Tak to je ta lepší varianta. Horši až si někdo pohraje za jízdy s brzdami a plynem.
Hmm, takže mi dají bez klíčkové startování, otevírání apod. abych to jako měl pohodlnější a jako rozšířenou bezpečnostní funkci (za příplatek ???) mi dají plechovou krabici (s nadsázkou) kam ten klíček budu schovávat. To teda radši budu mít klasické otevírání po zmačknutí tlačítka na klíči, sorry jako.
Možná, že i nastane čas kdy se budou odpojovat SIMky, deaktivovat vzdálené ovládání apod.
Jen jsem zvědavej na reakce prodejců, až se jich bude někdo ptát jestli je zábavný systém napojenej na stejnou sběrnici jako ovládání brzd, že chci vypnou to a to.
Auto neni mobil. Musis pocitat se spinou, s namrazou, s vlhkosti, s extremnimi teplotami. Pro takove podminky je temer nemozne udelat spolehlivou ctecku otisku prstu. Nehlede na to, ze kdyz bude venku -10, tak budu mit rukavice a nebudu si je chtit sundavat a smatrat po klice.
Nedavno to neslo a dneska uz je to tady! :D
http://www.autoforum.cz/predstaveni/hyundai-odhalilo-system-bezklicoveho-otevirani-na-ktery-jsou-pry-zlodeji-kratci/
To bylo proto, že na mod3 se kliky otevírají zatlačením palcem, ale jak vlhkost zamrzla, nedokázali kliky ze dveří vyklopit :-) Několikrát se mi totéž stalo u Vectry, Corsy, i Avensise a RAVky; večer pršelo, pak v noci mrzlo, a auto bylo ve vrstvě ledu. Musel jsem kliky a dveře po obvodu napřed oklepat, opatrně otevřít (naštěstí na podzim těsnění mažu silikonovým olejem, takže dveře nepřimrzají na obvodu), nastartovat a zatopit, a pak teprve oškrábat. Ale už jsem zažil i to, že zamrzla táhla uvnitř dveří a s tím se pak nedá dělat vůbec nic, jen tam vlézt jinudy, samozřejmě pokud vůbec je kudy.
Jednou na Soláni nad Rožnovem dokonce bylo v noci -35 (cca 1994, 95), a to pak ráno motor chcípal už v momentě, kdy jsem i na neutrálu pustil spojku (hádám že olej v převodovce měl zhruba konzistenci želatinových medvídků). 1/4 hodiny jsem to pumpováním spojkou postupně rozhýbával, a pak jsem půlku aut na parkovišti musel roztahovat, protože nikdo neměl startovací kabely. Mě naštěstí baterka chcípla už na podzim, takže byla fungl nová :-)
Ja mel v prevodovce sadlo vzdy kdyz se teploty priblizily nule, od doby co mi na vejletu v jugoslavii povolily manzety a ja tam narval litnou vazelinu (protoze olej vychcal velmi rychle). Auto jezdilo dokud neshnilo, akorat v zime se muselo nejprve ujet kus na jednicku nez slo vubec radit. To ze po pusteni spojky chcipalo nekdy se i trochu hnulo bylo "normalni stav" :-)
2MasoxCZ: Zazil sem, ze dorazily do firmy lidi z jednani v cizine, asi 20 aut na parkovisti, a chteli jet domu. Bylo presne to spravny pocasi, kdy prselo ale mrzlo, takze vsechny auta a vsechny skviry kam voda zatece, byly proste plny ledu. Ani hodne velky nasili ty dvere neotevrelo. Leda snad pajcrem. Resilo se to tak, ze si chodili ohrejvat vodu v rychlovarce a polejvali to, dokud to neroztalo. Stravili tim dobry 2 hodiny.
2JardaA: Az nekde uvidis pv3s, odchyt si sofera, a dohodni at ti oddekluje v kokpitu motor (je to jen zvednuti krytu, zadny montovani), a uvidis, jak to vypada, kdyz se do toho leje ten "moderni" olej ;D
A protoze to je dneska uz asi celkem vzacnost videt, tak zvrchu sou cepicky pres vahadla a pod tema chcije olej proste ven, je uplne jedno jak se to kdo pokousel utesnit. Prave proto, ze v dobe vzniku byly oleje proste mnohem hustci.
