Hlavní navigace

Vlákno názorů ke zprávičce Zyxel má pevně zabudované přihlašovací údaje ve 100 000 zařízeních od Miroslav Šilhavý - Zyxel kdysi dávno patřil k prestižním značkám, jeho...

  • 7. 1. 2021 14:45

    Miroslav Šilhavý

    Zyxel kdysi dávno patřil k prestižním značkám, jeho modem U-1496E byl fenomenální. V té době nepatřil, a ani se nesnažil patřit k low endu.

    Poté prakticky zmizel a objevil se jako absolutní low end, těžící z dobrého jména. Inu, když se roky říkalo - chceš modem? Kup jedině ZyXEL; máš méně peněz? Kup U.S. Robotics. Nemáš peníze ani na něj? Kup co chceš, ale neočekávej nic; pak se nové výrobky lépe hrnou na trh, i když už nemají se jménem značky nic společného.

    Pevně nastavený account v zařízení je diletantismus. Ukazuje to, jak hluboko klesla úroveň vývoje a kontroly ve firmě. To, že taková věc opustí vrátnici závodu, je nepředstavitelné; jako riziko by to dokázal identifikovat i student prvního ročníku informačních technologií. Z neznalosti inženýry v Zyxelu asi osočovat nemusíme. Na vině mohou být jedině procesy, které dávají absolutní přednost produkci před jakostí.

    Smutné je, že neexistuje způsob, jak žádat náhradu škod. I během záruky by bylo sporné, jestli je to důvod k reklamaci - úřadům a soudům chybí jakýkoliv normativní rámec, podle čeho rozlišovat, co je (blbá) vlastnost a co je vada, zejména pokud výrobce nedeklaruje v této oblasti (bezpečnost) žádnou vlastnost výrobku. Kupujete modem / router, ale deklarace, že neobsahuje chybu a za ni se ručí, u takových výrobků nebývají. V ten moment začne být spor o tom "co je běžná praxe", a výrobci se podaří docela lehce prokázat, že taková hovadská řešení obsahuje víc výrobků na trhu - tak proč by nemohl i ten jejich? Po uplynutí záruky je pak už zhola nemožné domáhat se čehokoliv; u nás je dvouletá, ale ve světě je běžnější spíš šestiměsíční.

    Je velké smůla našeho oboru, že neexistují žádné zákonné / normativní rámce pro posuzování požadavků na jakost; maximálně existují uskupení, obvykle financovaná samotnými výrobci, která navrhují standardy, které nejsou nijak závazné. S tím právo nedokáže dobře pracovat.

    Aktuálně je jedinou cestou vzdělávat spotřebitele, že nemá očekávat jakoukoliv jakost výrobku či služby, pokud se mu k ní dodavatel / poskytovatel nezaváže, a také učit spotřebitele, že je nutné zvažovat rizika vůči garanci. Lidé slepě věří (neumějí kriticky myslet), že jim garance bez stanovené sankce nějak pomůže. Takže i v případech, že dodavatel něco "garantuje", obvykle je maximální kompenzací směšná sleva z toho, co spotřebitel zaplatil při pořízení nebo v aktuálním měsíci čerpání služby, obvykle okořeněné o maximum byrokratických překážek při vyřizování reklamace.

    Nevzrušoval bych se takovými incidenty, jsou běžné a budou běžné dál, dokud se náš obor nerozhodne vyžadovat a přijímat odpovědnost.

  • 7. 1. 2021 18:37

    bez přezdívky

    "jako riziko by to dokázal identifikovat i student prvního ročníku informačních technologií"

    Byl jsem na vejšce na IT oboru a jsem si docela jist, že ani většině studentů třetího ročníku by to neseplo. Většina z nich podle mě ani neskončí jako programátoři. Tohle přichází se zkušenostmi, ať už přenesenými nebo získanými.

    "Smutné je, že neexistuje způsob, jak žádat náhradu škod."

    Smutné to není, jinak bychom měli modemy, switche, routery a další aktivní prvky za 20 000 místo tisícovky. Internet by se rozšiřoval mnohem pomaleji, pro jednotlivce by bylo složité vstoupit na tento trh, výpočetní technice by vládly jen ohromné korporáty a svět by vypadal úplně jinak. Někdo namítne že asi líp, ale mám takový pocit, že ne :-)

  • 7. 1. 2021 18:52

    Miroslav Šilhavý

    Smutné to není, jinak bychom měli modemy, switche, routery a další aktivní prvky za 20 000 místo tisícovky. Internet by se rozšiřoval mnohem pomaleji, pro jednotlivce by bylo složité vstoupit na tento trh, výpočetní technice by vládly jen ohromné korporáty a svět by vypadal úplně jinak.

    Doba se mění. Dokud jezdila po nekvalitních (pomalých) silnicích desetina aut, nemuseli jsme se zabývat bezpečností, dětskými autosedačkami, airbagy, kontrolou trakce, ... Jakmile to překročilo určitou hranici, začalo se s přijímáním dost významných norem na požadavky na bezpečnost. Auta jsou díky nim podstatně dražší, ale je to potřeba. Nedávno (pár let) vznikla závislost prakticky veškerého konání na internetu. A možná je taky doba zralá na to, aby se bezpečnost řešila systematicky a komplexně, stejně jako u aut, elektrorozvodů, plynových rozvodů, potravin...

