Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia Tuesday TopDrive KupDnes Navrcholu Bomba NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Ext2/Ext3 ovladač pro Windows

Mnoho lidí vůbec neví, že Microsoft nabízí Installable File System kit pro tvorbu vlastních ovladačů souborových systémů.

Tento balík umožňuje například tvorbu ovladačů pro souborové systémy Linux/Mac OS X, které běží na Windows 2000, XP nebo 2003 Server.

Stephan Schreiber vytvořil Ext2 IFS ovladač pro Windows, který podporuje Ext2 a Ext3, umožňuje bezproblémové čtení, zápis a všechny ostatní funkce, které jsou dostupné pod Linuxem.

(Zdroj: OSNews)

Dále čtěte…         

Předchozí zprávička Následující zprávička        
Ondra aura:79
9. 8. 2005 15:00 Nový

Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
A bude i ovladac pro ReiserFS? A jak je u toho stavajiciho ovladace resena problematika pristupovych prav??
Jarek Šeděnka
Jarek Šeděnka (neregistrovaný)
9. 8. 2005 15:34 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
RTFA ;-)
prava se neresi, ReiserFS je neco uplne jineho nez ext3 a ovladac pro nej neni (a neverim tomu ze ho nekdo napise).
ventyl
ventyl (neregistrovaný)
9. 8. 2005 20:40 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
este, ze neexistuju bezne dostupne Windows XP live CD :) pac to by sa dali rabovat disky beziace na ext3... hoci to je mozne aj ked je stupidne nastaveny pocitac
#Tom
#Tom (neregistrovaný)
9. 8. 2005 21:46 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
Ale z live Linuxů to jde naštěstí už roky.
1ac0
1ac0 (neregistrovaný)
9. 8. 2005 22:35 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
neexistuju??? bartPe nic nehovori? ;-))
Wolfy
Wolfy (neregistrovaný)
10. 8. 2005 11:30 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
Mno pokud vim tak sem nejaky sileny projekt ktery orezal XP tak aby sly pustit z CD videl.
Craft
Craft (neregistrovaný)
13. 8. 2005 13:40 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
Tím bych si nebyl na tvém místě tak jistý :o), řekl bych, že převyšuje i možnosti běžných live distribucí Linuxu, protože jsem je před BartPE-XPE taky používal.
viz. http://www.craftcom.net/03_bart/bartpexpe.htm

Craft (autor web stránek)
Bubo
Bubo (neregistrovaný)
10. 8. 2005 8:53 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
Pokial viem, tak reiserfs je dielko nejakeho pana Reisera. Co takto sa na neho obratit aby to spravil? (mozno som naivny :-))_
uživatel si přál zůstat v anonymitě
10. 8. 2005 10:13 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
Hans Reiser dokonce i tretim stranam vyslovene nedoporucuje pracovat na portech ReiserFS/Reiser4 pro proprietarni systemy zadarmo. Ale kdyz mu poslete $10k a vic, mozna si s Vami na toto tema bude ochoten aspon popovidat :)
F&T
F&T (neregistrovaný)
6. 12. 2008 15:25 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno
Ovladac Reiserfs pro windows uz je :-)
http://p-nand-q.com/download/rfstool.html
rob s aura:82
26. 2. 2011 13:57 Nový

Re: Ovladac pro ReiserFS?

celé vlákno

jak tu procitam ty stary diskuze...
2003 : rfstools released...
2005 : ,,neverim tomu ze ho [rfs driver] nekdo napise.''
necestuji nekteri lidi zpatky casem, jako treba Lister v Pozpatku? Nebo v roce 2005 nebyl google? wtf?!

bfield
bfield (neregistrovaný)
9. 8. 2005 16:05 Nový

ext24win

celé vlákno
konecne, jako lama sem pouzival plugin do total commanderu, ktery jak vite pripojoval partitiony jako sitovy disk a pouze pro cteni. V tomhle je to rozhodne plus.
samu
samu (neregistrovaný)
9. 8. 2005 17:51 Nový

RW pripajanie NTFS particii

celé vlákno
Nevie nahodou niekto, ci uz je mozne pripajat NTFS particu v Linuxe v mode RW?
Randolf
Randolf (neregistrovaný)
9. 8. 2005 19:04 Nový

Re: RW pripajanie NTFS particii

celé vlákno
Uz hodne dlouho... odhadem rok a pul. Jenom dlouho bylo oznaceno jako experimentalni (a rekl bych, ze vzdy bude), takze to neni v jadrech bundlovanych s vetsinou beznych distribuci zapnuto. Zajemce si musi skompilovat vlastni jadro... cca hodinka prace.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
9. 8. 2005 19:13 Nový

Re: RW pripajanie NTFS particii

celé vlákno
To, co máš v jádře, ti umožňuje pouze přepisovat existující
soubory. Nemůžeš je rozšiřovat ani vytvářet nové ani mazat.

