Snaha naučit automobil řídit na dnešních silnicích je pěkná, ale je to velmi náročné, a nejspíš to ani nepůjde dotáhnout do stádia, kdy bychom řízení opravdu svěřili automobilu. Například řízení v prudkém dešti a na sněhu se bude řešit fakt špatně.
Zřejmě bude potřeba změnit část dopravní infrastruktury. Například veškeré dopravní značky doplnit nějakou elektronicky dobře čitelnou informací. U svislých značek lze přidat nějakou RF technologii, IR majáky (rozšíření RIAS?) nebo něco jako bacody. Oddělení jízdních pruhů už dnes často má odrazky pro lidi, a určitě by se daly doinstalovat třeba RFID tagy. Podobných úprav bude třeba víc. K tomu je potřeba aby stejnou technologii měly i dočasné dopravní značky. A v optimálním případě by i vozy měly být schopny spolu komunikovat.
Samozřejmě nutnost úpravy značení projekt značně zpozdí, ale na druhé straně dramaticky zvýší spolehlivost. Už máme například Convention on Road Signs and Signals, která se týká klasického dopravního značení, a více-méně se jí drží většina světa.
Řekl bych, že zrovna čtení dopravních značek je pro dnešní technologie relativně jednoduché. Problém bude s neudržovaným vodorovným značením a různými dočasnými čmáranicemi, ve kterých se těžko orientuje i člověk. A pak s dodatkovými tabulkami typu „Po – So 20:00 – 18:00, neplatí pro BUS, TAXI a v úterý pro tři kočáry tažené koňmi“.
Obvyklá situace je, že ta značka patří k té jedné jediné cestě, která tam je. A pokud někde je těch cest víc a vzniká tam tento problém, není to problém rozpoznání toho, co je to za značku, takže nějaký RFID maják tomu nijak nepomůže.
Jinak ta nutnost chápání okolního prostoru je dobrý příklad toho, co je pro software složité. Ale je to složité i pro člověka. A řešením není digitální přenos významu značek, ale uspořádání prostoru (a značek) tak, aby se v něm orientovalo snadno. Ani ne tak kvůli těm robotickým autům, ale hlavně kvůli lidským řidičům.
Pro ilustrace pár ukázek, co najdete na silnicích v ČR:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Liberec,_l%C3%A9k%C3%A1rna,_zna%C4%8Den%C3%AD_p%C5%99ed_k%C5%99i%C5%BEovatkou.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mal%C3%A1_Sk%C3%A1la,_zna%C4%8Dka_hlavn%C3%AD_silnice_s_vyzna%C4%8Den%C3%ADm_tvaru_k%C5%99i%C5%BEovatky_u_kaple.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prose%C4%8D,_Za_%C5%98%C3%AD%C4%8Dkou_(02).jpg (vegetace)
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%A0krtnut%C3%A1_zna%C4%8Dka_STOP.jpg ("oranžovým" přeškrtnutím zneplatněná značka)
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Z%C3%A1mek_(Kostelec_nad_%C4%8Cern%C3%BDmi_lesy),_vstupn%C3%AD_br%C3%A1na.JPG
http://g.denik.cz/29/af/pt_znacka_10122007_denik-380.jpg
Clovek nema problem s tim, se na pravidla vykaslat. Bez toho se po soucasnych silnicich jezdit neda. Sem zvedav co budes rikat na to, az tvoje automaticky rizeny auto pekne za horizontem dupne na brzdu, protoze tam uz 5 let je 30tka kterou tam zapomeli po nejakym frezovani a clovek, kterej ridi ti tu karu nacechra od kufru a k motoru. A vinik budes ty, protoze si bezduvodne a neocekavane zabrzdil.
Pokud mate na mysli tzv. vybrzdovani, tak si laskave prectete, o co co se jedna: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vybr%C5%BE%C4%8Fov%C3%A1n%C3%AD .