Ale on i PIN-HESLO je ptákovina.
Obecně, bezpečnou komunikaci klíče a auta lze udělat. Ať je to klasický klíč nebo bez klíčový přístup.
Problém je, že u bez klíče se používá útok zesílením signálu což o klasického mačkání tlačítka nejde.
Zrovna u Tesly dostanete bez klíčové vše a jako doporučení pro zabezpečení použít obal co klíč odstíní a PIN!
Jako vážně? To budu pro každé nastartování používat PIN?
To mi teda mačkání tlačítka přijde mnohem pohodlnější.
Bohužel u některých aut snad ani klasiku už nenabízej.
Nerikam ze pin/heslo je idealni, ale neni tak jednoduche jej nepozorovane ziskat (zejmena bez "spoluprace" obeti). Na druhe strane, sve otisky "rozdavas" kudy chodis...
Nekdy mam ten dojem, ze odemykani otiskem a snimkem duhovky oka, nebo cele tvare snad vyrobci delaji schvalne proto, aby usnadnili praci zlodejum a policajtum. Co vic si muze policajt prat, nez smartfoun "uzamcenej" otiskem prstu?
A co je podle tebe praktičtější, než biometrie, když počítáš s koukáním přes rameno? Zloděje, který bude v autobuse sedět za mnou, okouká pin a pak na zastávce sebere telefon z ruky považuji za mnohem pravděpodobnější riziko, než agenta plížícího se v noci do pokoje.
Náhodný kolemjdoucí (neregistrovaný) ---.cust.nbox.cz
A co je podle tebe praktičtější, než biometrie, když počítáš s koukáním přes rameno? Zloděje, který bude v autobuse sedět za mnou, okouká pin a pak na zastávce sebere telefon z ruky [...]
ten zlodej nemusi okukovat pin, staci mu sejmout otisky z operadla, nebo dalsich desitek mist kde v tom autobuse nechas otisky ;-)
Vo vacsine civilizovanych krajin je (zatial) prezradenie PINU/hesla chranene "pravom nevypovedat".
Policii ale nebrani ziadny zakon pouzit prst/tvar/oko zadrzaneho na odomknutie jeho telefonu.
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/05/iphone-fingerprint-search-warrant/480861/
Aha, takže nikoli ZKOPÍROVÁNÍ klíče, nýbrž retranslace komunikace. To by přece mělo jít změřit a omezit.
Čekal bych, že vypnutí sledování a dálkového přístupu NEBUDE vůbec MOŽNÉ provést z palubního systému, a že to bude podobně jako platby v bance omezeno na důvěryhodné zařízení; telefon nebo počítač. Holt nad tím někdo "fakt hodně přemýšlel".
Celkově ... hlavním bezpečnostním failem je každopádně bezmyšlenkovitá lenost a ignorance uživatelů, a debilita implicitních nastavení auta. Mělo by to být z fabriky nastaveno na bezpečný režim, a uživatel ať si po přečtení manuálu a odsouhlasení důsledků odemkne co chce. A rovnou bych to navázal na sazbu pojištění.
Ocividne to neni problem Tesly, ale spis trendu automobilek obecne. Na stejnem principu se da dostat do vsech aut s funkci odemknuti, kdyz je klic v dosahu. Tesla alespon nabizi moznost navic, jak tomu zabranit, teda ridic si nemusi kupovat hlinikovou krabicku na klice nekde na aliexpressu. Jeste ze mu pritom nestahli jeste penize z kreditek... :)
Jsou 2 metody
- arduino je jenom repeater, polozi se ke prahu domu protoze lide klice nechavaji u dveri a zesiluje signal, auto se takto odemkne a zlodej odjizdi
- nektere modely aut pri opakovanem pokusu uz nevyzadovali autorizaci a slo tak auto otevrit jakomkoliv klicem, jenom bylo potreba zmanipulovat prvni pokusy
Ale odkaz nemam
Jasne, on dostane tu krabicku ... v cene ... 10 000Kc.
Apropos, kuprikladu takova (priplatkova) vybava jako sou parkovaci senzory (podle modelu) za 10 - 15kKc ... koupis (origos) za 1 500 Kc. Pravda, dalsich 500 zaplatis za to, ze ti je (v tom autorizovanym servisu) navrtaj a pripojej na pripravenej konektor.
