Protože průměrně znalý uživatel kancelářského SW dokáže podobný dokument naklikat za půl hodiny. Copy&paste dat, převod na tabulku, vytvoření pivot tabulky a z ní pak několik grafů. Šéf má během dvou hodin přesně to, co potřebuje. V tomhle případě to, co může prezentovat novinářům.
Databáze je mnohem robustnější řešení, v tom se shodneme. Akorát že z mých zkušeností je to pro aplikaci takovéhoto rozsahu (pro mne práce na jeden večer) několik hodinových sedánků se zadavatelem (jaká data má, jaká data chce, jaké z toho chce sestavy, jaké z toho chce exporty do Excelu pro grafy atd.) a pak několik desítek hodin práce. Máme koronavirovou krizi, takže graf pro šéfa dodáme tak v Q1 2021 a to jen pokud nepřijde nějaké opatření, díky kterému by se realizační tým nemohl sejít.
Pro takhle "rozsáhlý" use case nedává databáze smysl. Kritický bod vidím v tom, že zákazník ví co má a ví co chce (respektive si to ujasní v průběhu vytváření toho Excelu), ale já ne. Pracnost tudíž není závislá jen na tom, co umím, ale zejména na tom správně zjistit zadání. Čímž se vracíme k tomu, že naklikat si ten dokument je pro zákazníka o řád snadnější než sepsat kvalitní zadání.