Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Nové AMD Crimson ovladače mohou spálit GPU od neinsider - Software v letadlech dneska kecá úplně do všeho...

  • 2. 12. 2015 7:57

    neinsider (neregistrovaný) 2a02:598:7001:----:----:----:----:----

    Software v letadlech dneska kecá úplně do všeho včetně řízení. Příkladem může být pád fly-by-wire Airbusu A320-111 na letecké show (https://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296). Byla to chyba pilota, ale případ měl zajímavou dohru, kapitán tvrdil, že pád způsobil software řídící letadlo.

    Kapitán letěl na airshow s přetaženým letadlem (se zvednutým čumákem a malou rychlostí). Bohužel to přehnal a letěl moc nízko a moc pomalu. Na konci ranveje to zjistil, motory dal na plný plyn a snažil se letadlo zvednout - přitáhnul řídící páku. Normálně po takovém manévru letadlo začne stoupat, ale Airbus udělal po přitažení řídicí páky něco úplně jiného, snížil čumák do vodorovného letu. Počítač situaci (zcela správně) vyhodnotil tak, že letadlo nemá dostatečnou rychlost a dostatečný výkon motorů (motory nenaběhnou na plný výkon hned, může to trvat až 10 sekund, záleží na úhlu náběhu letadla a mnoha dalších parametrech...) a po přitažení by přešlo do pádu. Počítač se snažil situaci zachránít tak, že potlačil (snížil čumák), aby letadlo mohlo před stoupáním nabrat rychlost a získat potřebný výkon motoru, nicméně bylo už bohužel pozdě.

    Pokud by počítač do řízení nekecal, tak by to letadlo spadlo taky a ještě o něco rychleji, protože po přitažení by ztratilo vztlak a přešlo okamžitě do pádu. Nicméně je jasné, že takové chování (letadlo udělá pravý opak pokynu) může pilota hodně zmást, zvlášť když celý život létal na mechanicky řízených letadlech.