Hlavní navigace

Google Story: malý začátek velkého příběhu

19. 7. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nakladatelství Pragma na jaře vydalo český překlad Google Story, knihy popisující vznik Googlu a sledující jeho činnost od začátků až do roku 2005. Google Story shrnuje nejen události všeobecně známé, ale pokusí se čtenářům odhalit i něco málo ze zákulisí Googlu a z života jeho zakladatelů.

Když jsem v knihkupectví spatřil Google Story, zvědavost mi nedala a já si knihu koupil. Jednak knih o úspěšných internetových společnostech v češtině tolik nevychází, a pak i přesto, že informací o Googlu na internetu naleznete hromadu, dosud jsem nenašel text, který by srozumitelně a čtivě převyprávěl celý příběh Googlu. A právě o to se Google Story snaží.

Kniha zaujme už svým vzhledem, který jako by svou jednoduchostí Googlu z oka vypadl. Ostatně autor během představení knihy sám prozradil: „Nechtěl jsem jen knihu, která je o Googlu, chtěl jsem knihu, která jako Google vypadá.”

Google story

Jednoduchost narušuje jen červený nápis Pohled do zákulisí největšího obchodního, mediálního a technologického úspěchu naší doby. „Samozřejmě,” říkám si, „marketingový slogan, aby se kniha lépe prodávala.” Pak jsem se ale zamyslel nad tím, co bych dnes, na začátku 21. století, vybral jako největší úspěch naší doby a nemohl jsem si pomoci, Google se mi nabízí jako docela nadějný kandidát.

Kniha začíná předmluvou Taťány le Moigne z českého zastoupení Googlu a slovy Vinta Cerfa, která knize do vínku napsal během své návštěvy v Praze. Ve 26 kapitolách je pak představena ta nejzajímavější část historie Googlu, aneb jak to všechno vlastně začalo. Příběh dvou studentů Stanfordské univerzity (který jako by napsal autor velice naivního scénáře, s tou výjimkou, že se skutečně stal), kteří založí vlastní společnost, věří svým nápadům a stoupají po žebříčku úspěchu bez velkých problémů až na vrchol.

Na začátku se dozvíme něco z minulosti a osobního života zakladatelů Sergeye Brina a Larryho Page. Tuhle část bych uvítal o trochu delší. Připadlo mi, že je v knize spíše kvůli hladkému rozjezdu, než abych se o zakladatelích něco pořádně dozvěděl. Následuje setkání obou mladíků na Stanfordské univerzitě, začátky jejich postgraduálního studia a spuštění Stanfordského vyhledávače BackRub, ze kterého později vyrostl Google.

Kniha slibuje i pohled do zákulisí a v tomto ohledu nezklamala. Řada informací pro mne byla novinkou, např. vznik tradice upraveného loga Googlu během svátků nebo vztah zakladatelů Google k open source. Věděli jste, že logo Googlu bylo navrženo v GIMPu?

Velké množství informací zmíněných v knize je pravděpodobně veřejně známých, ale právě díky jejich zasazení do souvislostí si čtenář může všimnout toho, co předtím přehlédl. Nevěděl jsem, že CEO Googlu Eric E. Schmidt dříve pracoval ve vedení Sunu a posléze i Novellu a vyznačoval se mimo jiné tím, že se nebál vyzývavě hodit rukavici samotnému Microsoftu, což byl i jeden z důvodů, proč si ho Larry se Sergeyem vybrali.

Ostatně souboji Googlu s Microsoftem je věnována celá kapitola. Počáteční soupeření postupem let narostlo do gigantických rozměrů. Dočtete se o taktice, kterou Google začal Microsoftu přetahovat zaměstnance. Například o založení pobočky poblíž Redmondu, která umožňovala přijímat zaměstnance Microsoftu, kteří chtěli začít pracovat v Googlu, aniž by se museli za svým novým zaměstnavatelem stěhovat.

S knihou si znovu připomenete úspěch i právní skandál, který vyvolal Gmail, nyní s časovým odstupem a novými informacemi. Setkáte se i s událostmi, které v českých médiích příliš neproběhly, jako je žaloba společnosti GEICO ohledně poškozování její značky kampaněmi Adwords.

Pod názvem Google si řada lidí představí nejen vyhledávač, ale i společnost, jejíž pracovní atmosféru by jí mohl ledaskdo závidět. Ani tato část není v knize opomenuta a čtenář je provázen postupným budováním specifické atmosféry Googlu, na níž měl svůj podíl i šéfkuchař Charlie Ayers.

Kniha končí vizí budoucnosti s rozměry, které bych očekával spíše v hollywoodském filmu. Dozvíte se nejen o zapojení Googlu do pole vědy a snaze využít sluneční energii pro napájení serverů, ale, snad pro zvýšení napětí, je přidána i zmínka o cestování na Mars a ukončení světové bídy. Součástí knihy je osmnáct černobílých fotografií z rané historie Googlu.

Kvalita překladu

Překlad do češtiny není špatný, text se čte velmi dobře, ale některé techničtější termíny se překladatelce Jaroslavě Kočové vyloženě nepovedly. Když jsem již asi popáté četl guglovat a guglování, měl jsem chuť si vzít do ruku tužku a přimalovávat nad každé „u” kroužek, aby alespoň výslovnost slova nebyla tak neobvyklá. Podobně zmínku o projektu zaměřeném na rozklad bílkovin v kapitole o působení Googlu na vědeckém poli považuji za zcestný překlad, ale jelikož biochemici nepatří mezi hlavní cílovou skupinu knihy, nejedná se o prohřešek významný.

Komu knihu doporučit?

Kniha určitě zaujme řadu čtenářů, ale dovolím si poznamenat, čím kniha není, abych předešel případnému zklamání. Kniha rozhodně není technickou příručkou, ve které byste nalezli, jak si zlepšit PageRank a oblafnout vyhledávač, nedozvíte se z ní ani, jak snadno vydělat milióny pomocí Google Adwords.

Ze všech žánrů mi Google Story nejvíce připomíná životopis. Zní to možná zvláštně, jen se zde nejedná o životopis člověka, nýbrž internetové společnosti. O tom, jak se narodila, jací byli její rodiče a co z ní nakonec vyrostlo.

Kniha na mne místy nepůsobí dojmem zcela stoprocentní vyváženosti pohledů pro a proti, například při popisu soudních sporů Googlu. Vše se zdá být příliš jednoznačné, aby to mohla být úplná pravda. Ale podobně jako u životopisů slavných osobností občas promineme, že autor vynechal mistrovu slabinu nebo taktně pomlčel o mistrově slabé chvilce, i já jsem autorovi tento fakt prominul. Nicméně knihu určitě nemůžeme chápat jako objektivní historický text.

root_podpora

Na závěr bych rád dodal, že kniha není náročná a může se jednat o lehké a příjemné čtení na letošní prázdniny, ve kterém se nejen dozvíte řadu zajímavostí z nedávné historie internetu, ale které vás i pobaví.

Informace o knize

Název: Google Story
Autoři: David A. Vise a Mark Malseed
ISBN: 978–80–7349–034–8, EAN: 9788073490348
Cena: 268 Kč
Rozsah: 368 stran + fotografie
Oficiální web angl. originálu: www.thegoogles­tory.com

Považujete Google jedním z největších úspěchů součastnosti?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Martin Hassman vymyslel a založil projekt Zdroják. Absolvoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze. Pracoval jako webový vývojář a specialista na technologie Mozilla.org.