Ciste teoreticky (natvrdim, ze to tak bolo), ked tam mali slubenych 100 000 dolarov a fixny ciel 250 000, ak si sami neprispeju 150 000, pridu aj o tych 100 000. A tie routre, ktore si "kupia" sami od seba, sa nejak poposuvaju v uctovnictve a predaju normalne.
Priznam, ze ma prekvapuje, ze tato kampan uspela, ale drzim im palce a prajem co najspokojnejsich zakaznikov.
42% peněz v průměru přijde první tři a poslední tři dny kampaně.
https://go.indiegogo.com/blog/2015/10/crowdfunding-statistics-trends-infographic.html
Kdyz rozvinu tvou teorii, tak investovat treba 100k do uspesne kampane (kde se o vas bude v pozitivnim smyslu psat vsude mozne) je daleko zajimavejsi nez tech 100k neutratit. A jelikoz do zdruzeni zahradkaru nikdo krome jeho clenu nevidi, tva teorie muze byt klidne spravna, ale jako neclenum nam to stejne muze byt jedno. Treba to kluci z nicu doladi, vylepsi support a bude z toho skvely all in one router nas switch.
Kdyz udelate kampan, chcete vybrat tech 250k. Nevite jestli vyberete, doufate. Pak mate treba 200k vybranych ale chybi vam 50k a vy tusite ze mozna nevyberete. Jako firma/sdruzeni se rozhodnete jestli nechate kampan padnout a budete mit z toho ztratu (protoze mate uz neco na sklade,investovali jste do vyvoje atd), nebo “doplatite” 50k a tu ztratu budete mit nizsi nebo dokonce budete v plusu. A jelikoz do financnich toku v nicu nevidime, vznikaji tady ruzne teorie. Ja je naprosto chapu i kdyz si naivne myslim ze by si to kluci nedovolili.
Vyberete míň, než potřebujete, a budete se rozhodovat, zda odepíšete to, co jste zatím investovali (případně že to nějak předěláte a zkusíte to jinak), nebo zda do toho vrazíte mnohem větší částku s vidinou toho, že ji odepíšete celou (protože když nebyla úspěšná kampaň, není důvod si myslet, že se to nějak zázračně zlomí). To mi připadá jako snadná volba. Ta druhá varianta nikdy nemůže znamenat nižší ztrátu nebo dokonce zisk, protože by nedávalo smysl investovat do přípravy kampaně víc, než kolik chcete vybrat.
Nevidíme do finančních toků žádných kampaní na Indiegogo – nebo je snad veřejné účetnictví Pebble nebo Canonicalu? Různé teorie vznikají zcela nezávisle na tom, zda do účetnictví CZ.NICu vidíme nebo nevidíme – to je princip konspiračních teorií, že jsou nezávislé na faktech. Druhý princip je, že jakákoli informace vždy tu konspirační teorii potvrzuje.
Některé firmy ale tohle dělají. Kampaň berou spíše jako průzkum trhu a současně nábor prvních zákazníků. Dá vám to jasnou představu o tom, jaký o to bude zájem a kde to bude nejspíš skřípat. Skupina pár tisíc podporovatelů je pak také obvykle velmi aktivní v posuzování změn a hodnocení postupu. A rozhodně jsou tyhle názory relevantnější než statisíce lidí na internetu, kteří naprosto přesně ví, co a jak by firma měla dělat, ale vlastně si to nekoupí ať už to dopadne jakkoliv.
Ke konci kampaně se pak rozhodnou, zda do toho půjdou nebo ne. Viz kampaň na Elite:Dangerous.
Takže když ta firma zjistí, že o to zájem nebude, nalijí do toho vlastní peníze, aby měli ztrátu ještě vyšší? Nebo jaká přesně výhoda spočívá v tom, že když o projekt není zájem, nalije do toho firma vlastní peníze, a to ještě oklikou přes Indiegogo a platební brány, které si z toho strhnou svá procenta?
