Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Zájem o obor IT na středních školách stále roste od Karel - Ne, dnes se učí jen absolutní základy (binární...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 9. 2012 18:28

    Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---

    Ne, dnes se učí jen absolutní základy (binární matematika), pak dlouho nic, a pak až ta nejvyšší vrstva. O operační složitosti se již nemluví a většina středoškoláků netuší, že třídit se dá i jinak než pomocí Arrays.sort. Důsledkem je rostoucí množina lidí, kteří nejsou schopni objektivně porovnat rychlost různých jazyků a prostředí (bezostyšně proti sobě postaví quick sort a merge sort v domění, že porovnávají Python a Javu), neumí optimalizovat (sebelepší sort vám nepomůže, když máte uuuuuuuukrutně pomalou metodu compare), ale hlavně se nebojí na základě svých znalostí dělat zásadní rozhodnutí. Neschopnost sestavit strategii, provést analýzu a rozhodovat se na základě relevantních informací obhajují jako "agilní programování". To slovo ze školy znají, ale vůbec nechápou o čem to je. Pod pojmem "tah na branku" pak vidí to, že zákazníkovi narvou nefunkční aplikaci a zmizí, zcela v duchu "když dáš gól, tak se to tomu v brance taky nelíbí".

    Ne, IT na středí škole nikdy nebyla nějaká sláva, ale rok od roku je to horší. Ještě před 5 lety byl středoškolák z IT oboru často v IT použitelný a prostě se to doučil. Dnes aby člověk na té VŠ trval. A nebo to zadal Indům, ti podají stejně mizerný výkon, ale řádově levněji. Pak se "čerství absolventi" diví, že je nikdo nechce, a nedostat se na vysokou je pro ně hrozivá noční můra, protože s tím, co umí ze střední, se uživí leda v supermarketu na pokladně.

    Osobně za příčinu považuji snahu dát maturitu co největšímu počtu lidí (zaprvé statistika, zadruhé je ten člověk déle ve škole a ne na trhu práce, tedy nezaměstnaný) a neochotu prostě ty neschopné na konci druháku vyházet. Až na pár prestižních středních škol není žádná střední škola žádným způsobem motivována produkovat zkušené odborníky. Spíše naopak, jsou finančně motivovány nabírat co nejvíce žáků a co nejdéle si je udržet a neodradit zájemce vysokými nároky. Je to teď často spíše dětský koutek, kam se děti na většinu dne odloží, aby nezlobily doma. Ještě štěstí, že na řadě z nich se snaží těm schopnějším žákům vyjít vstříc a dát jim možnost opravdu studovat. Aneb přestože má 3.A a 3.B stejné účební osnovy, ve skutečnosti probíhá výuka v každé jinak. Ovšem to bojkotují často rodiče (proč by zrovna jejich dítě mělo mít těžší výuku než ty ostatní) a stále častěji nám tlačené "odborníky má produkovat vysoká škola, nikoliv střední" (aneb cíl ministerstva školství, aby nejméně polovina populace měla VŠ diplom).