Nějak mi to celé nesedí,
* je snad blbě tržní ekonomika ?
* jsou snad běžní uživatelé dementní ?
V čem je problém:
* Výhody centralizovanýc služeb nám před několika dni předvedl skype.
* u jabberu si můžeš zřídit vlastní uzel a tyto mohou komunikovat mezi sebou stejně jako třeba mail, tak že není jdinečná centrála která by mola mít problémy, problémy může mít nanejvýš uzel.
* centralizovaná služba má svého provozovatele "Boha", decentralizovaná nikoliv.
* decentralizovaná služba má otevřený protokol, tak že není problém jí propojit s další službou. Ačkoliv ICQ byla službs spíš centralizovaná, tak protokol byl otevřený a protpojení s jabberem existovalo.
* Centralizované služby se neradi propojují protože tím jejich "Bozi" přichází přichází o svou jedinečnost.
a teď si to přečti znovu.
Ano to je pravda, ale v tom pripade jsme asi vsichni dementni jak pisete :-D Jelikoz vsechno co se dnes masove pouziva je centralizovane at chceme nebo ne. Vezmete si takovy zaklad jako obycejne volani. Telefoni spolecnost je taky centralizovana. Jako priklad pouzijme nedavny vypadek O2 ktery postihl vsechny. Centralizaci se clovek bohuzel moc neubrani a vlastne moc lidi nad tim ani nepremysli. Jde tu spis o neco jineho. Cetralizaci oceni hlavne provozovatel sluzby, zakaznik nad tim moc nepremysli.
Rozdil je v tom, ze muzete pouzivat sit libovolneho ceskeho operatora a ne jen jednoho jako s ceskou SIM. Naklady se zvednou minimalne, predplacenky maji naklady na volani z Ceska kamkoliv do EU mezi 0.07 a 0.09 EUR za minutu. Ja pouzivam fonic, kde se plati 0.09 za minutu s uctovanim 30+1 a navic stejna cena je i v Norsku, Svycarsku a na Islandu.
Centralizované služby vítězí díky funkčnosti. Každý z těch populárních kecálků uživatelům nabízí neporovnatelně více funkcí a pohodlí než Jabber. Decentralizovaná služba něco takového teoreticky může nabídnout také, v praxi to ale selhalo. Ač mám Jabber rád a používám ho už 10 let, tak ani v roce 2015 si nemůžu být jistý, že protistrana dostane soubor, který jí pošlu. U takového decentralizovaného systému jako Jabber se v praxi těžko zajišťuje jen základní sada funkcí. Každý server podporuje něco jiného, každý klient podporuje něco jiného atd.
U Jabberu se dnes můžu spolehnout opravdu jen na to psaní zpráv. Ti noví kecálci umí spolehlivě posílat soubory (bez ohledu na to, jestli je protistrana na příjmu), dělat audio/video hovory, synchronizovat historii mezi klienty atd. atd. A to je to, co uživatele zajímá.
Tak to ale asi eni problem Jabberu, ale bordelu v implementacich na strane klientu a serveru. Celkem nevidim duvodu, proc by na Jabberu nemelo jit to, co nabizi Skype, Telegram a dalsi. A co se tyka videohovoru, tak Linux je na tom stale dost bidne, takze clovek je rad, ze existuje ten zasrany Skype.
Je to problém Jabberu. Uživatele nezajímá, jestli je chyba v protokolu, serveru nebo klientu, pro ně to prostě nefunguje. Nehledě na to, že XMPP není něco, co by se ze strany klienta dobře implementovalo. Má hromadu rozšíření, kterým trvá příliš dlouho, než jsou oficiálně schválené. Jingle nebyl schválený doteď a to s ním Google přišel v roce 2005! Není divu, že to Google nakonec vzdal a udělal si Hangouts. Podobné je s dalšími rozšířeními. Ty, které by Jabber dotáhly na úroveň konkurence, nebudou takovým tempem schválené před rokem 2025. V té době bude konkurence zase úplně jinde.
Mají je klienti a servery implementovat ještě před schválením? Můžou, ale nemají nikde zaručené, že se ten protokol ještě nezmění, takže opět nejistota.
Jak už jsem říkal, Jabber stále používám, mám ho rád, ale myšlenka decentralizace v případě IM prostě selhala a trh tomu odpovídá.