Měl jsem za to, že u nás to taky jde:
Soutěž na dodávku systému pro digitalizaci stavebního řízení vyhrála firma Servodata.
Vzhledem k tomu, že ten systém je open source a je modulární, tak se dá dále rozvíjet,“ řekl ministr.
Jestli je to pravda, tak to může být jeden z hřebíčků, který mu zatloukli do rakve.
25. 9. 2024, 15:58 editováno autorem komentáře
Samozřejmě, protože kluci z ODS + ANO už měli připraveno "řešení", za které měli vycashovat 2 miliardy. Samozřejmě uzavřené, takže další tučné příjmy v dalších letech zajištěny. Bartoš to dělal otevřené a mnohem levněji. Proto mu nejdřív házeli klacky pod nohy, zdržovali to a pak ho odstřelili s tím, že to jde moc pomalu.
No mnohem... Ano, 400mil je méně než 2mld, ale stále mě to nepřestává šokovat.
Takový systém nemůže stát více než 10mil.
Bartošovi jsem samozřejmě držel palce a tleskám mu za ohromnou odvahu se do toho pustit, ale i tak, řešení za půl miliardy je prostě moc.
Tenhle náraz s realitou přišel v roce 2012, kdy my jsme vyrobili elektronické tržiště Gemin za cca 2 mil, zatímco stát připravoval NEN za cca 1mld. Potom přišel CRAB za 250mil. apod. Prakticky každý státní IT projekt je předražen stovky násobně. (NEN zrovna 500x, CRAB prakticky 1000x.)
=====
Takový systém nemůže stát více než 10mil.
=====
Nedovedu si představit, jak by se u tak velkého systému vešli do 10M včetně pořádné analýzy požadavků (což očividně neudělali), kvalitního zaškolení uživatelů atd. atd.
Co jsem četl termíny ve zveřejněné smlouvě s inQoolem, ty nebyly reálné a během jara se teprve měla dodělávat specifikace požadavků, na implementaci bylo pár měsíců, na zaškolení uživatelů je ve smlouvě 51 tis https://smlouvy.gov.cz/smlouva/26352931.
IMO to nebylo projektově zvládnuté.
V době "krize" v r. 2008, pár dnů po tom, co Klaus varoval lidi, že teď přijde čas utahování opasků zadala Praha zakázku na "aktualizaci webových stránek" za 300 000 000.
V roce 2018 až 2021 jsem se osobně účastnil, některých jednání na MŠMT týkajících se vytvoření RIS (Resortní informační systém), do kterého mělo být nalito stovky milionů. V principu šlo o propojení několika existujících systémů tak aby byly schopné si předávat data a aby se odstranily některé duplicity.
Na mnohé mé technické a organizační připomínky nebyly schopni/ochotni reagovat.
V roce 2021 byl projekt, bez jakéhokoliv smysluplného výsledku ukončen. (A nahrazen novým projektem...)
A takových podobných projektů byly vyšší desíky.
Odpovědnost konkrétních osob, nulová.
Zástupci politických stran, které tehdy vládly a jejichž úředníci tyto projekty neúspěšně vedly, patří dnes k nejhlasitějším kritikům Systému digitalizace stavebního řízení.
Bohužel se to děje na úrovních, na které běžný volič nedosáhne a pokud ano, lidská paměť je krátká.
A přísloví říká, že kdo nezná historii a nepoučil se z ní, bude nucen si ji zopakovat.
https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/msmt-zahajilo-realizaci-projektu-resortniho-informacniho
Počet řádků vůbec nemusí být správnou a objektivní metrikou.
Analýza, design, použité technologie, HW, pokrytá funkcionalita, výkonnostní parametry, TCO, náklady na podporu, náklady na zaškolení uživatelů, rozšiřitelnost, udržitelnost, ...
Samotný kód bývá třešinkou na mnohopatrovém dortu.
Ale je pochopitelné, že když je ta třešinka plesnivá a s chcíplým červem uvnitř, chutnat vám asi nebude.
