Uzasne. Dneska uz neni napajeni zapalovani napojene na klic auta, nejaky blbec to pripojil az nekam za haldu elektroniky. To by mohlo byt zajimave, kdyz treba nekdo ma nehodu, tece mu palivo a on otoci klicke a mysli si, ze vypnul v aute elektriku, aby mu to nahodou nechytlo.
Jinak by me zajimalo, jak tedy dosud lidi ten motor zastavovali, nez byla ta chyba zverejnena. Asi zaradili kvalt a zadusili to.
mno včera jsem se náhodou díval na "Dům u jezera", a vidím, že komunikace z minulosti není tak vzácná jak jsem si myslel. V kterém roce žiješ ty?
Dnes má dost aut tzv. imobilizér a některá ti nedovolí nastartovat když není v motoru dost oleje a tak podobně. Jak by to asi tak mohlo fungovat, kdyby bylo zapalování připojené přímo přes klíček.
No a motor se po nehodě u většiny aut vypne sám, řidič taky o sobě v takovém případě nemusí vědět. Pravda, někdy se vypne i bez nehody, ale pokrok halt nezastavíš :-))
tvle ... takovy zvasty ... a pak to nema vypadat jak to vypada kdyz bridilove jako ty navrhujou auta.
Kdyz zasunu klicek, a otocim snim do polohy 1, zapne se elektronika, a teprve v tuhle chvili auto muze testovat interni systemy. (pripadne ti vynadat, ze to nema olej). Zaroven ale kazdy aspon trochu normalni auto funguje tak, ze pokud nepockas na tu diagnostiku (indikovano prevazne zhasnutim kontrolek), a rovnou otocis do polohy 2, tak bez kecu startuje.
Protoze jestli se neco dneska na autech sere se 100% jistotou, tak to neni nic jinyho nez prave ta elektronika.
ale ma pravdu. sepnuti elektriky, startovani motoru a odpojeni elektriky jsou 3 ruzne veci, ktere se daji resit nezavisle a blbuvzdorne. jestli se auto nevypne, kdyz z neho vytahnu klicek (tedy obvykle to je mechanicky zajisteno ze klicek je v poloze nula, a teprve tehdy jde vytahnout), tak je to diletantstvi vyrobce.
ech, blbe jsem to v rychlosti napsal. mel jsem na mysli motoru. samozrejme napajeci okruhy pro imobilizer, dochlazovani turba, dalkove odemykani atd. musi byt reseny na jinem okruhu. ale jak rikam, a pisou jini - neni problem mit vice okruhu paralelne.
ale to je takove obdobi - idea ze vsechno se da vyresit jednim kusem softwaru/firmwaru, nez si zase uvedomi ze z duvodu bezpecnosti a spolehlivosti je lepsi veci rozdelit na vice casti.
Mě se osvědčily japonské vozy. Často sednu do auta a jedu pár tisíc kilometrů, a fakt nechci zůstat někde viset. Pro mě je dost nepochopitelné, v jakém stavu má řada lidí své auto. Podotýkám že to je obecná poznámka o stavu českých vozů, nikoliv hodnocení vašich aut, o kterých nic nevím.
Tak co bridilove dokazi je videt na francouzskych autech, kde inzenyri dokazi vymyslet takove problemy, ze clovek ani neveri, ze je to mozne. A kdyz se jim nepodari vymyslet neco takoveho, tak alespon nastrazi nejaka prekvapka, jako napriklad pojistka na pumpu postrikovace uplne mimo pojistkovou krabici, nekde pod kapotou, jako na Citroenu Xara. Takze drive se problemy hledaly kontrolou pojistek, dneka se hledaji na Googlu, protoze tajna extra pojistka by normalniho cloveka ani ve snu nenapadla. Jinak totiz v servisu vymeni hafo kramu a kdyz konecne prijdou na to, cim to je, tak samozrejme vsechno nauctuji a o pojistce radsi taktne pomlci.
Dneska uz neni napajeni zapalovani napojene na klic auta, nejaky blbec to pripojil az nekam za haldu elektroniky.
To je třeba kvůli imobilizéru
To by mohlo byt zajimave, kdyz treba nekdo ma nehodu, tece mu palivo a on otoci klicke a mysli si, ze vypnul v aute elektriku, aby mu to nahodou nechytlo.
Pokud si někdo myslí, že v jakémkoliv autě otočením klíče vypne veškeré napájení, tak si zaslouží, aby mu to chytlo ;-)
Jinak by me zajimalo, jak tedy dosud lidi ten motor zastavovali, nez byla ta chyba zverejnena. Asi zaradili kvalt a zadusili to.