Nebo jeste lip, takova priplatkova vybava, jako integrovana navigace za ... 30 - 60kKc (bez dat, ty si musis kupovat rok co rok za 3-5kKc) se zapne tak, ze se pripojis libovolnym notesem na CAN, a prepnes jeden bit z 0 na 1. GPS totiz v aute mas (a od letoska dokonce mit musis, vcetne telefonu - celkem by me zajimalo, kolipa se operatorum za tuhle kokotinu plati, protoze zadarmo ty miliony telefonu v siti urcite drzet nebudou).
Mimochodem, vazne si myslis, ze nejakej trapnej pin by zlodeje aut zastavil? lol. Typicky to totiz funguje tak, ze ta krabicka, kterou oni na auto pripojej dostane to auto do nejakyho nouzovyho rezimu, kdy proste nic nefunguje, ale jede to. Zbytek se vyresi nekde v garazi a v klidu.
Co nechapes na tom, ze ukradeny auto === prodany auto? Kdyby automobilka chtela (jako ze nechce) tak lze auto levne zabezpecit tak, ze s nim rozhodne neodjedes (odtahnes ho, ale s tim nic nenadelas). Jenze ona nechce, protoze kdyz ti ho nekdo slohne co udelas? Spravne, des si koupit dalsi.
BTW: Kdyz to nebude mozny vypnout, tak to proste vytrhnou fyzicky, protoze opet, proc by se nekdo zaobiral tim, ze to nainstaluje tak, ze demontaz bude trvat hodinu. Zato u lamp ti presne takovou montaz delaj uplne vsichni ... chces vymenit zarovku? No tak to musis rozebrat 1/2 auta.
2bmann: To nejsou konspirace hosiku, to je realita.
Vis proc ti kdekoli prakticky bez niceho pucej testovaci auto? Protoze kdyz ho zrusis, calne ho pojistovna, a oni maj +1 prodanych aut. Vis co dela automobilka s kazdym jednim modelem? Navrhar ho nejak navrhne, 2/3 toho co tam navrh se tam neda, aby bylo co pridat do faceliftu. Pokud si koupis model starsi nez 1 rok od zahajeni vyroby, tak uz na nem zacinaji delat "optimalizace" (tuhle je to zbytecne pevny, uberte, at s tim taky jezdej do servisu ...).
Já to samozřejmě chápu, a chápu i to, že "někdo" může hřešit na to, že poté co pojišťovna ukradený auto zaplatí, dotyčný si půjde koupit nové. Akorát mě trochu překvapuje, že si v tom případě půjde koupit OPĚT TOTÉŽ dementní auto, které mu v zápětí OPĚT můžou ukrást. Takovou automobilku bych poslal kam slunce nesvítí, a znám hodně lidí, kteří právě proto dávno přestali kupovat cokoli od VolkesVagusGruppenAutoerotik. Ale holt tupých hejlů je pořád dost a každou vteřinu se rodí další pitomci, kteří budou shánět levnější kradené díly a tím sami sobě zvyšovat pravděpodobnost, že vstanou a místo svého auta najdou očesaný vrak nebo vůbec nic.
Po vlastní Corse B 96 v letech 2000-2006 už jen služební Toyoty a Subaru. Soukromý auto je finanční mor, ale zákonitá jakožto OSVČ holt auto potřebuje, takže má Hondu. A až se rozpadne, další bude buď zase Honda, nebo Toyota. A obligátní folklórní kecy o tom že japonec na konec a že je to drahý si klidně nech. Prius má malej servis za 3700 a velkej za 5200 s DPH (brzdový desky se měnily ve 170ti tisících, nemluvě o osvobození od silniční daně a parkování v celý Praze zadara a vjezdu do německejch měst bez buzerace), Civic VII s 88kW 1.6kou malej servis za 4 a velkej za 5, a za těch 20 let a 250 tisíc se nad rámec pravidelnýho servisu a benzínu platily opravy za celkem 6 tisíc s DPH. Ukaž mi takový cokoli od VWAG. nemluvě o tom, že když měla služební škodovky máti, žárovky měnila častějc než tankovala. Kromě toho je ze všeho od VWAG ve srovnání s japoncema vidět asi jako z tanku se zavřenejma poklopama.
