Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Majitelé TV Samsung si stěžují na rostoucí množství reklam od Miroslav Šilhavý - Když si něco koupím, jako např. televizi, tak...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 3. 2020 10:16

    Miroslav Šilhavý

    Když si něco koupím, jako např. televizi, tak tam reklama (další zdroj peněz pro výrobce) nemá co dělat a je mi úplně jedno, jestli platím pouze hardware a software je tam tzv. "zadarmo".

    Toto platilo možná tak před padesáti lety.
    Před třemi sty lety platilo, že autorské dílo nepotřebuje žádnou ochranu, protože se nedalo nijak rychle rozmnožovat.

    Doba se vyvíjí a charakter "věcí" kolem nás se neustále mění. Dnes je software stejně důležitá část výrobku, jako jeho hardware. Cena hardware poklesla nepřirozeně: za den sedění na prdeli v kanceláři vyděláte na výrobek, na který byste suroviny doloval ze země a zpracovával týdny, i kdybyste měl veškeré moderní vybavení. Z části je tento gap zacelován prací lidí, kteří mají sotva na jídlo a bydlení, z části prací v regionech, kde se kašle na ekologii, lidská práva a základní sociální jistory.

    Vždyť snad každého koho znám ta reklama s***. Výrobce tak vlastně nutí spotřebitele aby koupil příště zboží jiného výrobce

    Teď jste mimoděk popsal základ problému. Spotřebitel zboží nesrovnává, maximálně čte tabulky, kde jsou jen pečlivě vybrané "dobré" parametry. Kromě udržení kroku s konkurencí v základních parametrech, má výrobce jedinou možnost zaujmout zákazníka cenou. Určitě sám čtete flamwars v diskusích, kde se střetávají názory teoretiků, kteří hodnotí parametry a cenu vs. názory praktiků, kteří dodávají, že ve skutečnosti záleží i na jiných parametrech. Početně to vyhrávají teoretici, kteří dané zboží možná někdy viděli, ale nemají zkušenost z široké praxe.

    Proto výrobce hledá, jak snížit cenovku. Ví, že rychlost startu, respnozivitu televizoru, zobrazení reklam nikdo z konkurence neinzeruje jako výhodu. Tak proč by se tím měl zabývat on? Vymyslí reklamu a sníží cenovku o pár malých, ale důležitých šupů. Ví, že buďto za nedlouho budou to samé dělat i ostatní. I kdyby se trh od takové praktiky odklonil, vždy může napravit reputaci reklamou - prostě další model bude všude inzerován jako "televizor bez nevyžádaných reklam" a zákazník se k němu vrátí. Podobné to bylo kdysi s výrobci navigací; když začaly být mapy dostupné zdarma, všechny navigace se začaly inzerovat jako "s doživotními mapami".

    A že reklama každého jen otravuje? Inu, tak to je. Reklama je v TV vysílání, v rozhlase, kolem silnic. To by mi vůbec nevadilo, dávno už existuje spousta služeb - placených kanálů, online služeb, kde za mírný poplatek reklamu nezažijete nebo jen v silně omezeném množství a bez přerušování programu.