Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Univerzitní tým postavil superpočítač z Raspberry Pi a Lega od Karel - Výkon je pro výuku irrelevantní. Paralelní algoritmy jsou...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 9. 2012 9:55

    Karel (neregistrovaný)

    Výkon je pro výuku irrelevantní. Paralelní algoritmy jsou něco jako letadla - pokud seženete člověka, který nikdy neviděl letadlo, tak vám neuvěří, že něco těžšího než vzduch může létat bez toho, aby to mávalo křídlama. Když mu ale letící letadlo ukážete, tak vám uvěří a začne se i zajímat o to, proč tomu tak je. Letadla ale známe všichni odmalička, takže přesvědčovat netřeba. S paralelními systémy je to ale jinak, tam to "tak se podívej" je potřeba provést. Dokud to člověk nevidí na vlastní oči, tak tomu neuvěří. Některé vlastnosti paralelních systémů totiž "porušují fyzikální zákony". Kupříklad řada algoritmů má tu vlastnost, že na 1 počítači běží hodinu. Na dvou to zabere 30 minut. Na čtyřech 15 minut. Na 5 to zabere 12 sekund. Počkat, 12 sekund na 5? Nemožné. Zkusíme na 3, a... tam to běží 14 sekund. Řada žáků neuvěří, dokud to neuvidí. Teprve když to vidí, tak uvěří a začnou pátrat po tom, proč se to tak chová. A podobných legračních vlastností mají paralelní systémy mraky. Některé se projeví už při pár procesorech, jiné až při desítkách. Vliv režie se také projevuje reálně až u velkého množství procesorů. Různé metody distribuce práce se chovají jinak právě podle počtu procesorů - některé jsou vhodné pro malé sítě, jiné pro velké, vlasnosti se pak mění podle toho, jak jsou procesory propojené (každý s každým, nebo jeden centrální, nebo nějaká míra hybridu jako 8 má každý s každým a ke každému jsou připojeny další 3). A na tohle "hraní" nepotřebujete výkonný HW. Potřebujete systém, který se bude topologií a technologií co nejvíce podobat skutečným superpočítačům. Ale výkonem se jim opravdu rovnat nemusí.