Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Linus schválil použití neutrálního jazyka v linuxovém jádře od binární transfób - Matematika není logika. Můžete sice říci, že na...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 7. 2020 22:13

    binární transfób

    Matematika není logika. Můžete sice říci, že na technických VŠ je formální logika důležitější než samotné počítání, ale na VŠ studují dospělí, já psal o dětech. Násobilka, zlomky a procenta rozhodně nejsou logikou, ani logické myšlení nijak zásadně neprocvičují.
    Když jsem nad tématem uvažoval, tak jsem se rovněž snažil vzpomenout si, kdy jsem se setkal s logikou ve výuce. Toto jsou moje zkušenosti (na ZŠ jsem chodil v 90. letech):
    - jakýsi nástřel teorie množin ve 2. třídě na kterou nic nenavazovalo (někde jsem slyšel že tenhle experiment trval jen pár let a pak byl zrušen pro nesouhlas ze strany rodičů).
    - odvozování vlastností trojúhelníka ze zadaných parametrů (úhel/strana/úhel, strana/strana/úhel, ...) někdy v sedmé třídě - toto je skutečně využití formální logiky které rozvíjí logické myšlení. A taky jediná taková věc se kterou jsem se setkal na ZŠ.
    - Booleova algebra a logické výrazy ve druháku na SŠ - to je ovšem dáno tím, že to byla elektroprůmyslovka

    Suma sumárum: 1 nesmysl, 1 specifická věc a 1 náhoda (ne každý studoval na SŠ věci typu logické obvody) - to nevyznívá moc jako výuka logiky, že ano.
    A teď si navíc vemte, že kromě logiky formální existuje i logika klasická se kterou jsem se nesetkal vůbec.

    A teď si to porovnejte se s výukou ve středověku, kdy se děti (opět - ty z bohatých rodin co na to měly) učily nejprve logiku, pak větný rozbor a nakonec řečnictví.

    Takže se zeptám znovu: proč byla výuka logiky (o řečnictví ani nemluvě) vyškrtnuta z povinné školní docházky ?
    Následuje můj názor:
    Protože výuka ve středověku (stejně jako v antickém Řecku a Římě) byla zaměřená na budování elit které měli vést masy. Tito lidé měli umět manipulovat s ostatními a měli umět masy strhnout. Když pak někdy v 18. století vyvstala potřeba vzdělat masy, tak logika (spolu s řečnictvím) byla z výuky vyškrtnuta jednoduše proto, protože obyčejní lidé mají být dost chytří a znalí na to, aby ovládali stroje, nikoliv však tolik, aby o sobě mohli sami rozhodovat nebo rozpoznat kdy je jimi manipulováno - to je úlohou elit (ať už je to v té které době kdokoliv).

    Zpět k věci: co jste si mysleli, když jste četli předchozí odstavec ? Snažili jste se o pochopení mého názoru a/nebo formulaci vlastního názoru (ať je jakýkoliv), nebo vám v hlavě vyvstaly nějaké ty nálepky (konspirační teoretik, blázen, rusofil, ...). Pokud obojí, co z toho bylo dominantní ? A kdepak se ty nálepky asi vzaly ?

    Myslíte, že LOGICKY uvažující člověk si nechá jen tak podsouvat změnu významů slov? Že se sebou nechá jen tak manipulovat ? Že umožní ostatním aby řídili jeho vlastní chování ? Že se nechá přeprogramovat ?

    To jsem se prosím jen chtěl podělit se svým zamyšlením ke kterému nás zde pan Jirsák vyzval.