Z praxe: šest překážek Linuxu na cestě do malých firem (1/2)

Jiří Macich ml. 19. 3. 2014

Windows XP za pár dnů skončí podpora. Nejnovější Windows 8.1 zákazníky často vůbec nelákají, pokud pro ně vůbec mají vhodný počítač. Windows 7 mají pachuť morálně zastarávajícího systému (alespoň pro někoho). Linux začíná být atraktivní alternativou. Jak se v praxi nabízí živnostníkům a malým firmám?

Již nějakou dobu se snažím svým zákazníkům aktivněji nabízet Linux jako schůdnou alternativu za Windows. Linux jsem zatím nasadil v desítkách menších firem a ve více než stovce domácích kanceláří. Mnozí další zákazníci se o Linux zajímali, ale nakonec z jeho nasazení sešlo. Každopádně jsem si povšiml, že úspěšný i neúspěšný přechod na Linux stále dokola provázejí stejné dotazy, námitky a problémy.

Mé zkušenosti sice pochází z mikroskopického vzorku trhu, ale přesto bych je zde rád nabídl k veřejné diskusi a výměně zkušeností. Podotýkám, že mými zákazníky jsou v těchto případech zejména živnostníci či menší firmy s nanejvýš padesáti počítači. Protějškem při jednání mi tak není žádný CIO, pro kterého by IT bylo každodenní náplní práce, ale zpravidla nanejvýš pokročilý uživatel takřka odkojený na Windows.

Potřebujeme produktivně pracovat

Často se setkávám s přesvědčením, že Linux je součástí nějakého společenského vzdoru, respektive záležitostí pro věčné kutily, kteří si rádi hrají s počítačem, aby posléze mohli nějakým způsobem vystupovat proti hlavnímu proudu. Upřímně řečeno, někdy mi to taky tak připadá. Hlavně tedy při čtení některých internetových diskusí, kde se Linux mění ve fundamentální otázku životního stylu, pohledu na svět a snad i nějakou formu novodobého náboženství.

Ne, že by konkurenční platformy Windows nebo OS X z některých diskusí pokleslé kvality nevycházely často podobně. Existují různé pokřivené stereotypy. Na Windows se musí programově nadávat a naopak OS X je povinnost vynášet do nebes. Myslím to samozřejmě ironicky. Rozdíl je v tom, že platformy Windows a OS X nejsou až tak závislé na tzv. komunitním marketingu jako desktopový Linux. Spontánní komunitní marketing je dvojsečná zbraň.

Může být velmi silný (viz Firefox a jeho začátky), ale také problémový. Stačí, když s maximální asertivitou samozvaného guru začne v internetové diskusi perlit jedinec, který má minimální znalosti problematiky, ale silně povzbuzen opuštěním Windows píše o věcech, o kterých toho mnoho neví. Svá často nesmyslná tvrzení vydává za tak nad slunce jasná fakta, že s polemikou nebude ztrácet čas, ale přece jen si vyšetří chvilku urazit každého, kdo se o polemiku byť jen pokusí.

Nedivím se, že pak kdejaký laik z moudra v některých internetových diskusích nabude dojmu, že Linux je spojen s pravidelným experimentováním s různými distribucemi a prostředími, příkazová řádka je každodenním uživatelským chlebíčkem a alespoň jednou týdně je potřeba si něco zkompilovat, přičemž produktivní využití počítače je to poslední, k čemu se uživatel dostane. Tak kritická dnes přece ale naštěstí situace není.

Troufám si tvrdit, že dobře nasazený Linux nepřináší o moc více vytržení z produktivní činnosti než Windows. V poslední době spíše naopak. Přesvědčit o tom zákazníka ale nebývá lehké. Změna platformy je pro něj natolik zásadní, že ho spíše děsí to negativně působící, co si kdesi přečetl, než aby se primárně soustředil na nepřibarvená fakta, která mu nabízím. Chápu to a zařídil jsem se podle toho. Nemá smysl vést dlouhé dialogy, natož monology. Lepší je demonstrace.