Smesujete dve nesouvisejici veci a nez zasednete za volant, pokud vam nedopatrenim dali ridicak, tak si znovu prelouskejte pravidla provozu. Tam totiz stalo a predpokladam, ze to tam stoji i po novele, ze ridic vozidla prejizdejiciho do jineho jizdniho pruhu nesmi ohrozit a ani omezit vozidla, ktera tam jiz jedou. To je totiz presne to, co vybrzdovac dela. Nejen, ze vozidla omezi, on je dokonce ohrozi a to dokonce zamerne. Na vybrzdovani se vztahuje paragraf o tom, jak se ma predjizdet. Nejake kydy z §18 o tom, ze ridic nesmi nahle snizit rychlost jizdy nebo nahle zastavit jsou zcela nadbytecne. V normalni zemi nese odpovednost za naraz zezadu, ke kteremu nedoslo nasledkem vybrzdovani, ridic vozidla vzadu. A i kdyby se jednalo o vybrzdovani, prisil bych mu odpovednost alespon castecnou, protoze si nezvetsil odstup a neumi predvidat.
Vybrzdovani je uplne o necem jinem, nez jizda za autem, do ktereho vrazite, protoze jste debil a nedrzite si odstup. V pripade nehody z vybrzdovani se jedna o nehodu s vozidlem, ktere tam pred okamzikem nebylo. Ne o nehodu s vozidlem, kteremu se jiz 20 km lepite na ocas a v okamziku, kdy zpomali, protoze ridic se chce vychcat, vy do nej vrazite.
Definuj prudce, definuj bezduvodne. Kdyz brzdim, delam to proto, ze mam duvod. S lidmi jako ty to pak v praxi bude vypadat tak, ze ja o dveste metru dal zmercim diru a sundam nohu z plynu. O 150 m dale pak pribrzdim a ty do mne stejne vrazis, protoze jsi mi jel 2 m za prdeli a psal SMSku. A pak budes rikat, ze je to moje vina, protoze jem prudce a bezduvodne zabrzdil. Upln stejne pak kdyz zpomalim z jakehokoliv jineho duvodu.
V normalnich predpisech se bere v uvahu jen to, ze ridic ma udrzovat bezpecny odstup. Coz se mimojine pise i v tech ceskych. A jsem zvedav, jak ten rozpor mezi
§18
(2) Řidič nesmí
a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
a
§19
Vzdálenost mezi vozidly
(1) Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.
resi policajti, kdyz nejaky neregistrovany j, ktery neovlada minimum pravidel slusnosti v diskusi, do nekoho vrazi a z zadneho auta neni k dispozici kamerovy zaznam. Kazda strana pak samozrejme bude tahat za §, ktery je ji naklone. Tady je asi jedina sance v tom, ze j se svoji nevymachanou hubou policajta nasere a ten mu to to osoli.
To je ale neco jineho, nez "za nekym jedu a on zacne brzdit". Krome toho pri vybrzdovani ridic nedodrzi zasady bezpecneho predjizdeni, ktere je take nekde v predpisech zmineno. A i tady bych rekl, ze kdyz se pred vas nekdo zacne cpat, mel byste si udelat odstup a radsi dat nohu k brzde. Ja to delam, protoze clovek nikdy nevi, co v tom sedi za vola.
Zminuje se, ze to vzdy byla vina ostatnich... ale to se asi taky samozrejme da vykladat vselijak,... formalne to bude vina ostatnich, ale mohla byt zpusobena tim, ze google auto se treba striktne drzelo pravidel a ostatni nedodrzovali bezpecnou vzdalenost (coz je bezne).
Tohle je ale asi vec se kterou se pocita... dokud budou na silnicich i lide, tak ani samoridici auto neni v bezpeci, spis naopak, i kdyby dodrzovalo pravidla sebelepe. Jak uz bylo zmineno, na nevyzpytatelne ridice bude sebelepsi algoritmus vzdy kratky.
Jo, jako v Neapoli ridici vzadu pry vubec neocekavaji, ze auto na semaforu zastavi, kdyz e tam cervena. Tak to chci Googlu auto videt. Davam mu pul hodiny do prvni nehody a to se snazim o optimisticky odhad. Podobne na nekterych mistech v Indii, kde dokonce i clovek, ktery v tom bordelu nevyrostl, ma tezke problemy prezit.
Vinik bude ten kdo to tam znacku nechal. Pokud mezitim zahadne "nezmizi" jak to bezne delaji urednici na zahlazeni stop.