    Tím, že je to smutné jsem myslel, že spotřebitel nemá šanci zhodnotit, co vlastně kupuje. Nejen spotřebitel, i zde, mezi velmi orientovanými laiky či poloprofesionály vidíte, že zhodnotit rizika často neumějí. Jen díky tomu zmizel prostor na trhu pro kvalitnější výrobky. I kdyby existovaly, spotřebitel nemá rozhled, aby se pro ně rozhodl. Proč platit za stejné zařízení 5000, když parametry má stejné zařízení za 500.

    Ale abychom nebyli zase tak pesimističtí. Velcí operátoři poměrně dobře udržují pronajímaná / prodávaná zařízení, snaží se o jejich aktualizaci a reagují na hrozby. Tam už se sbíhá zájem spotřebitele s poskytovatelem.

  • 7. 1. 2021 18:59

    bez přezdívky

    by_cx: Asi ve všem bych souhlasil, jen u bodu týkajícího se (snad to tak chápu dobře) dostupnosti internetu široké veřejnosti bych si aspoň zčásti dovolil oponovat. Řekl bych, že od doby, co začal internet být široce dostupný masám a středobodem se začaly stávat nesmysly typu facebook, to v průměru s jeho obsahem a fungováním jde v mnoha ohledech ke dnu.

  • 7. 1. 2021 19:35

    Miroslav Šilhavý

    Internet není Facebook a to že ho většina lidí používá nějak neznamená, že jde ke dnu.

    Taky bych neřekl, že jde ke dnu - ostatně, naše prababičky hodnotily, že je doba horší, naše babičky hodnotily, že doba je horší, naši rodiče - a teď i my. To je nějaká lidská přirozenost, idealizovat si minulost a ze současnosti nechtít vidět pozitiva.

    Internetové fenomény přinášejí do života něco nového, co lidstvo nepoznalo - stejně jako ten automobilismus. Nezapomínejme, že kromě nehod a exhalací, automobily převážejí zboží, které žádáme. Facebook a další "nesmysly" také přinášejí informace, které lidé chtějí. Že se internetové firmy snaží dělat co nejlepší marketing (mnohdy koketující se stejnými slabostmi lidí, jako například u gamblerů), to bych jim nevyčítal. Mají to "v popisu práce". Občan má zase "v popisu práce" hájit zájmy společnosti, ve které žije, uvědomovat si, že internet, facebook či bitcoin jsou jen nástroje, které máme využívat k tomu, abychom zdrávi žili, uživili se, a množili se.

    Internet se k masám měl a musel dostat. Není pochyb, že je to velký přínos, podle mě srovnatelný s přínosy během průmyslové revoluce. Stejně jako průmyslová revoluce přinesla prudký rozmach průmyslu, který měl vliv na zlepšení života, přinesla s sebou i negativní jevy. Sestěhovávání pracujících do velkých aglomerací, chybějící ochrana, s tím spojené sociální problémy zaměstnanců, potřeba zavést určitou úroveň zdravotní péče, ...

    Smyslem mé myšlenky bylo spíš to, že jsme (domnívám se) v bodě, kdy největší přínos z rozmachu internetu a internetových služeb už máme. Nevyvíjejí se už tak překotně; většina vývoje se dnes už týká jen toho, abychom byli ještě efektivnější, abychom uměli čerpat služby z krajin, kde je lidská práce levná díky nulovému zabezpečení zaměstnanců, ochraně přírody, ... To je, aspoň pro mě, moment, kdy říct: tak, a teď se začněme soustředit na stabilizaci, na dohnání chybějících sektorů. Pojďme řešit bezpečnost (na kterou se prdělo a prdí), pojďme řešit, jak chránit zájmy státu v globální síti. Ano, zdánlivě nás to zdrží, určitě to přinese náklady, které zaplatí každý z nás. Ale je to v zájmu celku; podobně jako je nutné nenechat kouřit neodsířenou továrnu uprostřed města, i za cenu, že její zaměstnanci ztratí práci v ní.

  • 8. 1. 2021 6:47

    BobTheBuilder

    Já jen když si vzpomenu, jak jsem v roce 92 řešil chybu v ovladači SCSI řadiče Mylex v SCO Unixu... A ještě dost dlouho potom měl člověk v šuplíku sbírku disket s ovladači na grafické, síťové a všelijaké jiné karty. Dnes to máte všechno on-line, odkudkoliv, kdykoliv a bez problémů aktuální.
    Ale k BFU: co takový idos et al? Pustíte, zvolíte odjezdy ze zastávky a vidíte, že linka x, co má jet za 3 minuty má 2 minuty zpoždění. Daňové přiznání na růžové krávě, počítané podle návodu dvakrát tak tlustého? K tomu bych se od EPO vracet nechtěl.
    Ne, internet není facebook. Ano, přes internet může fungovat skoro všechno, ani šíření lidské blbosti z toho není vyjmuto. Lidská blbost se ovšem ochotně šíří všemi dostupnými prostředky, za to internet nemůže. Lenin ho taky neměl a přesto to Rusku a bohužel i okolí na 100 let pěkně zavařil.

  • 7. 1. 2021 21:17

    jouda_

    by_cx: Smutné to není, jinak bychom měli modemy, switche, routery a další aktivní prvky za 20 000 místo tisícovky

    Souhlas. Smutné je, když se podobné legrace objevují _i_ v prvcích za 20000 euro a výše. Juniper2008, Juniper2015, Fortinet2014, ...