Hlavní navigace

Vlákno názorů ke zprávičce Zájem o obor IT na středních školách stále roste od Eric Cartman - Vzpominam si, jak jsem pln nadseni nastoupil na...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 9. 2012 13:08

    Eric Cartman (neregistrovaný) ---.sattnet.cz

    Vzpominam si, jak jsem pln nadseni nastoupil na obor automatizacni technika, abych posleze zjistil, ze vysokoskolsky vzdelane pracovniky strcim do kapsy :D Ok, nebylo to protoze jsem byl megadobry, ale protoze to byli retardi. Nakonec se ukazalo, ze retardi byli i mezi studenty tak v 90% zastoupeni. A dneska je to jeste horsi, kazdy kdo smazi hry, si mysli, ze musi ji studovat IT a rodice se jeste divi, jakto ze mu to ve skole nejde, kdyz u toho pocitace sedi furt :D :D

    Doufam, ze i dnes kazdy IT predmet zacina povinne binarni aritmetikou na papire, programovanim u tabule a zkousi se podle knizek ze Statniho Technickeho Nakladatestvi :P

  • 7. 9. 2012 18:28

    Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---

    Ne, dnes se učí jen absolutní základy (binární matematika), pak dlouho nic, a pak až ta nejvyšší vrstva. O operační složitosti se již nemluví a většina středoškoláků netuší, že třídit se dá i jinak než pomocí Arrays.sort. Důsledkem je rostoucí množina lidí, kteří nejsou schopni objektivně porovnat rychlost různých jazyků a prostředí (bezostyšně proti sobě postaví quick sort a merge sort v domění, že porovnávají Python a Javu), neumí optimalizovat (sebelepší sort vám nepomůže, když máte uuuuuuuukrutně pomalou metodu compare), ale hlavně se nebojí na základě svých znalostí dělat zásadní rozhodnutí. Neschopnost sestavit strategii, provést analýzu a rozhodovat se na základě relevantních informací obhajují jako "agilní programování". To slovo ze školy znají, ale vůbec nechápou o čem to je. Pod pojmem "tah na branku" pak vidí to, že zákazníkovi narvou nefunkční aplikaci a zmizí, zcela v duchu "když dáš gól, tak se to tomu v brance taky nelíbí".

    Ne, IT na středí škole nikdy nebyla nějaká sláva, ale rok od roku je to horší. Ještě před 5 lety byl středoškolák z IT oboru často v IT použitelný a prostě se to doučil. Dnes aby člověk na té VŠ trval. A nebo to zadal Indům, ti podají stejně mizerný výkon, ale řádově levněji. Pak se "čerství absolventi" diví, že je nikdo nechce, a nedostat se na vysokou je pro ně hrozivá noční můra, protože s tím, co umí ze střední, se uživí leda v supermarketu na pokladně.

    Osobně za příčinu považuji snahu dát maturitu co největšímu počtu lidí (zaprvé statistika, zadruhé je ten člověk déle ve škole a ne na trhu práce, tedy nezaměstnaný) a neochotu prostě ty neschopné na konci druháku vyházet. Až na pár prestižních středních škol není žádná střední škola žádným způsobem motivována produkovat zkušené odborníky. Spíše naopak, jsou finančně motivovány nabírat co nejvíce žáků a co nejdéle si je udržet a neodradit zájemce vysokými nároky. Je to teď často spíše dětský koutek, kam se děti na většinu dne odloží, aby nezlobily doma. Ještě štěstí, že na řadě z nich se snaží těm schopnějším žákům vyjít vstříc a dát jim možnost opravdu studovat. Aneb přestože má 3.A a 3.B stejné účební osnovy, ve skutečnosti probíhá výuka v každé jinak. Ovšem to bojkotují často rodiče (proč by zrovna jejich dítě mělo mít těžší výuku než ty ostatní) a stále častěji nám tlačené "odborníky má produkovat vysoká škola, nikoliv střední" (aneb cíl ministerstva školství, aby nejméně polovina populace měla VŠ diplom).

  • 8. 9. 2012 0:33

    muf (neregistrovaný) ---.opera-mini.net

    Idiocracy se stává realitou.
    Jestli si někdo myslí, že na vysokých školách je to lepší, pak je silně naivní.
    Chcete - li dnes odborníka, musíte jej hledat mezi lidmi, kteří studovali před více než minimálně 15 lety nebo případně i mezi mladšími, kteří mají svůj obor jako hobby a tudíž vysoce přesahují to co jim dala škola (těch ale mnoho není - díky bohu třeba za mladé "linuxáky", kteří obvykle silně převyšují schopnosti své degenerující generace...).
    Dnes, zdá se, začíná platit, že každý nadprůměrný jedinec, který nežije podle základního hesla systému - nemysli a konzumuj - je mase a jejím drábům podezřelý.