To nevím, ale kvalt u aut s automatem budete zařazovat těžko.
Presne tak tu ide o auta pre americky trh
The majority of U.S.-assembled vehicles are fitted with automatic transmission and continuously variable transmission. In 2012, over 12 million automatic transmission and 1.3 million continuously variable transmission units were built in the United States.
http://www.statista.com/statistics/204123/transmission-type-market-share-in-automobile-production-worldwide/
Teda v USA, ktoreho sa problem tyka ma
12/13,3= 90,23% aut automaticku prevodovku (statistika z roku 2012)
V roce 2012 mělo v US 7% nových prodaných vozů manuální převodovku. Rok před tím to bylo jen 3.9%.
http://www.edmunds.com/about/press/stick-shifts-make-temporary-comeback-in-2012-says-edmundscom.html
Toz Amici meli vzdycky levnejsi benzin, takze je vyssi spotreba u automatiky moc nerajcuje. Stejne tam kazdy musi mit aspon trilitrovy motor, idealne v Hummeru. To se s tamnejsimi omezenimi rychlosti a policaty, kteri vsude smiruji s radarem, vzdycky hodi. Krome toho s automatikou se za deset minut dokaze naucit jezdit kazdy debil.
Levnejší hlavně díky nižším daním :(. Obecně v dnešní době už s automatem dosáhneš nižší spotřeby (mj. proto, že motor dost drsně podtáčí atd..).
Radeji si vyberu trilitr, nez trihrnkovy vysavac s hromadou turb a senzoru, ktery ma nizsi spotrebu pouze na papire a po 200 tisicich km je na odpis.
Jinak souhlas, automat je na řízení jednodušší, ale i míň únavný, jsou doby, kdy bych po 800km s vidinou dalších 200km vyměnil manuál za automat. Ale to je věc osobních preferencí.
Pokud nemate kontrolu na spojkou, ale ridi ji nejaka automatika, tak asi ne.
Tohle mel Fiat Uno a Fiat Tipo ve verzi Selekta: Prevodovka s promennym pomerem a mechanickou spojku ovladanou kdovi cim. Ovsem stalo to za hovno, zivotnost prevodovky tak 50000 km a v druhe pulce zivota se s tim dalo jezdit jen se skripenim zubu a hojnym nadavanim a rozjet se s tim byl akrobaticky ukon.
Tak ja si imobilizer predstavuji jako zarizeni, ktere neumozni autoo nastartovat, ne jako zarizeni, ktere bude nejak motor aktivne brzdit, kdyz stoji. Opravdu nevim, proc bych nemohl mit zapalovani uplne odpojene a napajene jen nejake obvody imobilizeru, aby se nevybil akumulator a imobilizer nechcipl, jak se na nekterych autech stava.
IMMO by s tím měl mít kulového co společného, auto ať si sice obsahuje X napájecích větví (pokud budu z baterky živit příjmač DO, RTC a paměť rádia, tak nevidím důvod živit proudem X dalších větví CAN se senzory zejména kolem motoru).
V tomhle případě jde o diletanství, neboť vytažení klíčku by mělo tvořit inherentní bezpečnostní prvek pro případ nehody, nebo závady (podobně jako sešlápnutí brzdy vede k tomu, že i sešlápnutý plyn je ignorován jako nesešlápnutý nejznáměnjší u Audi 5000 v US). Co brání tomu, aby na přítomnosti klíčku byla mechanická vazba na rozpínací kontakt, který odpojí jednotku od napájení?
Jediné, co by tomu mohlo bránit je implementace krávovin typu stop/start a nebo bezklíčové odemykání/start + katování kostů.
Tak znam trebas firmu, kde specielne skodovky jsou prakticky furt na dobijecce, protoze kdyz stojej v garazi 14 dnu, uz je nenastartujes. Takze tech veci co porad neco zerou bude neurekom.
Dokonce sem s nevericnym vyrazem cumel na to, ze prave skodovky nechavaji po vytazeni klicku pod napetim cigaretak. Coz, sem mel tu osobni cest, pak vede treba k tomu, ze kdyz si nekdo v ramci uspor nekoupi integrovany vyhrejvani, ale misto toho decku, a necha ji v tom cigaretaku, tak druhej den nejen ze nenastartuje, ale ani neotevre dvere.
Dmence maxima ...
Kdyby aspon ti "inzenyri" v tech svych slepicich mozcich implantovali ochranu baterky. Kazdej blbej notes za par tisicovek umi detekovat vybiti a uspi se na disk ...