Boze vy jste vazne natvrdlej pane Jirsak a nevidite dal nez na metr pred sebe. No protoze ocekavali neco uplne jineho ale bohuzel to nedopadlo. Jedina cesta jak z toho vybruslit s nejmene odrenyma usima s otevrenou branou dale nalhat cokoliv o uspechu projektu a pokracovat, je dotahnout to do aspon jakehosi pseudo uspechu, protoze zabalit to by byl totalni debakl. Penez z prijmu z narodni domeny na pokryti ztrat je dost. Poskozena reputace vice nez je, je proste ta horsi varianta nez priohnout kampan. Ted muzou tvrdit (stejne jako po netu vsude tvrdite vy) "Uspeli jsme"... No tak jiste.. uspech jako bolava noha. Kdyby dali cilovou castku 20USD, uspeli by vasi kratkozrakou optikou taky a mnohem drive. Projekt podle meho nazoru vysumi. Nebo bude dotovan z provozu narodni domeny. Duvod se urcite najde.
e: Nestíháte sledovat kontext, řeč už byla o tom, že to tak dělají jiné firmy.
Jinak k té vaší konspirační teorii vám přihodím ještě jeden argument – na Indiegogo se u každé kampaně můžete podívat na seznam přispěvatelů. Záleží na přispěvateli, zda se rozhodne zveřejnit tam jméno i částku, jenom jméno nebo jenom částku. Nikde tam žádné příspěvky odpovídající té vaší teorii nenajdete, což znamená, že je to perfektně zamaskované a že na tom spolupracuje i Indiegogo, což je důkaz, že je vaše konspirační teorie pravdivá, protože jinak by přece nikdo neměl důvod falšovat stránku příspěvků.
1) Vazne se domenkujete ze jsem necetl komenty pred vami? 2) Vazne jste tak duverivej a natvrdlej? Dalo by se vas asi hodne snadno podvest jak tak koukam, pac duverujete kdejaky kravine. Vam kdyby rekli cokoliv budete tomu verit. Kriticky mysleni mate? Vie co to je? To je prave to ono pomyslne videni za roh, coz vy nemate. Videl jste nekdy reakce na tenhle modularni turris? Mate pocit ze z toho lidi sili? Ja to nejak neregistruju.
Vse co se vam nelibi je konspirace jo? Jirsak .. profesionalni detektor konspiratoru.
A jak prosim seznam prispevatelu hovori o tom ze to neni placeno z pozice CZ.NIC? Nikdo to nikdy nezjisti vy konspiratore :D Kdyz napisu frantovi z USA aby jako Don Diego poslal na tenhle projekt s prosikem zbytek do konce kampane, tak fajn ze? Pokud tam neni podepsan primo Ondrej Filip, tak vas to netrkne. Zajem o projekt docela mizivy oproti jinym, ale pro vas to ma smerodatnou hodnotu. No jste hold omezenej.
Ad 1) Nic takového jsem nepsal.
Ad 2) Kritické myšlení také znamená nehledat něco za rohem, když to vidím přímo před sebou. Opravdu nevěřím všemu, co někdo řekne – např. nevěřím zdejším konspiracím. Protože vysvětlují strašně komplikovaně věci, které je možné vysvětlit jednoduše.
Ne, konspirace není všechno, co se mi nelíbí – to je z vaší strany argumentační klam.
Ze seznam přispěvatelů je vidět, že peníze přibývaly stejně, jako u jiných projektů. Je na něm také vidět, že tam není žádný anonymní příhoz 100 000. Kdybyste těch 100 000 chtěl posbírat po 100 dolarech od Frantů z USA, budete muset takhle zorganizovat 1000 Frantů z USA, a to ještě správně rozložených v čase, aby z toho nevznikla nepřirozená špička. Těch 1000 Frantů buď budou muset být naivní blbci, kteří to okamžitě zaplatí ze svého a budou doufat, že jim to opravdu někdy proplatíte, nebo to bude muset být 1000 čestných Frantů, kterým pošlete peníze předem a budete vědět, že to opravdu zaplatí a peníze si nenechají. Navíc byste je všechny musel evidovat, abyste jim pak ten router doopravdy neposlal. Na celou tuhle šarádu by padlo víc, než těch 150 000, které jste takhle chtěl získat.
Místo koukání za roh ze raději dívejte o krok před sebe. Sice možná vidíte za rohem neuvěřitelné věci, ale přehlédl jste, že s tou vaší teorií se v příštím kroku zřítíte ze srázu.
Zájem oproti jiným může být dost mizivý, podstatné ale je, zda je ten zájem dostatečný, aby se v projektu pokračovalo.
Podívejte se na tu kampaň Elite:Dangerous. A pohledejte pár dalších.
Scénář je obvykle velmi podobný: mám peníze zajištěné, případně mám potenciálního investora, který chce vidět, že o to bude alespoň minimální zájem. Tak udělám kampaň buď na plnou částku, případně na nějaký "reprezentativní odhad".
