To s tou nehodou, to su už aký debily tý čo majú nastarosť bezpečnosť lanovky. To ako nemajú žiadny senzor ktorý ak by zaznamenal poruchu že by odstavil od prúdu úplne celú lanovku? A neverím že sa im naraz porouchali brzdy, vypínacie tlačidlo, senzor, a ešte aj týpci z centráli sa im porouchali? Wtf... normálne by nič také sa nemohlo stať.
Bystřejší jedinci, např. chovanci Jedličkova ústavu, si již povšimli, že lanovka na videu "couvá", a to rychlostí, která je zcela mimo jakékoliv provozní parametry. Ti nejbystřejší se dokonce zamysleli nad tím, proč se to děje. Mezitím v Horních Uhrách bystře zjistili, že je jedná o lanovku. Gratulujeme!
Ja vidím že cúva, ale to sa normálne nestane když je vyplej... A rýchlosť pravda bola nenormálna, to práve preto že tomu samotná lanovka "a motor ktorý točil pás" tomu pomohol.... Tu bolo chýb viacero, zlyhalo tu tucet vecí, od brzdy, senzorov, pásový motor až po centrálu celkovú... proste chýb kopec,... Lanovky sú tak robené že aby sa niečo takéto stalo, musí zlyhať niekoľko vrstiev ochrany, jak mechanických, elektronických a ešte k tomu musí zlyhať aj človek (ľudský faktor)...
Ano, gravitace na to působí, ale stačí aby pôsobila nejaká sila opačným smerom stejnej veľkosti, a objekt nemôže padať. Príklad, monitor na tvojom stole, padá? Nie, prečo? však naň taky pôsobí gravitace...
Rozdiel je iba spôsob jak sa pádu zabraňuje... na to je tucet možností jak takúto lanovku zastaviť, rôzne mechanické prvky. A ak to má byť dostatočne zabezpečené, tak by tam malo byť viacero nezávyslích bŕzd, otočný valec i pás by mali byť skonštruované tak aby nebol možný prešmyk. Motor mohol pôsobiť opačnou silou a brzdil by priamo on, brzdy môžu byť trebárs i tak že by pásy boli zacviknute medzi 2 plohy (pod. Jak u brzdy na bicykli ale v omnoho vätšom merítku), alebo rovnako i priamo na Lano mohla taká brzda pôsobiť, ak by bola na každom stĺpy a pôsobila by na lano vysokým tlakom tak je nemožné že by sa lanovka čo by len pohla o milimeter. Je tam tucet mechanických spôsobov ako lanovku zastaviť. Vypnutie od elektriny by malo automaticky všetky tieto prvky aktivovať. Nemala by byť možnosť aby sa niečo takéto stalo.... je ináč zaujímavé že hovoríte že nič o tom neviem, a vy tu píšete ako keby ste tých lanoviek postavily sto tisíc. ;-)
Vypnutie od elektriny by malo automaticky všetky tieto prvky aktivovať. Nemala by byť možnosť aby sa niečo takéto stalo...
Ano. A cestující tam zůstanou sedět do jara, než uzrajou a spadnou.
Slovenský vesničan jede do Anglie a po příjezdu ho začnou neuvěřitelně bolet zuby, takže musí zajít k zubaři. Když tam přijde, ukáže na zub a říká: „Tu.” A zubař mu vytrhne dva zuby.
Když vesničan druhý den potká svého známého, který mu vysvětlí, že „tu” znamená anglicky „dva”, zařekne se, že si na to slovo bude dávat pozor. Zuby se však zase brzy ozvou, a tak jde vesničan znovu k zubaři. Když mu chce ukázat bolavý zub, pro jistotu na něj ukáže a řekne: „Ten.”
A pak už jak sa dostanú dole sa dá vykonať ďalšími inými postupmi.
Kristova noho! Viz - jelikož tomu evidentně nerozumíš, zkus třeba Google Translate do hornouherského nářečí.
Ty tomu nerozumíš. Podla teba je normalne když ľudský faktor je schopný vyradiť všetky bezpeč. Prvky a z lanovky spraviť stroj čo zabíja lidi. A podla teba je asi normálne sundávať lidi z lanovky spôsobom že je necháme cúvať rývhlosťou 140hm/h kde na vystupisti v zakrute ich odkatapultuje a preletia vzduchom 10 metrov jak tá jedna v žltej bunde.
Ja to zažil v Lermoose na Grubiku odstavenie Lanovky od prúdu.
Gratuluju k úžasnému zážitku, to se přihodí maximálně jednou za život. :-P Jinak k této diskusní linii už jen univerzálně platný komentář: Největší slovenský objev uskutečnili v roce 1271 slovenští bačové, kteří začali používat ovčí střevo jako kondom. Angličané jej po 600 letech zdokonalili tím, že nejdříve vyndali střevo z ovce.
