Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Linus schválil použití neutrálního jazyka v linuxovém jádře od Miroslav Šilhavý - @87vdf4vg82 O tom by se dalo diskutovat dlouze, ale...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 7. 2020 14:00

    Miroslav Šilhavý

    @87vdf4vg82

    O tom by se dalo diskutovat dlouze, ale v zásadě souhlasím. Jediné, co mě zaujalo je: Např. úplně jiné požadavky bude mít ostravsko na ZŠ a úplně jiné Praha. Minimum zůstane a zbytek bude schopný v určitých mantinelech reagovat na vývoj světa.

    Tím si zaděláte na společenský problém. Po generaci, dvou zjistíte, že se svět změnil a v jednom regionu máte težko uplatnitelné občany a v druhém nedostatek. Určitý stupeň nivelace je nutný.

    Pak možná trochu opomíjíte, že to celé stojí na učitelích a ředitelích. To jsou taky jen lidé. Někdo pružnější, jiný konzervativnější. Dodnes se jich spousta nedokázala vyrovnat se ztrátou pevných osnov - osnovy dávaly učiteli metriku, jestli svoji práci dělá "tak, jak je požadováno" (nikoliv dobře). Ředitelé se zase nenaučili kolegy učitele hodnotit (opět kvůli té ztrátě metriky). Během koronavirové epizody bylo navrhováno, aby všechny školy ohodnotily žáky slovně. Bylo to odmítnuto, že to všichni učitelé neumí - umí pouze spočítat body, odečíst penalizaci za úpravu nebo zapomínání a vymajznout známku.

    Můžeme jít dál. Problém rozložení škol - někde je jich dost, jinde málo. Ředitelé brečí nad tím, že neumějí pracovat s tím, že v místě žije mnohdy hodně rodin, ale trvalý pobyt mají vedený jinde. Podle TP dostává peníze obec, podle počtu obyvatel "plánuje" kapacity. Ani na takovou přirozenou blbost, jako je stěhování lidí (třeba za prací) neumí školství reagovat. Když už by našli řešení organizačně, nevyjde to zase kvůli rozpočtovému určení daní. Větší rozdílnost škol by vedla k tomu, že by se rodiče (přirozeně a správně) rozhodovali, kterou školu zvolí - to by jen prohloubilo potřebu chodit do jiné než "spádové" školy. Co s tím?

    Lékařství nebo oblast práva už si našly cestu. To jsou také obory, které jsou kruciálně závislé na jednotlivcích, ale zároveň musí fungovat v klíčové oblasti státu. Ve školství to není. Kantorem se stávají lidé z přesvědčení, ne kvůli společenské prestiži a kariéře. Nemůžeme se pak divit, že ty samé ambice pak chybí i ve výkonech.