  • 8. 9. 2012 21:25

    1ac0 (neregistrovaný) 92.62.228.---

    pred cca dvoma rokmi sme robili vyberko na noveho javistu na projekt. prislo 18 ludi. schvalne sme pohovor urobili dvojkolovy a tak, ze prve kolo bude rovno dany priestor pre uchadzaca aby sa pytal, zistoval a az potom na zaklade toho ako sa nam pozdavali otazky uchadzacov sme vyberali koho pustime do druheho kola. desat sme ich vylucili hned po ich prvej otazke ktora bola rozne variacie na temu "kolko dostanem zaplatene?"...

    zobrali sme pana vo veku 45 rokov ktory 20 rokov aktivne programuje. paradigma programovania sa za tych 20 rokov vela nezmenila a cenime, ze na rozdiel od mladych machrov ma skusenost a predtym nez sa buchne prvy riadok dokaze si v hlave zrovnat co vlastne chce naprogramovat, dosiahnut, premysliet postup a az potom zacne buchat do klavesnice. aky to rozdiel od mladych "nabuchanych" machrov co sa im nieco povie a este skorej nez dohovorim maju uz 50 riadkov vysmahnutych. a povacsine to potom po nich musi niekto opravovat...

  • 8. 9. 2012 22:05

    Jarda_P

    To jste vybirali dost neobvyklym zpusobem. Obvykle se po lidech nechce, aby umeli myslet, ale aby meli 15 titulu, maximalne 20 let a alespon 35 let zkusenosti v alespon deseti IT oborech.

  • 10. 9. 2012 8:32

    j (neregistrovaný) 2001:470:9e70:----:----:----:----:----

    To zalezi ovsem na tom, zda si cloveka vybira jeho sef, ktery vi co potrebuje a svy praci rozumi, neho jestli ho vybira nejaka pipina z HR ... byl sem osobne svedkem toho, jak znamej "tu kravu" vyhodil - po tom, co mu 3 mesice posilala napomadovany a navoneny panaky v oblecich, nacez zjistil, ze vsechny pouzitelny lidi vyradila trebas "protoze prisli v dzinach a svetru...".

    Me osobne je trebas uplne uprdele kolik dotycnymu je, nebo jestli ma nejakej titul, naopak, jakmile se nekdo predstavi titulem, ma hned poradny minus. Zajima me, co dotycnej umi a predevsim, zda je ochoten se to naucit - protoze aby prisel nekdo do firmy, sed ke stolu, a zacal prgat, je naprosto nerealny.

  • 10. 9. 2012 9:36

    Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---

    Mé oblíbené kriterium je "dvě vysoké školy a doktorát z jaderné fyziky". A nebude to jen mé oblíbené, vidím ho v inzerátech na každém kroku, ať už hledají programátora, nákupčího nebo skladníka do šroubárny.

  • 9. 9. 2012 14:17

    muf (neregistrovaný) ---.opera-mini.net

    No jo no... 45 letý pán z oboru zpravidla vystudoval opravdovou vysokou školu, když mu bylo 20, hltal Mikrobázi a o něco později nejspíš odebíral časopis Bajt (ti, kteří ty časopisy znali, vědí o čem píšu), snil o mašince NeXT Cube, PCčka zná jako své boty, s Unixem začínal možná někde u Sunů, ví co to je RISC, ví spoustu dalších podobných věcí, s Javou si hrál už někdy v roce 1996... Pohybuje se v tom dlouhá léta a opravdu ho to baví, ví co se děje uvnitř. Změny za ta léta vůbec nezaregistroval, protože se jich možná aktivně účastnil :-). Asi může mladé mlamoje leccos naučit.
    Nechápu co je zvláštního na jeho přijetí. To jen ten dnešní svět rozjásaných bejby manažerů a personalistů z Faceboku, který už skoro bereme jako normu, je poněkud úchylný.

  • 7. 9. 2012 21:58

    Trident (neregistrovaný) 217.77.165.---

    Naštěstí ne. Tabule a papír byla metla a uz od prvni tridy jsem se učil psát na stroji. Tenhle přístup je demotivacni a pedagogicky nevhodný s dnešními technologiemi. Toto se da perfektně natrenovat s programovanim mikrokontroleru. Preferují motivační princip od praxe k teorii. Student je chybejicimi znalostmi pro praxi sám motivován hledat si informace teoretické.

  • 7. 9. 2012 23:31

    Jarda_P

    Mel jsem za to, ze cilem naseho skolstvi je ubiti intelektu, uceni letopoctu a vychova zaku v male sede krychlicky, ktere se daji poskladat do krasne sede krychle.