Jaktoze uz davno nemaji dopravni inspektoraty registr znacek ktery by zverejnovali jako oficialni? Jak ma ovcan vedet kde ma byt znacka a kde ne? Jak ma fungovat verejna kontrola? Kde brat data pro simulatory dopravni situace? Jak kontrolovat spravnost znaceni jinak nez kontrolou na miste?
Rozeznat značku a správně ji interpretovat je celkem jednoduché, ale jen v ideálních podmínkách. Problém nastává když je to v noci, v prudkém dešti, vánici, v mlze, část značky je zakrytá vegetací nebo orezlá apod. Sám jste uvedl dodatkové tabulky. Kolega SB přidal nejednoznačné umístění - jako typický příklad bych uvedl značku dej přednost v jízdě, za ní výjezd z rodinného domku, a pak křižovatku. Pak tady máme to nešťastné řízení na sněhu, kde prakticky nelze rozeznat krajnice ani vodorovné dopravní značení. Systémy založené na kamerách a LIDARu také díky odrazům selhávají na lesklých plochách.
Navíc je tu problém se samotným principem počítačového "vidění". Mapování mezi vstupem a výstupem neuronové sítě je často chybné. V tomhle PDF koukněte na obrázky 5 a 6, které ukazují, že pro člověka nepozorovatelným zkreslením obrazu lze neuronovou síť snadno "oblbnout".
http://cs.nyu.edu/~zaremba/docs/understanding.pdf
Současný pokrok v oblasti autonomních automobilů je úžasný. Problém je v tom posledním malém procentu, které je potřeba, aby se technologie dostala do běžného provozu, a které je zatraceně těžké překonat. Může to být tak náročné, že se vyplatí spíš upravit dopravní infrastrukturu pro autonomní automobily, než se je snažit spolehlivě provozovat v prostředí optimalizovaném na lidské řidiče.
Podle GPS map byste daleko nedojel. Minimakne byste furt mel pokuty, protoze konkretne ve znaceni tam byva spousta chyb. Oprava v mape pak prijde treba za rok a v pripade zemi, jako Italie, za ten rok, ne-li za dele, prijde oprava silnice na mape, protoze tam je treba kruhovy objezd, ktery podle ojezdenosti uz ma neco za sebou, ale v GPS furt neni.
> Oprava v mape pak prijde treba za rok a v pripade zemi, jako Italie, za ten rok, ne-li za dele, prijde oprava silnice na mape, protoze tam je treba kruhovy objezd, ktery podle ojezdenosti uz ma neco za sebou, ale v GPS furt neni.
Záleží na mapách. Co jsem měl možnost vidět placené mapy u kamaráda (cca 2k na rok), tak opravy jsou tam do týdne maximálně. Samozřejmě to neznamená, že nemůže nastat případ, kdy by se tam nedostaly, ale od toho to auto kombinuje různé senzory, včetně OCR značek a lidar.
Google car dneska potřebuje mapu s každým semaforem, sloupem veřejného osvětlení, přechodem, se značením pruhů, značkami, výškovým oddělením pruhů atd. Mapa musí být aktuální, protože jinak auto nemusí značku nebo semafor vůbec zachytit. Mapování provádí automobil s kamerami, lidary atd., a pak se zpracovává strojově i ručně. Je to tak náročný proces, že Google neumí sestavit ani mapu celých US, natož jejich aktuální mapu.
Navíc mapa nestačí. Auto se orientuje (mimo jiné) podle shody obrazu z kamer a lidaru s mapou. Samotná GPS pozice rozhodně nestačí. Její přesnost je řádově v metrech, a dál se zhoršuje vlivem počasí, stromů a zástavby. Například v "údolí" mezi mrakodrapy se přesnost snadno může snížit na desítky metrů.
Pri velkom pocte uzivatelov budu taketo srandy eliminovane samotnymi uzivatelmi. Nejaky idiot moze nahlasit stopku v strede cesty a potom pride 100 dalsich uzivatelov, ktori mu nahlasia ze ta stopka je falosna a v reale neexistuje, pretoze nikto z nich nema zaujem na tom aby na ceste boli falosne znacky, kedze by to poskodzovalo ich jazdu.
To ovšem předpokládá, že těch 100 uživatelů narazí na informaci o stopce, která existuje jen na mapě. A přesně takové situace se chcete vyhnout.
