Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Valve potvrdila Steam pro Linux, nejprve bude pro Ubuntu od Vít Šesták (v6ak) - Nechci teď předvídat úspěch nebo neúspěch na Linuxu,...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 7. 2012 9:18

    Vít Šesták (v6ak)

    Nechci teď předvídat úspěch nebo neúspěch na Linuxu, ale rozeberu trošku, co to ovlivní.

    První věc je, kdy se to výrobci vyplatí: musí platit současně obě tyto podmínky:
    a) dodatečný výnos (prodeje na Linuxu mínus úbytek prodejů na Windows) bude vyšší než dodatečné náklady (tj. asi hlavně náklady na portaci, nikoli náklady na celý vývoj)
    b) tato investice bude nejlepší možnou (tzn. musíme započítat tzv. náklady obětované příležitosti)

    Dodám, že náklady na portaci by měly právě Steam a Source engine stlačit dolů.

    Zřejmě nelze hodnotit vynosnost jako prodeje na Windows * (podíl Linuxu / podíl Windows) i z dalších důvodů:
    a) Ochota platit za software. Paradoxně může být u uživatelů Linuxu větší. Uvedu třeba http://www.latrine.cz/linuxaci-za-hudbu-nezaplati-ani-nahodou nebo fakt, že mnoho uživatelů Linuxu má OEM Windows a tak na licenci nic neušetří. Někdo tu uvedl Humble bundle Indie. Já zase radši nechci vědět, kolik jsem dohromady zaplatil za aplikace pro Android. (Ano, u Androidu ne všichni jsou ochotni platit, I ve srovnání s iOS. Asi to ale dost ovlivňují majitelé levnějších modelů.)
    b) Konkurence: aspoň zpočátku pro Linux bude vyvíjet jen část výrobců. Budou na tomto trhu mít menší konkurenci, takže relativně (vzhledem k velikosti hráčské základny na dané platformě) větší zisk z jedné hry než na Windows. Pokud se podíl Linuxu na trhu (nebo spíš velikost Linuxové hráčské komunity) nezvětší, bude zde trvale menší konkurence. Pokud se zvětší, bude to signál pro další výrobce.
    c) Podíl hráčské komunity na dané platformě - to může být největší problém Linuxu. Uvidíme.