Pokud chceš plný RW přístup, stáhni si captive od Jana
Kratochvíla --- to je wrapper, který natáhne soubor NTFS.IFS
z Windows, emuluje mu funkce NT kernelu a umožňuje pomocí
něho na partition zapisovat. Je to ale pomalé.
Viky
Viky (neregistrovaný)
9. 8. 2005 19:17 Nový

Re: RW pripajanie NTFS particii

celé vlákno
Ano, jadra 2.4 i 2.6 tuto moznost maji. Cteni je bez problemu, na zapis bych si dal pozor. V jadre 2.6 uz to neni uvadene jako Experimental, ale presto bych na to prilis nesazel.

Existovala i nejaka specialni a udajne zarucena aplikace, ale je to delsi doba a nestudoval jsem to.
#Tom
#Tom (neregistrovaný)
9. 8. 2005 21:50 Nový

Re: RW pripajanie NTFS particii

celé vlákno
Jo, jde to bez omezení. (Snad...)
Amra
Amra (neregistrovaný)
14. 8. 2005 17:46 Nový

Re: RW pripajanie NTFS particii

celé vlákno
Frn
Frn (neregistrovaný)
10. 8. 2005 9:18 Nový

V nadpisu je chyba !!

celé vlákno
Asi jste web autorů nečetli pozorně, ale ten driver je jen pro ext2, nikoliv pro ext3 !!

Autoři sice píšou, že se dá použít i pro ext3, který je s ext2 zpětně kompatibilní, ale má to jeden háček - pokud totiž nebyl fs korektně odpojen, budou se po připojení jaok ext3 dělat úpravy podle obsahu žurnálu. Ale když se na něj mezitím něco zapíše z Woken, už nemusí odpovídat skutečný stav na disku s tím co se očekává podle žurnálu takže může vzniknout pěkný guláš !


BTW když je tedy napsání podpory pro filesystem ve Woknech tak jednoduché, proč krusinál nikoho ještě nenapdalo napsat úplně nový filesystem, který by byl přístupný z Woken i linuxu a splňoval by následující parametry :
- žádná přístupová práva
- žádné symlinky
- žádné speciální soubory
- žádná on-line komprimace
- žádná podpora šifrování
- podpora utf v názvech souborů a adresářů
- podpora pro soubory > 4GiB

Zkrátka vzít z ext2 a NTFS všechno to, na čem se můžou shodnout a co obyčejnému uživateli stačí pro ukládání dat, která nejsou "choulostivá".

Na obyčejné sdílení dat mezi systémy by toto bohatě stačilo a odpadly by problémy s (ne)podporou vlastností fs, které se v druhém OS nedají emulovat nebo se s nimi obtížně pracuje.
pc
pc (neregistrovaný)
10. 8. 2005 10:54 Nový

Re: V nadpisu je chyba !!

celé vlákno
Muzete prosim vysvetlit v cem ten "hacek" spociva? Z toho popisu sem to moc nepochopil. To jako kdyz ext3 nekorektne odmountuju v Linuxu a primountuju ho jako Ext2 ve Woknech, zapisu na nej a pak ho zase pripojim v Linuxu jako Ext3? To by zadny ovladac pro Ext2 nemel dovolit - pokud je Ext3 namountovan, je oznacen jako nekompatibilni s Ext2 (flag RECOVER v superbloku) a podle nej Ext2 ovladace nepodporujici Ext3 poznaji ze takovemu filesystemu nerozumi a nemaji ho primountovat.
Frn
Frn (neregistrovaný)
10. 8. 2005 12:34 Nový

Re: V nadpisu je chyba !!

celé vlákno
Ano, přesně tak : odpojím ext3 nekorektně (což se nedá vyloučit), připojím ho z Woken popisovaným ovladačem, zapíšu změny a opět připojím jako ext3 z linuxu.

"To by zadny ovladac pro Ext2 nemel dovolit .." - jste si tím jist ? Vždyť i v případě že se poškodí žurnál se doporučuje připojit svazek jako ext2.
".. ovladace nepodporujici Ext3 poznaji ze takovemu filesystemu nerozumi a nemaji ho primountovat" - co podle vás znamená, že ovladač nepodporuje ext3 ? To jako že neozumí žurnálu ? Ale vždyť je to nesmysl. Jednak se dá svazek připojit jako ext2 i v linuxu (a vynutit si NEpoužívání žurnálu) a druhak i popisovaný ovladač přistupuje "pouze" na ext2 a opět si žurnálu nevšímá - viz popis na stránkách autorů.

Když to shrnu, je možné připojit svazek ext3 jako ext2 (tedy bez žurnálování) a to z linuxu i z Woken. V obou případech se bude zapisovat na svazek, který nemusí být konzistentní s žurnálem (mohou v něm být nezapsaná metadata) a jehož obsah se zapíše až při dalším připojení svazku jako ext3. Problém je ale v tom, že z Woken je možný _pouze_ tento neúplný přístup.


