Debata o komfortu, rychlosti a možnostech těžkého poštovního klientu tu už byla. Debata o bezpečnosti webových prohlížečů taky.
Mámě bych něco takového určitě neřekl. Spíše bych jí vysvětlil, že jestli chce dělat věci pořádně, tak ať na ně používá pořádné nástroje, ne univerzální švýcarské nože.
Vy tomu asi vůbec nerozumíte. Přepsat aplikaci z GTK do HTML nebo naopak je sice spousta práce (takže to není "buřt" a Petr Krčmář to napsal špatně), ale přesto platí, že uživatele všechny ty technologie (a jak fungují ty internety) moc nezajímají. Teda lidi na rootu to zajímá, ale ti nejsou tak úplně podstatní.
Ahoj Kájo, jsem teď u Marušky a chci jí ukázat tu smlouvu co mi poslali z cestovky. Ale ona tu nemá toho modrého ptáčka. Můžeš prosím poradit, jak ho dostanu na plochu?
No, zkuste si po telefonu, cestou tramvají, radit laikovi jak stáhnout, nainstalovat a nakonfigurovat Thunderbird. Nebo byste jí jen vysvětlil, že poštu má jen ve svém počítači v kuchyni a odjinud se na to nedostane? No tak to doufejte, že Maruška nepoužívá webmail, protože jinak máte po svíčkové.
1) Když se uživatel přihlásí na nějakém cizím zavšiveném zavirovaném počítači, tak už je to marné, heslo odchytne spyware a je to v háji. Lepší je takové věci vůbec nedělat. Když už, tak by to chtělo aspoň token a jednorázová hesla. Další možnost je nosit si flashku s vlastní instalací GNU/Linuxu, tím se výrazně snižuje riziko (musel by být zavirovaný přímo HW/BIOS/UEFI).
2) Že uživatel normálně používá desktopového e-mailového klienta přece neznamená, že nemůže použít webmail. Dneska je standardem IMAP4, už obvykle nestahujeme zprávy na jeden počítač přes POP3, a můžeme tak ke své schránce přistupovat z mnoha zařízení – desktop, mobil, webmail…
3) Někdy je lepší nešifrovat úplně všechno a dávat si o to větší pozor na svůj soukromý klíč – nebo mít těch klíčů víc pro různé úrovně zabezpečení. Nějaké banality si pak člověk může přečíst i na cizím počítači přes webmail a něco nechá radši na doma a odšifruje klíčem, který uložený na bezpečném místě.
Kdysi jsem mámě udělal oboje dvoje řešení. Pokusím se dár pár zjištění jak upřednostnit (alespoň dočasně klasického klienta):
- Nikdy nenastavujte počítač na automatické používání mail-klienta i přístup přes webové rozhraní.
- Je důležité, zejména při pomalé lince, autoamticky blokovat stahování nesmyslných videí i obrázků. Když tak stáhněte mail bez přílohy.
- Důležitější než se zdá, je možnost aby odkazy v mailu volaly browser, který je zpracuje. Bez této funkce s klientem neuspějete, a to tak že pravděpodobně vůbec.
- Naučit rodiče, že e-mail se odešle až po kliknutí na tlačítko odeslat/příjmout a ne hned při dopsání e-mailu je celkem dřina. Ale myslím že tento způsob chování klienta je vhodný (neuvěřitelné kolikrát odešlou rozepsaný mail) a jak ho jednou rodiče zvládnou, nechtějí jinak.
Řeknu vám to na rovinu. Časem se jich někdo zeptá zda viděli nějaké pitomé vide či obrázek. Oni řeknou že ne a někdo je naučí jak se do schránky leze přes web a oni pak budou celé dlouhé minuty stahovat video aby mohli vidět blbost která je vůbec nezajímá.
Časem se stane, že jim někdo tak zafláká schránku (nemyslím že se zaplní, ale že pokud to klient nebo web dovolí může začít počítat stahovat tak obrovská kvanta až se z toho... Možná ani web klient nepůjde použít) že svolí k brutálnějšímu nastavení klienta aby blbosti mazal přímo na serveru. Tehdy se začnou ke klientovi vracet vždy když web rozhraní bude mít problém. Dokonco ho shledají, DOČASNĚ, krásně čistým rozhraním s neuvěřitelnou rychlostí. Ale jen do té doby než se to srovná. Nevím přesně proč, ale zřejmě jim příjde otravné mít otevřená dvě okna - browser, mail.
On ani ten web klient nebude časem nic moc. Protože nějaký jejich známý "jeliman" brzy zjistí, že obrázky lze vkládat i přímo do těla HTML dokumentu a vše co dříve cpal do přílohy začne cpát (včetně té spousty nesourodého a milionkrát přeposlaného textu, odkazů na flash animace,...) přímo do mailu. A věřte že rodiče nepřistoupí na zablokování takových zpráv, nebo třeba konverzi (díky přeposlání mezi svými mail-účty) na textový email bez obrázků.
Co vám budu říkat. Byl jsem rád, že se mi povedlo nenápadně vycouvat z role uživatelské podpory. Oni si s tím nějak poradí po svém. Jisté je jen to že web rozhraní budou upřednostňovat.