BTW umístit třeba limit 30 km/h na dálnici, nebo sloupy veřejného osvětlení na cestu tak aby auto jelo slalom, by jistě bylo zábavné :). Po pár desítkách nehod by to asi na mapě i někdo opravil :)
Rizeni v desti a na snehu je naprosto nejtrivialnejsi problem, protoze pocitac muze videt v IR/UV/... a dalsich spektrech, tedy radove lip, nez clovek. Zaroven mu nedela problem si vyhodnocovat neustale prilnavost povrchu a tomu prizpusobit rychlost i manevrovani.
Daleko vetsi problem je, identifikovat aktualni "predpisovej" stav danyho useku/krizovatky/... a to i v pripade, ze se bude resit jen v ramci jednoho statu. Neni problem najit mista, kde je na 100m silnice 25+ ruznych znacek. A ridic-clovek je ignoruje, protoze ho na to vybavila priroda, a ridi "proste tak, abych tam nejak vpohode projel". Casto se ty znacky klidne ruzne prekrejvaj, a uplne vpohdode vytvarej i legislativne naprosto nesmyslnej a naresitelnej stav (osobne sem mel tu cest videt blok jednosmerek, ze kteryho neslo legalne vyjet).
Upravy silnic jsou nesmysl, prave proto se resi rizeni za aktualniho stavu. Jinak by to generovalo problem vejce-slepice ... auto neumi ridit na nornalni silnici => nikdo si ho nekoupi=> nikdo nebude stavet specielni silnice => nikdo nebude kupovat automaticky auta.
Zrovna to řízení v hustém dešti a sněhu jsou problémy, se kterými si Google dosud neporadil. Vidět v IR a UV spektru je pěkné, ale pod sněhem čáru na silnici ani tak neuvidíte. Navíc kamery může oslnit slunce.
http://www.slate.com/articles/technology/technology/2014/10/google_self_driving_car_it_may_never_actually_happen.html
Současné vozy Googlu navíc spoléhají na velmi podrobné mapy, které není možné aktualizovat v reálném čase, protože to chce spoustu práce počítačů i lidí. Když například přibude na silnici semafor, podle ředitele týmu Google car ho auto může projet. Přitom dočasné semafory se instalují během silničních prací celkem často. O tom že by auto konzistentně bylo schopné projet construction site kde je změna v provozu označené dopravními kužely si pak může Google zatím nechat jen zdát.
Ad znacky klidne ruzne prekrejvaj, a uplne vpohdode vytvarej i legislativne naprosto nesmyslnej a naresitelnej stav - přesně. V centru Prahy byla jednosměrná ulice, a v půlce zákaz vjezdu mimo tuším dopravní obsluhu. Kupodivu tam nestála spousta vozů s klíčky poházenými kolem, protože se odtamtud už nikdy nikdo nemohl dostat :)
Ad upravy silnic jsou nesmysl... by to generovalo problem vejce-slepice - ne nutně. Samozřejmě by to vyžadovalo nějakou standardizaci a státní investice. Ale je to v zájmu států, protože implementace by řádově snížila počet nehod a zvýšila kapacitu silnic údajně cca o řád. Nižší náklady na péči o účastníky dopravních nehod, zvýšení kapacity silnic místo drahé a problematické stavby nových - to představuje značné úspory.
Rizeni v desti a na snehu je naprosto nejtrivialnejsi problem, protoze pocitac muze videt v IR/UV/... a dalsich spektrech, tedy radove lip, nez clovek. Zaroven mu nedela problem si vyhodnocovat neustale prilnavost povrchu a tomu prizpusobit rychlost i manevrovani.
Rekl bych, ze si to predstavujete jak Hurvinek valku. Kdyz takle clovek keca na Rootu, tak to vypada jako par matematickych rovnic, ktere si v realnem case napocitam a pojede to jak dabel. V praxi ale zjistite, ze se jedna o silene komplexni problem, kde je ve hre pousta velicin, ktere neznate a budete delat kvanta testu, mereni..., pri tom nasekate desne kvantum chyb, ktere budete opravovat behem dlouhych let vyvoje a pak to teprve budete moci zkusi v realnem provozu a muzete doufat, ze pri tom nikoho nezabijete. A spoustu tech velicin stejne nikdy nebudete mit osetrenou. Jak treba budete merit delku hloubku louze a opotrebeni vzorku, abyste mohl spocitat bezpenou maximalni rychlost a jak naprogramujete subrutinu pro osetreni situace, kdy se auto dostane do akvaplaningu? No nechtel bych byt ve vasi kuzi. BTW, jak budete vyhodnocovat tu prilnavost k povrchu?