Žiaľ to čo tu predvádza ten rozumovo slabšie vybavený jedinec zo Slovenska, je v tomto kraji veľmi - veľmi časté. Nulové odborné - a teda ak vôbec nejaké, znalosti, ale zato obrovská chuť urobiť "dieru do sveta".
Niečo mu napadne, sám je prekvapený zo svojho bystrého úsudku. Nijako si svoj nápad neoveruje, na to ani nie je vybavený. Vzápätí sám seba presvedčí o genialite jeho zistenia a konečne v ďalšom kroku svoju "pravdu" začne agresívne šíriť kde sa len dá.
Tady máte chybu v úvaze "jak je možné že vieš bicykel zastaviť". Pokud jste strávil více času na kole, tak jste pravděpodobně zažil i situaci, kdy jste neodhadl kopec, nechal to zkraje příliš rozjet a pak sice brzdil jak o život, ale jen doufal, že tam dole nic nepojede, protože brzdy na to už nestačily.
Pokud jezdíte s autem, tak jste ten jev dokonce měl mít v autoškole. Tam vám měli říci, že když budete často šlapat trochu na brzdu (u nás se tomu říká šolíchat), nebo pojedete z dlouhého kopce, tak se vám mohou brzdy zahřát a pak dojde k takovému legračnímu fyzikálnímu jevu, že přestanou brzdit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade
Podobný problém mají brzdy v podobě mechanické zábrany. Kupříkladu taková závlačka udrží kde co, má slušnou odolnost ve střihu. Jenže když to těleso má příliš velkou hybnost, tak je ten ráz tak silný, že i masivní závlačku přestřihne jak kdyby byla z vosku. Podobně zubové brzdy - od určité hybnosti (úměrné rychlosti), to zuby neudrží a prostě je ten ráz oholí a vy máte místo kola ozubeného jen kolo. Pokud jste měl na střední škole mechaniku, tak byste měl vědět, že udržet těleso v klidu je nesrovnatelně jednodušší úloha než těleso zastavit. Pokud tedy někdo udělal chybu a kabina se dala do pohybu, pak po překonání určité rychlosti prostě je nezastavitelná. Hybnost je zrádná.
Pokud tedy někdo udělal chybu a kabina se dala do pohybu, pak po překonání určité rychlosti prostě je nezastavitelná. Hybnost je zrádná.
Podle mě těch chyb musel udělat celou plejádu, aby rozpojil hřídel od všech mechanických bezpečnostních systémů. Nebo je všechny jeden po druhém vyřadil, aby to "rozhýbal" a pak se jen nestačil divit. Převodovka bez zubů, brzda bez obložení, o západkách nemluvě, ty v takové rychlosti nemají ani čas zakskočit tak, aby se přestřihly. Spíš se oholí.
A z čeho tak soudíš? Většinu hluku obstarává mechanika, elektromotor sám o sobě kraválu moc nedělá. A ten motor netočí hlavním kolem pohonu přímo; vždycky to jde přes reduktor (a v něm jsou samozřejmě ozubená kola) a brzdu. A myslíš že ty pásy mají vlastní motory? Kvůli synchronizaci rychlosti pásu se sedačkou dává větší smysl mechanický převod od hlavní hřídele. Protože když musíš zastavit sedačky a něco selže, mohl by ti pás zůstat v chodu a do stojící sedačky poslat zezadu další řadu lyžařů. A to fakt nechceš.
1. Nauč sa poriadne po slovensky, keď už po slovensky píšeš, inak len provokuješ podaktorých miestnych univerzálnych géniov typu brouka Pytlíka napr. Lol Phirae a pod.
2. Každé zariadenie, kde môže dôjsť k ohrozeniu života obsluhy / uživateľov by malo byť vyrobené tak, že je autonómne bezpečné - toto súčasní rýchlokvasení absolventi všelijakých pseudouniverzít evidentne nevedia
3. Ochranné prvky zariadenia sa nesmú dať vyradiť z činnosti, aj keby sa obsluha akokoľvek snažila
4. Konštruktér tej lanovky asi chýbal v škole, keď sa preberalo primitívne zariadenie nazývané odstredivá brzda, ktoré sa aktivuje automaticky pri výpadku prúdu - ak toto bolo príčinou tej havárie, alebo, ak sa to udialo na základe obsluhy, tak to bola chyba nejakého geniálneho low-cost sw v PLC naprogramovaného kdesi v Indii v rámci znižovania nákladov, kde sa zabudla podmienka, že pri reverznom chode lanovky táto sa môže pohybovať len redukovanou rýchlosťou ...