost.
Další věc je že pokud bude chtít provozovatel webu/zadavatel reklamy stejnou úspěšnost vymáčnout z necílené reklamy znamenalo by to 5x více reklamních ploch, nebo prasárny typu vyskakovací okna, videoreklama, reklama přez obsah, ... .