Začátečníkův neocenitelný pomocník

Moderní linuxový desktop

Stačí si vzít na cestu k zákazníkovi nějaké live CD/DVD, aby zákazník v praxi viděl, že Linux sice vypadá jinak než Windows, ale na jeho hardwaru běží i bez rituálního zaříkávání či obětin křemíkovým božstvům. Vážným zájemcům propůjčuji notebooky, kde jsou vyladěné různé distribuce pro produktivní práci, aby si týden nebo dva mohli v praxi vyzkoušet, co jim nabízím. Otestují si, že Linux je sice jiný než Windows, ale není na něm nic obskurního.

Pokud má zákazník mysl otevřenou, tak s tímto postupem často slavím úspěchy. Přesto si myslím, že desktopový Linux by dnes byl někde jinde, kdyby jeho virální komunitní marketing byl z celkového pohledu pozitivnější a vlídnější. Navíc jsem bytostně přesvědčen, že dobrá polovina z těch diskusních trollů, kteří se tváří jako velcí experti na Linux, jej nanejvýš mají nainstalovaný vedle Windows a sami si lžou do kapsy, kterou platformu používají častěji.

Zdarma? V tom zákonitě musí být háček

Podnikatelé a firmy mají hluboce zakořeněné přesvědčení, že cokoliv poskytované zdarma má nějaký háček, který se dříve či později musí objevit. Ne, že by to obvykle nebyla pravda. Trpělivě ale vysvětluji, že software je často výjimkou. Nabízím příklad, že třeba webové prohlížeče, které již firmy používají, jsou poskytovány zdarma, protože jejich obchodní model je zkrátka jiný, než vybírat licenční poplatek za každou instalaci.

Neméně trpělivě vysvětluji, že některý software je vyvíjen díky sponzorským darům a různým grantům. Když si projdu programy, které zákazníci běžně využívají, obvykle mezi nimi najdou alespoň několik kousků poskytovaných zdarma. Ty pak používám jako příklady. Komentuji, jak je možné, že jsou poskytovány bezúplatně. Tento postup hodně pomáhá, protože zákazníci pak pochopí, že vlastně již bezplatný software používají, takže pro ně nejde o nic nového.

Někdy se ale objeví otřepané otázky: „Proč desktopový Linux tedy skoro nikdo nepoužívá, když je zadarmo? Co je to za produkt, že jej nikdo nechce ani zadarmo? To musí přece být hrozný šmejd, ne?“ Na to reaguji několika již naučenými frázemi o historickém vývoji trhu. Pak poukážu na fakt, že Linux a tržně úspěšnější OS X mají stejné unixové kořeny. Následně pohovořím o Linuxu na serverech a argumentaci završím řečnickou otázkou: „Víte, že Android je de facto také Linux?

Druhá designová novinka – jednolité ikony, které zbytečně nevyčnívají a neruší.

LibreOffice k většině operací bohatě stačí

Pokud nedůvěru zákazníků ani pak neotupím, raději ustupuji. Tím bych se vrátil k předchozí pasáži článku. Nesnažím se zákazníky zlomit, aby si Linux stůj co stůj vybrali. Nabídl jsem nějakou možnost podloženou argumenty, o které si myslím, že je v dané situaci relevantní. Pokud si ale zákazníci vyberou jinou variantu, je to jejich svaté právo, i když si stokrát můžu myslet, že nečiní moudře. Faktem je, že k tomuto smířlivému postoji mě motivují obchodní důvody.

Přesto si myslím, že by si někteří „linuxoví evangelisté“ z toho mohli vzít příklad. Když nabízím Linux, trpělivě argumentuji, proč si myslím, že s ním zákazník bude spokojen. Vedle kladů ale zmíním i zápory, aby se zákazník mohl rozhodnout co nejvíce informovaně. Nesnažím se zveličovat klady a bagatelizovat zápory či naopak. Neříkám, že Linux je dobrá volba jen proto, že to nejsou Windows. Netvrdím, že Linux je vždy jedinou správnou volbou.