BTW, by mne zajimalo, kolik chyb byste nasekal, kdybyste na zelene louce vyvijel jen program pro automatickou racku.
Ja bych prozmenu nechtel byt v tvoji kuzi, protoze nemit ani paru jak to funguje, to se hned tak nevidi ... mimochodem, vis o tom, ze ABS funguje a pocitac nepotrebuje? A ESP defakto dtto? Jak to asi delaj safra ... Jo aha, ono tomu bohate steci ( i zcela analogove) porovnavat kuprikladu rychlost otaceni kol, pripadne zrychleni ... a nepotrebuje to ani jedinej matematickej vzorec.
Promin, ale to je nesmysl. Nejake finty z ABS jsou ti na dve veci. ABS leda tak detekuje zablokovani kola, v lepsim pripade vyhodnocuje zpomaleni kola oproti jinym kolum a podle toho koriguje brzdny tlak. Ale pri rizeni auta nejde ani tak o to, jak zkorigovat situaci, do ktere tvuj pitomy system auto privedl, protoze by se mohlo ukazat, ze je jiz nezkorigovatelna, ale o to, jak predejit tomu aby k takove situaci doslo. Takze mi rekni, jak budes merit/pocitat prilnavost k povrchu, aby system auto ridil pri rychlosti, ktera je jeste bezpecna a aby mohl bezpecne zpomalit, kdyz detekuje louzi hloubky X, na ktere pri rychlosti Y, vaze auta se zatezi A a typu gum s koeficientem FŇ a stavem vzorku Z dojde k akvaplaningu?
Ostatne si predstavuji i naklady na udrzbu takoveho automatickeho auta. Kdyz uvazim, ze na obycejnem aute cloveku do deseti let uhniji kabely ke snimacum ABS, pricemz pri vymene se zjisti, ze konektory jsou take uplne shnile a prace s vymenou a naklady by byly takove, ze clovek radsi nadale jezdi bez ABS.... A na takovem automatickem aute by tehlech kramu bylo mnohem vic, takze clovek by take jednoho dne chtel jet na dovolenou, auto by ujelo pul metru, zjistilo, ze nejaky snimac neposila impulsy a zabrzdilo by se a vypnulo.
Mam papiry na sedmikolku, ktere me opravnuji k rizeni vsech vozidel od monocyklu az po sedmikolku.
Krome toho jsem, na rozdil od tebe, studoval automatizaci, trochu programoval, mam trochu predstavu o fyzice a chovani auta na silnici atd, takze si myslim, ze mam duvody se domnivat, ze problem zdaleka neni trivialni, jak ty tvrdis. Na rozdil od tebe se snazim poukazat na nektere problemy, ktere ve veci vidim, zatimco ty akorat umis doporucovat opatreni papiru na hlavu. Verim, ze je vlastnis, jinak bys o jejich vyhodnosti nebyl tak presvedcen. Jiste ti jiz pomohly v mnoha situacich, kdy jsi nebyl sto ovladnout svoji verbalni agresivitu.
Jinak mi vubec neni jasne, proc automaticka auta jiz davno nejsou realitou, kdyz je na svete takovy borec jako ty, kteremu je vse uplne jasne a ten tym mamlasu z Google si s tim zretelne sam nevi rady. Kurva, proc jim nejdes poskytnout sve cenne rady? Nedopust, aby poklady tvych myslenek zanikly pro lidstvo navzdy, podel se o ne. Lidstvo uz 2000 let ceka na noveho Mesiase.
Hmm ...fakt by me zajimalo, co je to sedmikolka... to sou jako dve svareny trikolky? A sedmy kolo to ma misto riditek?
Narozdil od tebe pak umim auto rozebrat a slozit do posledniho sroubku, prestoze se tim nezivim. A proto si dovoluju vedet, jak se tyhle veci delaji, narozdil od teoretiku, kteri pocitaji atomovou bombu, misto aby vzali plutonium a odpalili ho.