To nevypínání zapalovače je dost ... iritující, ale zase to má svůj smysl. Pokud mám v autě ledničku, tak bych raději, kdyby jela i když stojím (nejede klima - o důvod víc), a stejně tak zapalovač jsem používal spíš když auto stálo, než za jízdy. Chce to hlavně přemýšlet hlavou a nespoléhat na to, že elektronika...
K tomu elektronika v autech v dnešní době dost silně sračkovatí. Pokud vím, tak letos padla vyjímka z RoHS, což v kombinaci s množstvím servomotůrků kolem přeplňování a chlazení (nahrazuje prý pomalý termostat) povede k tomu, že se z aut nejprve stane spotřebák a pak spotřebák dovážený z číny.
Smysl by to melo, kdyby to bylo ...
1) nastavitelny a defaultne vypnuty
2) hlidalo si to cas a odber
3) v pripade poklesu nabiti baterky pod rekneme 50% by to proste odpojilo vsechny podobny kraviny
Ale je to stim jako se vsim, stalo by to ten povestnej cent navic. Znam osobne cloveka, kterej dela na konstrukci. Znas teorii kurvitek? On je, na pokyn vedeni, vyrabi! Naprosto normalne se po nich chce, aby neco zeslabili, protoze to jinak vydrzi moc dlouho. Vis jakej je prej rozdil v cene, kdyby ti do auta dali kvalitni loziska? Asi tak 50Kc na cely auto. Jenze bys je NIKDY nevymenoval. Tzn nikdy by si nezaplatil nejen za novy, ale predevsim za praci servisu.
Nekde na webu se nedavno narazil na neuveritelny zvasty, jak je strasny, kdyz se olej v motoru vymenuje po 30k. Ze prej bys ho mel menit nejdyl po 15ti, a jeste navic bys mel nejdriv nalejt jednu davku, projet to, a pak nalejt dalsi ...
Vzivote nenarazis na auto, ktery by melo problem kvuli oleji. Znam cloveka, kterej olej nevymenuje vubec, jen dolejva. Jasne, ma tam spis takovou ropu, a motoru to zcela jiste nedela dobre ... jenze on to bere tak, ze vymena oleje = 1/2 ceny toho auta.
Smysl by to melo, kdyby to bylo ...
1) nastavitelny a defaultne vypnuty
2) hlidalo si to cas a odber
3) v pripade poklesu nabiti baterky pod rekneme 50% by to proste odpojilo vsechny podobny kraviny
Odpojení při poklesu pod 20 % mají snad všechna japonská auta, nastavitelné vypnutí má třeba Jeep (není to výchozí, protože přijdete o nastavení autorádia, sedaček a okýnek a nefunguje dálkové ovládání). Hlídat si čas a odběr se nevyplatí, často to bude žrát i víc než vše, co je tam připojené.
Ale je to stim jako se vsim, stalo by to ten povestnej cent navic. Znam osobne cloveka, kterej dela na konstrukci. Znas teorii kurvitek? On je, na pokyn vedeni, vyrabi! Naprosto normalne se po nich chce, aby neco zeslabili, protoze to jinak vydrzi moc dlouho. Vis jakej je prej rozdil v cene, kdyby ti do auta dali kvalitni loziska? Asi tak 50Kc na cely auto. Jenze bys je NIKDY nevymenoval. Tzn nikdy by si nezaplatil nejen za novy, ale predevsim za praci servisu.
Ložiska se normálně nemění dřív než po 250 000 km, a takových aut moc není. Spíš je to tak, že kvůli těm pár autům to tam dávat nebudou a 50 Kč (což se v prodejní ceně neprojeví) × 100 000 aut = odměny pro management.
Nekde na webu se nedavno narazil na neuveritelny zvasty, jak je strasny, kdyz se olej v motoru vymenuje po 30k. Ze prej bys ho mel menit nejdyl po 15ti, a jeste navic bys mel nejdriv nalejt jednu davku, projet to, a pak nalejt dalsi ...
Žvást jsou oboje, záleží na motoru a způsobu jízdy. Nejlepší je upravovat délku výměny podle toho, jak ten olej vypadá. (Měnil jsem takhle olej po 10k i po 40k.) Jenže který servis vám řekne, že je to ještě dobrý…
Vzivote nenarazis na auto, ktery by melo problem kvuli oleji. Znam cloveka, kterej olej nevymenuje vubec, jen dolejva. Jasne, ma tam spis takovou ropu, a motoru to zcela jiste nedela dobre ... jenze on to bere tak, ze vymena oleje = 1/2 ceny toho auta.