2MasoxCZ: Tak muzes si jit koupit jiny uplne stejne dementni auto, ktery ti slohnou uplne stejne snadno. Nekde na yt se vali na to tema francouzkej dokument. Novinari tam prozili par dnu po boku zlodeju, paseraku, ... (a legislativa jim umoznila je neprasknout), je tam mimo jiny ukazka toho, jak snadno sezenes samopal, nebo toho, jak se pasujou (prave v kradenych autech) drogy, nebo jak se kradou auta na zakazku. Dotycnej tam rika, (a predvadi) ze az na vyjimky je schopnej do 30s nastartovat a odjet s cimkoli.
A jestli si myslis, ze ti nejakej system sledovani pomuze, tak megalol ... auto s GPS, zaznam nekam pres polsky hranice, pak zmizelo, sice se vi kde, ale to je ti na kulovy, nez zorganizujes fizlocajty, je auto nalozeny na kamion, odpojeny a zaruseny vsechno co by tam mohlo bejt. Leda by sis to vlastni auto honil pri tech 200+ sam.
Jistě máš i nějakou vědeckou teorii, proč se auta VWAG kradou minimálně 6x častějc než ostatní značky i po přepočtu na prodaný kusy. Jak už IMO mohlo snadno pochopitelně vyplynout z toho co už jsem napsal, podle mě je naprosto zásadní faktor v tom, že lidi CHTĚJÍ KUPOVAT KRADENÝ AUTA A DÍLY OD VWAG; snadnost ukradení (bez ohledu na systém "tenisák", otevření šroubovákem po vylomení zámku, snadnost klonování klíčů, možnost si připravit ECU která auto nastartuje a snadnost její výměny) roli hraje taky, ale není prvořadá. Protože proč krást auto nebo díly, který mám problém prodat? Ergo si za to ve výsledku lidi MŮŽOU SAMI. Akorát už je to tak rozjetej byznys, že bojovat proti tomu tím, že kradený auta a díly kupovat jako jednotlivec nebudeš, nemá smysl. Jediný, co smysl má, je ty auta nekupovat vůbec, tzn. ani nový legálně.
A navíc je sice nepříjemná a nepohodlná, ale přesto pravda, že nejlevnější auto je to, který nepotřebuješ a tedy nemáš. Samozřejmě, že ne všude to je schůdný, ale pokud ta možnost je, nejlepší je se bez auta obejít. Žádný pojištění, žádná údržba, žádnej servis, žádný přezouvání, žádná STK, žádný gumy v garáži, žádný parkování, žádnej benzín, žádná ztráta hodnoty, žádný strachy aby tam ráno ještě bylo. Ale když už auto potřebuješ, má smysl se podívat do statistiky a nejvíc kradený značky a modely nechat prostě ležet.
Nejvic se krade to, po cem je poptavka, to je prece logicky, a zdaleka nejmin (spis prakticky vubec) se kradou kusovky. Protoze pokud mas neco vyrobenyho na zakazku (cimz nemyslim ze si reknes libovolnou barvu pokud je cerna), tak se to sice da ukrast, ale neda prodat, protoze jakmile by se s tim nabyvatel nekde pochlubil, mel by problem.
no oni uz si pohrali. u chrysleru:
https://www.wired.com/2016/08/jeep-hackers-return-high-speed-steering-acceleration-hacks/
na dalku ovladli brzdu a plyn. pres zabavni system. nojo ted me napada ze jsi o tom asi uz slysel :)
Bohužel; IoT, integrace, smart car a podobně. Všechno to probíhá stejně, srát na bezpečnost, zaměřit se na fíčury, "chytře" propojit všechno se vším, dohnat to až na hranici stability a pak jen patchovat, a vpřípadě aut ještě počítat mrtvé (v horším případě tutlat). Rozumný člověk s bezpečnostním zaměřením by nikdy neintegroval životně důležité systémy (doslova!) s ostatními, zvlášť s těmi, ke kterým má přístup uživatel nebo potenciálně kdokoli se správnou anténou. Bezpečnost je dnes bohužel nepopulární a vede chytrost auta před rozumem. Za 10 let v autě už bez vysokorychlostního připojení ani nezapnete topení. ( příklad: https://www.bleepingcomputer.com/news/security/volkswagen-and-audi-cars-vulnerable-to-remote-hacking/ )
Osobně mám doma kovovou krabičku od malého balení nějakých pralinek, do které dávám klíč od vozu. Když mám auto s klasickým otevíráním klíčem, tak mě to dost irituje. Přijdu ke dveřím, vezmu za kliknu - a ono nic, takže musím šmátrat v kapse. Totéž když člověk od vozu odchází: místo stisknutí tlačítka na klice je potřeba hrabat po klíči. Keyless systém je prostě návykový.