Automaticky auta nejsou realitou z mnoha ruznych duvodu, ale zrovna jizda po silnici v zime to rozhodne neni. Zjistit pri jaky akceleraci zacnou kola ztracet adhezi je naprosto trivialni, a umi to i kazdej prumerne blbej ridic. Elektronika to umi mnohem lip a uz hezkych par desetileti.
Ale jo, oni si lidi jako ty myslej, ze automaticka prevodovka je hitech vec poslednich 5ti let ... takze chapu, ze nemas paru.
To je hezke. Tak rozebirej a skladej. Doufam, ze ti nezbydou zadne sroubky.
Rozebirani a skladani auta ma ovsem malo spolecneho s jeho robotizaci. Rozhodne tim totiz nevyresis treba to, co se ma udelat, kdyz vidis louzi. Ono je totiz otazka, jestli pocitac opravdu spolehlive dokaze rozpoznat louzi a odhadnout, jak je hluboka. To, ze vis, pri jake akceleraci se ti utrhnou kola od snehu, je take hezke. Ale silnice nejsou jen rovne, nekdy je treba zatocit. Dokazes z akcelerace, pri ktere se ti utrhnou kole, spocitat, jakou muzes projet rychlosti a jakou akceleraci si muzes dovolit? Zejmena, kdyz mapy a GPS lokace jsou tak nepresne, ze vubc presne nevis, jak drsna je zatacka. To, co se podle GPS mapy jevi jako rovina, muze take byt osklive S. Dokaze to tvuj automat rozpoznat alespon tak dobre, jako clovek?
Vedci atomovky pocitaji z dobreho duvodu. Kdyz s vyzkum delal prakticky a jaderni fyzici si skladali atomovky z kousku stepneho materialu nebo si hrali s plutoniovou sferou, kterou obkladali reflexnim materialem, doslo k par osklivym nehodam, jejich nasledkem zemreli lide na akutni radiacni nemoc a jini si to odskakali pozdejsi rakovinou. A neschazelo mnoho, na miste laboratore by byl hezky radioaktivni krater.
Automaticke prevodovky sice existuji uz peknych par let, ale ty ciste mechanicke za moc nestaly. Dnesni automatiky dokazi spotrebu auta stlacit k hodnotam auta s mechanikou a ridicem, ktery ji umi pouzivat. Drivejsi automatiky mely spotrebu o hodne vyssi, nez stejna auta s mechanikou. Kupodivu se to ciste mechanickymi prostredky vyresit nepodarilo.
Tak se vrat do garaze a rozebirej nebo skladej, podle toho, v ktere fazi momentalne jsi.
BTW, problemy s navigaci budete mit i na polovine ceskych silnic. Na tech, co na nich krajnici a strdovou caru uz deset let nikdo nenamaloval, takze tam vubec neni a ktere jsou tak zablacene, ze je od pole pomalu nepoznate a na krajnici jaksi plynule prechazeji v travnik, protoze kajnici take nikdo uz deset let neuklidil. Takze vas chci videt s pocitacovym vedenim. Doufam, ze umite dobre rozpoznavat blato od zablacene travy. Mozna by se daly detekovat odpadky: ty na silnici budou placatejsi nez ty na krajnici.
Odhad správné rychlosti a stabilita vozu při různých manévrech je, jak jsem psal, ten menší problém.
Ohledně mizerného dopravního značení: to bych navrhoval řešit právě úpravou silnic. Tak jako na nich dnes máme patníky a odrazky, doinstaloval bych elektronické prvky, které nejsou závislé na přímé viditelnosti, fungují pod sněhem, v dešti atd. Navíc protože nemusí být přímo vidět, nebude je třeba tak často obnovovat. Časem bych čekal, že silnice budou značené jen elektronicky, a pokud se na ně ještě dostane člověk jako řidič, uvidí je promítnuté na skle (nebo na brýlích, vizte MS Hololens). Bude to chvíli trvat, ale pokud budete zdravě jíst, cvičit a dávat pozor při přecházení ulice, tak máte slušnou šanci se toho dožít :)
MS Hololens radsi ne. Predstava BSOD pri rychlosto 160 km/h me moc nerajcuje.