Podle mě jsi z levného kraje.
Já osobně bych to viděl na hw + connectivita tak 50 mega základ. Jenom těch 10 mega by šlo do hardidsků ( minimálně 2 zálohy, sdílené databáze, umístění tak do 2-3 datových centrech místech geograficky vzdáleno 100km, firewalls, vyřešit dlouhodobou zálohu jako jsou archívy neboť archívy archivujou jenom papírovou dokumentaci atd..) + provoz náklady tak 2-3 mega měsíčně
V tomto případě je zrovna kóding to nejlevnější. Mnohem složitější a časově náročnější je analýza procesů SR a jejích podkladů vč. jejího zdokumetování, vyřešit aktualizace sw části v závislosti na časté modifikaci legislativy stavebního zákona a příbuzné legislativy, testing, manuály + tutoriály (vč. aktualizací atd..).
A až se to zaběhne(2-3roky) a plně automatizuje tak začít optimalizovat provozní náklady(propouštět lidi, zkracovat termíny, atd).
Podle mě jsi z levného kraje.
Nejsem.
To, co jsi popsal, jsem spravoval 12 let. 4 lokality, zálohy, archivy. Opravdu není nutný HW za 50M. A už vůbec 3M měsíčně? Tedy dalších 36M ročně? Na co? Navíc proč do toho počítáš HW? Stát si buduje vlastní cloud za opět megalomanské miliardy, takže od této chvíle se vůbec žádný HW počítat nemusí.
Chápu. Pracoval jsem v tomhle oboru asi jenom 12 let a mám za sebou tři úspěšné celostátní projekty a vím kolik stojí vývoj a vím kolik stojí HW, protože jsem se o něj 12 let staral.
Možná by to chtělo nějaké argumenty, proč by to podle tebe mělo stát stovky milionů. Rád bych si je poslechl. A konfrontoval s realitou.
Bartoš ale udělal chybu v tom, že trval na spuštění nedodělané věci. Co mu bránilo aby mohl být přechodnou dobu v provozu jak starý tak nový systém souběžně?
A to jeho trvání na tom, že jsou jen drobné problémy na kterých se pracuje a že se to zvládne. Místo toho se měl postarat o to, aby bylo možné ještě nějakou dobu používat i starý způsob.
Jak to bylo skutečně se stavebním řízením?
Možná Bartoš není dokonalý stratég ani manažer (o čemž mnohem víc než stavební řízení vypovídá koalice PirStan), ale podívejte se prosím nejprve na tuto reportáž:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/224452801240025/cast/1067371/
Říká se tam i proč to Bartoš musel pustit, aniž by to bylo pořádně připravené.
A kritika ODS, která měla digitalizovat například justici, kde se nehráblo do země (přesto už zmizelo několik set milionů korun), je faaakt trapná.
Další věc je, že v novém systému je vidět, kdo přesně zdržuje stavební řízení, což dost nevyhovuje mnohým, kteří byli zvyklí čekat s nataženou rukou."
IMHO hlavní chyba Bartoše v tomhle konkrétním případě byla v tom, že i po patnácti letech v politice myslel jako "ajťák", takže k tomu přistupoval primárně jako k technickému problému, který mají všichni zúčastnění zájem vyřešit. Ve skutečnosti šlo primárně o problém politický a kromě obvyklého přístupu většiny úředníků ("hlavně žádné novoty, desítky let jsme to dělali na papíře a fungovalo nám to krásně, tyhle počítače všechno jen komplikují") se u části zúčastněných přidal zcela racionální zájem na tom, aby to nešlo - což ostatně zmiňujete v posledním odstavci svého komentáře.
Podařilo se nad očekávání, Kupka teď všechno vrátí do doby papírové, bude za to oslavován jako hrdina a zachránce a veškerá další "digitalizace" se bude odehrávat cestou drobných kosmetických vylepšení a na cokoli většího a systémového ještě hodně dlouho nebude mít nikdo odvahu. (A pokud snad ano, ostatní mu to nekompromisně zatrhnou.)