"Klasické" dálkové ovládání se samozřejmě dá lousknout, zvlášť pokud je trochu starší. No a pak je tu stará dobrá cihla :). V praxi se tedy častěji používá hadr na sklo, který ztlumí zvuk, a šroubovák vražený mezi okno a těsnění, kterým se zapáčí. Otevření vozu touhle "technikou" trvá pár sekund.
Jojo, šroubovákem vylomený boční okýnko už jsem měl taky.
Felicii vybrali plochým šroubovákem do zámku u řidiče (kdo vymyslel a následně schválil, že se zámek do dveří nasazuje ZVENKU a zajištěn je plochou pružinkou, byl asi megajantar a osobně ho považuju za spolupachatele), Corollu podstavcem od dopravní značky prohozeným skrz okýnko dovnitř (a při "vymontování" rádia nejspíš krumpáčem zkurvili celou palubku; na rádiu samozřejmě nebyl panel a navíc bylo zakódovaný), RAVku právě vylomením okýnka (načež při otevírání NEzamčenýho kastlíku ho rozlámali a rozšlápli mi náhradní brejle, a pak POD dohledem KAMER pražského městapa auto dali na špalky a ukradli fungl nový zimáky na ráfcích; mohlo jim to trvat tak 10 minut, ale ráno MP samozřejmě o ničem nevěděli, a ani ten transportér co do něj ty kola naložili nedokázali najít). Naštěstí to byly všechno služebáky, takže s výjimkou jednoho originálního CDčka mi to žíly nedrásalo.
Ale to není vůbec nic... U nás v baráku tehdy bydleli Touny Jalovec s Kajdžaskou, a ten po smluvní lhůtě prodal v BigBrother vyhranýho Coopera a koupil si RSkovou Fábii 1.gen. Kroutil jsem nad tím náapdem hlavou, a pak mi ho bylo už jen líto. To auto bylo víc ukradený než vlastněný, protože 14 dní poté co to přivezl, to zmizelo. Pak se to našlo (bez haubny, dveří a sedaček), načež to nechal opravit a za tejden to nemělo kola. Pak to nemělo okna. Pak zase sedačky. Pak znova dveře a haubnu, pak to zase ukradli celý, zase se to našlo pro změnu nabouraný, po opravě to vydrželo cca měsíc a zase to nemělo haubnu a dveře, pak si odvezli zase celý auto a našlo se bez palubky. Když to ukradli naposled, našlo se to nabouraný a vyhořelý. To všechno se stihlo za míň než rok a půl. Na policajtech a v pojišťovně musel strávit víc času, než v tom autě.
To je oblíbená technika nejen v Brazílii, i když většinou ty zbraně nepoužijí. Když si ale uvědomíte, jaké procento populace v dané zemi nemá ani nižší středoškolské vzdělání, a tedy nemá prakticky žádnou perspektivu slušného zaměstnání, tak to moc nepřekvapí. Tihle lidé se v principu dělí na ty co přesto nějak prorazili (na rootu třeba diskutér "jéčko"), chudinu v ghettech, a na zločince (typicky násilné).
Pro ilustraci v ČR máme 6% lidí bez středoškolského vzdělání. Data pro další země: USA 10%, Německo a Francie 13%, Belgie 17%, Itálie 26%, Portugalsko 33%, Brazílie 38%, Jižní Afrika 51%. Data: Education at a Glance 2016, Table A1.4. Na ČR se dá nadávat celý den a pak ještě celou noc, ale bezpečnost je tu velmi dobrá.