Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Vláda schválila rámcovou smlouvu s Microsoftem od Lael Ophir - No vida, jednomu se můj názor líbí, a...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 3. 2008 14:57

    Lael Ophir (neregistrovaný)
    No vida, jednomu se můj názor líbí, a druhý by mi za něj "po právu rozbil hubu". Ale já bych se bránil, rozbil bych půllitr o stůl, a zbylým kusem bych vám vysvětlil, že s Laelem není sranda, když se naštve. Ale není lepší si to ušetřit? Už nám snad není mezi 16 a 20 lety ;)

    Na území tohoto státu si lidé dobrovolně vybrali orientaci na Rusko, a v roce 1948 na komouše. "Rozkulačení" (tedy vyvlastnění a mnohdy i fyzická likvidace) bohatších rolníků, násilná kolektivizace malých rolníků, likvidace podnikatelů od velkých až k těm drobným, rozkradení důchodových fondů, měnová reforma, nasazení centrálně plánované ekonomiky - to vše bylo lidmi této země oslavováno jako správná cesta vpřed. Ano, někteří nesouhlasili (a většina z nich to projevila tak, že někde v ústraní řekla "no mě se to moc nelíbí"). Ale ekonomika byla zničena, a centrálně plánované hospodářství nefungovalo (dostali jsme se dokonce na seznam rozvojových zemí). Co potom čekáte? Že po kolosálním ekonomickém neúspěchu centrálně plánovaného hospodářství dostanete důchod, jako lidé v sousedním Německu?

    Samozřejmě, že učitelům lze platit hodně. Totéž lze říci o lékařích, sestrách, železničářích, hornících, řidičích MHD, nebo o jakékoliv jiné profesi. Problém je v tom, že na to nejsou peníze. Pochopitelně se můžete spolu se mnou ptát, proč tenhle stát potřebuje platit třeba přes sto tisíc železničářů

    http://www.ceskedrahy.cz/wps/wcm/connect/cd-cz/cd/skupina_cd/personalistika/personalistika_v_cislech/

    , kteří jsou schopni prodělat ročně stovky milionů korun, provozovat smradlavé vlaky ve kterých jsou lidé okrádáni za jízdy (a občas za jízdy i vyhozeni), provozovat nákladní dopravu která se pohybuje průměrnou rychlostí 18 km v hodině (evropský průměr rychlosti nákladní přepravy; silniční nákladní doprava má průměr 50kmph), a k tomu mít odbory, které železniční dopravu odstaví kdykoliv, když se jim zdá, že jejich platy nerostou dostatečně rychle. Je to samozřejmě o efektivitě státní správy, která měla dávno ČD ořezat, nebo zprivatizovat (trh by železničáře pěkně provětral). Kdybychom netopili peníze v takovém neefektivním molochu, asi by jich bylo více pro učitele na státních školách. A ze zisků z privatizace železnic bychom možná mohli napravit podinvestovanost škol. Jenže to vyprávějte českému človíčkovi, který vidí jen strejdu v modré uniformě, který brečí, že mu plat neroste stejně rychle, jako lidé v soukromé firmě.

    Vztah "zprivatizujeme dráhy - zbavíme se finanční zátěže - budou provozní prostředky pro školy - zisk z privatizace železnic umožní investice do škol" berte jako ilustrativní, v praxi jsou věci komplikovanější. Samozřejmě dokud budete volit politiky podle ksichtu, a podle toho, jaké další dávky vám slíbí (porodné, pohřebné, pastelkovné), a nebudete se zajímat o jejich schopnost pracovat jako špičkoví manageři, spravující za slušný plat vaše prostředky (jsou to vaše daně), bude to tragické.

    Ekonomové vědí, že cokoliv dělá stát, dělá to nutně neefektivně. Proto je třeba, aby stát dělal jen to, co nikdo jiný dělat nemůže. To umožňuje snižovat daňovou zátěž, dávat lidem možnost volby služeb (co si chtějí koupit, a od koho), a samozřejmě to zvyšuje efektivitu.

    Nějak jsdem se rozepsal, co? Za tu dobu jsme si mohli dát do huby, a ještě vymlátit hospodu ;)