To jsou moudra, kterých bych se držel tak maximálně u toho auta, co stojí několik stovek (tipuju, že šlo o Škodu 105 či 120L, která zvládá i 91oktanový benzín, takže nějaký olej ji už moc nerozhodí). Asi jste neviděl motor zadřený kvůli ucpaným kanálkům.
nastavitelné vypnutí má třeba Jeep (není to výchozí, protože přijdete o nastavení autorádia, sedaček a okýnek a nefunguje dálkové ovládání).
Kristova noho, to jako vazne? To uz zapadni civilizace zegenerovala tolik, ze i nastaveni okynek a dalsi kokotiny se ukladaji a po nahozeni auta obnovuji? Tak to mame zase hafo dalsich kramu, ktere se muzou posrat. Neni nad okna na kliku.
Dorazy, to je fakt ......
Když je řeč o dorazech, o kolik musí být dražší servomotor, který je možné naučit dorazy jen jednou (je jen jeden pokus ...) narozdíl od opakovaně kalibrovatelného serva? Podruhé už to kalibrovat nejde, takže pokud se ovládaný systém zanese a vyčistí, nebo rovnou repasuje, tak je nutné pořídit i nové servo.
Neslovíčkařil bych s těmi okny, spíš myslel zrcátka (což už dává logiku, pokud mám elektricky nastavitelná sedadla s pamětí na předvolby, tak se sedadlem si to pamatuje i nastavení zrcátka). To, že jednou za X let jednou měním baterku mě fakt netrhá žíly, zvlášť když si tohle dokáže jednotka podržet bez napětí nějakou dobu během výměny.
Okna na kliku nechci, teď v tomto vedru se mi hodí, že přijdu k autu, a dálkovým si otevřu všechna okna, vyvětrám to nejhorší a pak vyrazím.
Pořád mi tohle přijde přijatelné narozdíl od Fordího zmetkovýmyslu, kdy klíček už není tak docela klíčem. Trochu bych se pak bál toho jejich inteligentního AWD :-D Ale co, hlavně že se ford tak dobře kamarádí s MS, už je vidět, že se od nich učí :-)
Ad hlavně že se ford tak dobře kamarádí s MS, už je vidět, že se od nich učí - zrovna Ford od MS odešel. SW jim psali externí vývojáři, kteří zřejmě nebyli moc schopní. Celkem smůla je v tom, že přešli na QNX, který dost možná umře spolu s BlackBerry.
http://www.root.cz/zpravicky/microsoft-ma-pry-zajem-o-koupi-blackberry/544502/
Tak to je jeep pekna sracka, kdyz si nastaveni uklada do ram ... a neda se nastavit extra odpojeni cigaretaku. Ja bych cekal, ze VESKERY nastaveni se uklada do flashky, ona se totiz taky i ta baterka obcas fyzicky vymenuje, a fakt by me nasralo, kdybych pak musel cely auto nastavovat znova, a nejlip 5x pro 5 ridicu.
Loziska se dneska ("normalne") vymenujou po 50k, vetsina lidi to v zaruce nenajede, tak co, ze.
Hosane, videl sem motor zadrenej po 1/2 denni jizde v tezkym terenu (na tankodromu) - zcela nasucho. Pak sem videl par pridrenych motoru, ktery nechladily. Ale ani jeden jedinej, kterej by chcipnul proto, ze v nem nebyl leta vymenovanej olej.
Naopak, jsou dolozeny pripady, kdy motor naskoci a vpohode bezi i po desitkach let.
Na nekvalitní olej ti padne motor s hydraulickým vymezením ventilů. Spodek a kroužky se nezadřou, ale nejvíc bude trpět rozvod. Otázkou co na to řeknou napínáky řetězového rozvodu atd. Ale tohle nebude pro motor fatální po pár dnech, spíše po delší době, kolem 200 tisíc poznáš rozdíl mezi motorem ježděným na dobrý a špatný olej.
Ložisko odejde kvůli nekvalitním silnicím. 1000km na německé autobahn nebude tak zničující, jako 20km po spoustě českých cest, v tomhle bych to na kilometry nepočítal. zase cena výměny ložisek a výměny oleje přepočtená na kilometr jsou desetníkové položky. Je to věc u které vím, že když ložisko začne hučet, tak že mě čeká výmena a stejně tak vím, kdy mi "končí" olej, tak to řeším včas. Mnohem víc by mě iritovala kurvítka typu "svítí kontrolka a každý servis navrhuje jiné řešení v cenové relaci kolem 50kKč"
Motor naskočí, ale nic to nevypovídá o tom, jak dlouho spolehlivě a s jakou spotřebou a výkonem poběží, teprve v zátěži je nutné více mazat, na start a volnoběh je to relativně jedno.
