Já se tedy snažím nové webové technologie sledovat, aby mi neujel vlak, ale zatím jsem si nevšiml, díky kterým z nich by mohly hry být „mnohem propracovanější“ (no, zatím by stačilo „srovnatelné“) než ve Flashi. Můžete napovědět? Ani na odkazovaném webu jsem se nic na téma srovnání s Flashem nedočetl.
Ale WebGL je ve fázi návrhu specifikace, takže zatím můžu porovnávat maximálně API (a tam nevidím nic neobvyklého, ve srovnání s API flashových knihoven), nemůžu porovnávat ani výkon ani „mnohem větší propracovanost“, atd. :)
Já naopak doufám, že HTML5 i Flash (a nejen ty, také Silverlight, Unity, JavaFX…) budou prosperovat vedle sebe a nadále konnkurencí tlačit jeden druhého ke zdokonalování.
Open source je vždycky fajn přidaná hodnota (Flashi rozhodně prospělo otevření formátů, kompilátoru, atd.), ale pro mě je důležitější ta konkurence a celkový přínos pro vývojáře i uživatele. Vážně nevím, proč a z čeho by mělo plynout, že co není open source, to není hodno, aby bylo přenášeno přes web. :)
Treba proto, ze na (v soucasne dobe mohutne pribyvajici a rozvijejici se) nove HW/OS/GUI platformy je docela problem ten uzavreny shit jmenem Flash opravdu vsude a poradne dostat ??
ARM, Tegra2, Intel i AMD maji svoje nove mobilni CPU a je tam potreba HW akcelerace Flashe .. proste tragedie.
Pokud mate HW/OS/GUI ve kterem flash neni, nejsou pro vas tisice webu, ktere vyrobili vyvojari, kteri maji pocit, ze pouziti Flashe na webu je vporadku a pro vsechny. Berte web jako prostredi vhodne pro tisice platforem. Nemuzete zustat v ohrade s PC a Windows :-D
PS: ano, kdysi davno meli vsichni Windows s Flashem a na Macy a Linux se sralo. Jenze ono to uz neni o par procentech „podivnych“ uzivatelu s „obskurnim“ OS. Nastava doba milionu mobilnich krabicek, kde ty windows (a kolikrat ani i86 platforma) vubec nejsou. A pokud Flash neni schopen byt na vsech techto platformach, tak je treba ho prestat pouzivat.
No ale to přece nesouvisí s debatou o open source a o tom, jestli „patří na web“.
Nechte prosím na rozhodnutí každého vývojáře či uživatele, co bude používat. Pokud se někdo rozhodne blbě, měl by mu volný trh dát jasnou odpověď, ne? Třeba někdo může usoudit, že nejlíp optimalizuje náklady a výsledek, když vyvine hru ve Flashi pro Win, Mac a Android (tam běhá dobře) a pro iPhone si najme vývojáře v Objective-C. Nebo udělá zjednodušenou verzi v HTML. Apod. Já se jen podivuju, že někdo považuje za přínos, když je těch alternativ méně než více.
Ne, ohladne Flashe souvisi otazka, zda patri na web. Presne s Vami souhlasim. V blizke budoucnosti ten velice expandujici trh nastupujicich mobilnich zarizeni posle closed Flash tam kam patri, pokud jim nebude k dispozici. Proste si myslim, ze vec, ktera funguje jen nekde, je zrudnost a ma chcipnout. Coz se ji taky stane. :-)
PS: ano, taky si myslim, ze alternativ ma byt hodne. Jen rikam, ze nektere samy brzo chcipnou, protoze se nedokazou prizpusobit prostredi. Alternativa, ktera funguje jen nekde, vlastne zadna alternativa neni.
1) To chcete říct, že když třeba udělám aplikaci, která běží jen na Win, ale ne na Macu, tak má „chcípnout“? To je přece svobodný vztah mezi producentem a konzumentem. Nemusí každý podporovat vše.
2) Cílem Adobe je, aby Flash běžel všude, kde to jde. Na Androidu to jde a taky že tam už běží. Na iOS to nejde, takže tam neběží. Na WinPhone 7 to půjde a taky už se chystá. Kde je problém? Má-li ovšem nějaká technologie být lepší než Flash, tak prosím, trh si jistě najde cestičku k jejímu prosazení.
Skus sa pozriet na screencast tohoto (link je v description). 100% HTML/JS/CSS.