Když půjde kampaň hodně špatně, tak to odpískám, protože vidím, že o to zájem není. Pokud půjde hodně dobře, tak není co řešit. Pokud půjde tak nějak šejdrem, tak se pár dní před koncem rozhodnu, zda si tam sám sobě ze svých zdrojů naleju peníze jen aby to klaplo.
Kickstarter apod. už roky nejsou jen o tom, že by někdo neměl ani korunu a potřeboval komplet peníze. Někomu se to líbí, jinému ne, ale prostě je faktem, že tam jsou i velké firmy, které to používají jen jako marketing a průzkum trhu. Ostatně se podívejte třebas na Kingdom Come - tam sice uspěli dost s přehledem, ale i tak ta vybraná částka byla jen zlomek toho, co ta hra stála. A oni od prvního dne říkali, že není cílem si vybrat peníze na hru, ale dokázat investorovi, že o to zájem bude. Prostě už to dnes často funguje stylem "když na kickstarteru vyberete půl milionu, tak já vám těch dalších pět půjčím".
Zda je to i případ NIC.CZ nevím. S ohledem na to, kolik mají peněz, by mě to sice nepřekvapilo, ale spíš věřím tomu, že se zase našlo dost lidí.
Našel jsem dvě kampaně, které obsahují takový název, jedna skončila se 7 %, druhá se 102 %. Předpokládám, že myslíte tu druhou. Nikde tam na první pohled nevidím žádný vyjádření, že by dotyčný podpořil sám sebe. Možná to vy z něčeho odvozujete, pak je ale poněkud hloupé psát obecně „podívejte se“. Kdybych viděl to samé, co vy, asi tady o tom nebudeme diskutovat. A do hlavy vám nevidím, takže asi nezbývá, než abyste napsal, co konkrétně se vám nezdá.
Nevadí vám, že ten váš scénář nedává smysl? Pokud jsou peníze zajištěné, není potřeba dělat crowdfundingovou kampaň. Pokud chce investor vidět minimální zájem, nastaví se fixní cíl na ten minimální zájem. Pokud chcete získat alespoň nějaké peníze, bez ohledu na to, kolik se dohromady vybere, zvolí se flexibilní cíl. Ten váš scénář s fixním cílem a dolitím peněz z vlastních zdrojů má pro investora jediný efekt – část peněz vyhodí oknem. Jediný, kdo z něčeho takového profituje, je platební brána a Indiegogo.
Prostě už to dnes často funguje stylem "když na kickstarteru vyberete půl milionu, tak já vám těch dalších pět půjčím".
Jistě že to tak funguje, nevím, co vás na tom překvapuje. Akorát to nemá nic společného s tím, o čem se tady diskutuje, protože ve vámi popisovaném případě by kampaň měla fixní cíl půl milionu a pokud by byl cíl naplněn, investor by dal těch pět milionů přímo vlastníkovi projektu (s pořádnou smlouvou, zárukami a s největší pravděpodobností s jinou odměnou, než která je nabízena drobným investorům v crowdfundingu). Představa, že když někdo potřebuje získat 5,5 milionu, založí kampaň na 6 milionů, a když se tam od drobných střadatelů nastřádá 0,5 milionu, přijde k tomu investor, pomocí kreditky zaplatí zbývajících 5,5 milionu, vybere si za to jeden balíček za 150, a autor kampaně nakonec dostane zase 5,5 milionu (protože ten vybraný půlmilion padl na poplatky), je zábavná z mnoha různých důvodů.
Jak už jsem psal na začátku, pokud vymýšlíte, jak by mohl nějaký podvodník kampaň zmanipulovat, popřemýšlejte také o tom, jestli by s prostředky, které předpokládáte, nemohl podniknout něco daleko efektivnějšího.
Kampan sice mohla papirove ospet, ale pro CZ.NIC a cely tym kolem Turrisu je to spise Pyrrhovo vitezstvi.
1) (v porovnani s jinymi projekty) cil prekonali spise upornosti jak lehkosti, a ani pocet podporovatelu neni nijak vyznamny
2) CZ.NIC se bude i nadale trapit se spatnym projektem, coz znamena jen realnou ztratu zdroju, ktere se mohly vyuzit na neco prinosnejsiho
3) znacka Turris neziskala auru kvalitniho produktu ve stylu svycarskych hodinek. To uz nikdo nikdy nenapravi.