Jestli zásuvka funguje při vypnutém zapalování, se dá nastavit samostatně, ale to nedokáže zabránit tomu, aby tu baterii nevybilo cokoliv jiného (třeba senzory alarmu). Flash paměť je drahá a poruchová. Baterie se nemění nějak často, aby to vadilo, a v některých Jeepech (a AFAIK to jde pořídit skoro do všech) můžete mít baterie dvě.
U kterých aut se ložiska vyměňují po 50k? Na předchozím autě s 250 kkm nájezdem jsem je neměnil vůbec a na současném s 300 kkm jednou. Oboje tedy japonský auta.
Já takový viděl. Jak píšu, u starých motorů to tak klidně mohlo být, kanálky tam byly spíš průplavy pro nákladní lodě. S tím, jak se motory stávají efektivnější, se stávají náchylnější na to, co v nich je.
1,2 i 3 je o tomtéž, že pokud je u zásuvky pokročilejší elektronika (měření odběru), tak je možné toto splnit. Na jednu stranu se bavíme o kurvítku a na druhou stranu je takovéto kurvítko žádané, tak nevím.
U mě toto není rozhodujícím faktorem při výběru :-)
V dnešní době jsou kurvítka hlavně elektronická, protože mechanické dokáže po čase zručnější technik vyléčit a časem se na to dá sehnat náhrada. Např. servomotor na řízení turba v jeho těsné blízkosti (delší táhlo by asi byl veeelky problém). Takovéto kurvítko mě má donutit auto s rozsvícenou kontrolkou po 5 letech prodat a koupit si nové. Říká se tomu řízení životnosti výrobku.
Zbytek je analogie na A. Hailey - Kola.
Zrovna na servisy výrobce myslí nejmíň, protože auto s vysranou elektronikou turba bude málokdo opravovat formou výměny celého turba (výrobcem doporučovaný postup), ale často repasovat u neoriginál dodavatelů. Totéž školení a dokumentace, protože jak jinak si vysvětlit, když známému shodou okolností též u Fordu po diagnostice radili vyměnit turbo + půlku komponent kolem něj, ale unikla jim prasklá tlaková hadice - patrná na první pohled. Výsledek? autorizák s výměnou turba utřel a oprava hadice byla provedená svépomocí, takže vlastně přišli o kšeft (práce + materiál do litru ..).
Problematika 30 vs. 15 t km je klasika longlife vs. pevný interval výměny. Při ceně longlife oleje bych se na to mohl zvysoka. Mimochodem, víš proč se mění olej u benziňáku a proč u dieselu? a jaký je rozdíl mezi oleji? Asi né jinak bys takovou ***ovinu nenapsal.
Přesně to imobilizér dělá. Pokud otočíte klíčkem, tak se nezapne napájení pro přívod paliva (pokud by imobilizér jen odpojil startér, šlo by to nastartovat roztlačením). A na to je právě potřeba, aby to spínání řešila elektronika, která magnetickou informaci v klíčku ověří, ne spínací skříňka. Hnát to přes elektroniku i spínací skříňku pak přišlo Fordu asi jako overkill.
Ale to porad neni duvod k tomu, aby byl zapnutej, kdyz tam neni klicek, ze
Důvod je ten, že elektronika to zapíná či vypíná podle signálů od spínací skříňky. A když ty signály špatně vyhodnotí, tak to takhle dopadne.
Ostatne zamek zpatecky je jediny z "levnych" zabezpeceni na ktery dava pojistovna slevu. Protoze jediny ma jakous takous sanci kradezi zabranit.
Se sešlápnutou spojkou odtáhnete auto se zámkem zpátečky úplně stejně. Slevu dávají pojišťovny i na imobilizér, pokud není standardním vybavením vozidla, prostě protože každá nadstandardní bezpečnostní výbava dělá vozidlo pro zloděje méně zajímavé ve srovnání s ostatními vozidly dané značky.
Co ma imobilizer spolecnyho s elektrikou? Dneska je prakticky 100% produkce rizena strikacka. Takze i kdyby klicek primo spinal starter, tak strikacka neda palivo - trebas prave proto, ze se klicek neuatorizoval.
BTW: imobilizer je naprosto khownu. Staci cvaknout krabku na sbernici a nastartovat se da kazdy auto. Trhani kabelu pod klicem je filmova kravina.