Office a Photoshop nemůžeme opustit

Zákazníky logicky zajímá kompatibilita. Dnes už se spíše ptají, jestli je čím nahradit pro Linux nedostupné produkty typu Microsoft Office či Adobe Photoshop. Teď zřejmě na sebe přivolám hromy a blesky, ale nepokouším se zákazníkům namluvit, že LibreOffice či GIMP jsou plnohodnotné alternativy. Vždy se ale snažím zjistit, které funkce nahrazovaného softwaru jsou pro zákazníky klíčové a které naopak nepoužijí, jak je rok dlouhý.

V praxi to není tak složité, jak se může zdát. Jestliže vidím, že někdo používá Word místo psacího stroje a Excel pro nejzákladnější výpočty nebo vystavování faktur, s klidným srdcem doporučuji LibreOffice. Jestliže pozoruji, že Photoshop slouží třeba jen k vytváření letáků, se kterými by si při troše snahy poradilo i Malování z příslušenství Windows, nebojím se doporučit GIMP. Hlavně od doby, co podporuje běh v jednom okně.

Od verze 2.8 umí GIMP pracovat v jednom okně

Jsou ale situace, kdy prostě dostupné alternativy nestačí. Sám sice WINE používám, ale zákazníkům se ho neodvažuji nabídnout jako trvalé řešení. Určitě ne bez upozornění, že nikdo nemůže garantovat dostatečnou kompatibilitu. Příležitostné použití? Proč ne. Trvalé řešení? Spíše ne, protože zase tak úžasné zkušenosti s ním nemám. Ostatně není to legrace, když mi nasupený zákazník volá, že mu právě spadl program s neuloženou prací za půl šichty.

Spíše preferuji virtualizaci. Na menší zakázky se mi osvědčil VirtualBox nasazený lokálně. Pro větší zakázky je samozřejmě již tématem virtualizace na serveru. To jsem ale odbočil. Chci říci, že za každou cenu hledat linuxovou alternativu nepovažuji za nejlepší nápad. Nevím, jestli mě víc baví nebo děsí, když někdo v diskusi grafikovi navrhuje, aby třeba Photoshop nahradil za ImageMagic a pracoval s ním z příkazové řádky.

widgety

Jestli si někdo chce nalhávat, že GIMP je plnohodnotná náhrada za Photoshop, tak prosím. Nešiřme ale toto zbožné přání jako fakt. Souhlasím, že velké části uživatelů budou možnosti, které GIMP či LibreOffice a jiné alternativy nabízejí, naprosto dostačovat, ovšem je důležité bohorovně neignorovat tu část uživatelů, pro kterou to neplatí. Smiřme se s tím, že benefitem platforem je také nabídka softwaru. Ostatně na mobilech a tabletech to teď vidíme dnes a denně.

Pokračování za týden.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Podnikatel.cz: V říjnu se rozšíří režim reverse-charge

V říjnu se rozšíří režim reverse-charge

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

DigiZone.cz: Světový pohár v přímém přenosu na ČT

Světový pohár v přímém přenosu na ČT

Vitalia.cz: Pryč se zastaralým stravováním ve školách

Pryč se zastaralým stravováním ve školách

DigiZone.cz: Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

DigiZone.cz: Ginx TV: pořad o počítačových hráčích

Ginx TV: pořad o počítačových hráčích

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Podnikatel.cz: Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Znáte už 5 novinek k #EET

Znáte už 5 novinek k #EET

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Lupa.cz: Cimrman má hry na YouTube i vlastní doodle

Cimrman má hry na YouTube i vlastní doodle

Vitalia.cz: Jsou vegani a vyrábějí nemléko

Jsou vegani a vyrábějí nemléko