Jinak vymyslet elektronicke prvky, ktere by vam rekly, ze auto jede uprostred jizdniho pruhu, take asi nebude tak uplne prdel. A otazka je, co system udela, az potkate nadmerny naklad. Pojedete do vycerpani nadrze jako bezhlavy rytir v kabrioletu?
Pokud ty HoloLens postavíte v garáži, nebo je vytáhnete ze šrotu, tak bych do toho asi fakt nešel :)
Ad elektronicke prvky, ktere by vam rekly, ze auto jede uprostred jizdniho pruhu - co třeba technologie RFID tagů? Tagy jsou pasivní (tj. bez napájení), dodávají se v plastu, a mají reading range v metrech. Kombinoval bych je s odrazkami, které se používají pro značení jízdních pruhů, s tím že ne každá odrazka musí mít i tag. Informaci typu "zatáčka 5 stupňů za 30 metrů", "pravý odbočovací pruh za 50 metrů", "odstavný pruh po celé délce vpravo i vlevo" apod. není nutné opakovat na každém metru. Jistá redundance je samozřejmě nutná, a mimochodem umožňuje vozům hlásit případné poškození těch tagů.
Takhle se dá řešit stálá infrastruktura. Nad to lze navrstvit jinou technologií informace o dočasných změnách trasy (výkopy, objížďky), semafory, indikaci přítomnosti chodců na přechodu (nakonec chodci mohou pro jistotu nosit i RFID tagy, tak jako se dnes zavádí povinné reflexní prvky), komunikaci s ostatními vozy, integraci parkovišť včetně navigace na konkrétní parkovací místo atd. Plus samozřejmě zachovat kamery a lidary, protože havárii, děti, zvěř, spadlý strom nebo sesuv půdy žádný RFID tag jaksi neohlásí.
No celej nalevo. Uz se vidim, jak pobiham stagem, aby do me nevrazil nejaky pocitacem rizeny kram a aby urady mely lepsi prehled, kde jsem. A ze do me ten kram nevrazi stejne neni jiste, protoze neco muze selhat, treba ctecka nebo tag.
Jinak odrazky s tagem: no nevim, nevim. Nejdriv by nekdo musel vymyslet, jak je na silnici pritlouct, aby porad neupadavaly a nevalely se naprosto kdekoliv. Ostatne ty tagy by stejne asi byly inteligentnejsi uprostred pruhu a ne na krajich.
> Tak jako na nich dnes máme patníky a odrazky, doinstaloval bych elektronické prvky, které nejsou závislé na přímé viditelnosti, fungují pod sněhem, v dešti atd.
Tak to auto se v principu může dívat v podstatně větším spektru, než člověk. Silnici pod sněhem může zkoumat od infračervené části po ultrafialovou, ba i klidně radarem.
Jak už psal Jarda, radar vám nepomůže, protože z výsledku dopravní značení nepřečtete. Navíc mít radar v každém voze zavání problémy s interferencemi.
Čáru na silnici pod sněhem pokud vím neuvidíte ani v UV nebo IR spektru. A jak už jsem psal jinde já, kamery i lidary selhávají na lesklém povrchu, což zahrnuje ledovku, déšť, možná sníh(?), vodní plochy, lesklé budovy, zrcadlení na silnici díky horkému vzduchu atd.
http://2.bp.blogspot.com/_F5rPnBUUOJs/TOaAvJzrbcI/AAAAAAAAAfs/UuGuiFzIGHY/s1600/reflection-road.jpg
http://www.webdesignmash.com/trial/wp-content/uploads/2010/05/street006.jpg
http://www.dewbow.co.uk/glows/mir03m.jpg
Ty vám moc nepomůžou, protože od lesklého povrchu se paprsek laseru odrazí směrově jako od zrcadla. To způsobí díru ve snímané scéně. Pokud detekujete sekundární odrazy (čemuž by polarizační filtr mohl částečně zabránit), je to obdobou obrazu v zrcadle. Dalším problémem jsou velmi tmavé povrchy, které paprsek pohltí.
Zatímco vy poměrně spolehlivě poznáte, že v obraze je například obraz křižovatky odražený na budově se skleněným pláštěm, algoritmy mají s podobnou situací (třeba u toho lidaru) celkem problém.