Taklže popsaný ovladač je možné používat, ale jen na svazky ext2 a rozhodně bych to neriskoval s ext3, kde teoreticky hrozí poškození dat.
pc
pc (neregistrovaný)
10. 8. 2005 16:35 Nový

Re: V nadpisu je chyba !!

celé vlákno
"Když to shrnu, je možné připojit svazek ext3 jako ext2 (tedy bez žurnálování) a to z linuxu i z Woken. V obou případech se bude zapisovat na svazek, který nemusí být konzistentní s žurnálem (mohou v něm být nezapsaná metadata) a jehož obsah se zapíše až při dalším připojení svazku jako ext3. Problém je ale v tom, že z Woken je možný _pouze_ tento neúplný přístup."

Nu, tak si to zkusme.

Naformatoval jsem sda3 jako ext3 fs, primountoval jako ext3 fs, zacal na nej kopirovat, a v prubehu kopirovani dal okamzity reboot.

Po rebootu:

# mount -t ext2 /dev/sda3 /mnt/ext3
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda3,
or too many mounted file systems

Tak co, jde primountovat ext3 svazek s nezapsanymi metadaty v zurnalu jako ext2, nebo ne??

Pokud tohle ten windowsi nebo jakykoli jiny ovladac umoznuje, je to proste BUG, kterym Linux netrpi.
Frn
Frn (neregistrovaný)
11. 8. 2005 9:13 Nový

Re: V nadpisu je chyba !!

celé vlákno
Děkuji za praktickou ukázku :)

Můžete ještě prosím (po "rebootu") zkusit :

mount /dev/sda3 /mnt/ext3 -t ext3 -o noload


.. případně totéž, ale s popisovaným ovladašem ve Woknech ?


Matně jsem si pamatoval z manuálu, že ext3 jde připojit bez žurnálu a z nějaké debaty v konferenci jsem získal djem, že to jde jen jako ext2. Ukázal jste, že to tak není, takže se omlouvám za mystifikaci.

Ale pak je otázka, jestli moje obavy budou splněny, pokud se partišna připojí jako ext3 s vyputým žurnálem (viz výše) - asi ano, ale je to dost speciální případ, který normálního uživatele nepotká. Závažnější ovšem bude, jestli se bude stejně chovat i Wokenní ovladač - a já se obávám že jo. Pokud ne, tj. pokud se připojení s "nevyprázdněným" žurnálem odmítne (podobně jako ve vaší ukázce), pak budou uživatelé možná trochu brblat, ale rozhodně by to bylo správnější chování.


BTW nejsem znalec zdrojáků jádra, ale je moc velký rozdíl v ext2 a ext3 ? Jinými slovy byl by (teoreticky) velký problém napsat ten ovladač jako "plnohodnotný" ext3 ? Sice by se ještě víc zpomalil, ale na druhou stranu by se zabránilo poškození při pádu woken během zápisu.

A máme tu další námět na pokus - co takhle naformátovat ext3 (nepoškozenou), kopírovat na ni z Woken ext2 ovladačem a po tvrdém shození ji připojit (opět jako ext3) v linuxu ? Výsledky by určitě zajímaly mnoho čtenářů ...
pc
pc (neregistrovaný)
11. 8. 2005 15:48 Nový

Re: V nadpisu je chyba !!

celé vlákno
"Můžete ještě prosím (po "rebootu") zkusit :

mount /dev/sda3 /mnt/ext3 -t ext3 -o noload"

stejny vysledek: nejde to.

"Závažnější ovšem bude, jestli se bude stejně chovat i Wokenní ovladač - a já se obávám že jo."

Proc? Ten ovladac s ext3 fs zda se vubec nepocita. A Ext3 je prave tak navrzene, aby ovladace ktere s nim vubec nepocitaji jej neposkodily (treba ext2 ovladace ve starsich verzich Linuxu). Pokud neni v tom Ext2 ovladaci zjevna chyba, nemel by to byt problem.

(Nemam ted cas ten ovladac testovat.)

"je moc velký rozdíl v ext2 a ext3 ?"

Nekde jsem cetl ze ext3 je cca 10x slozitejsi :-)

"co takhle naformátovat ext3 (nepoškozenou), kopírovat na ni z Woken ext2 ovladačem a po tvrdém shození ji připojit (opět jako ext3) v linuxu ?"

Zkuste to - spravne chovani je ze ext2 ovladac oznaci ten filesystem jako "dirty", po shozeni to tak zustane a pak ho Linux odmitne namountovat jako ext3.
frenky
frenky (neregistrovaný)
21. 1. 2007 12:47 Nový

Re: V nadpisu je chyba !!

celé vlákno
No, ja tenhle ovladač používám už delší dobu, na sdílení dat mezi win a lin mám partition naformátovanou na ext3, a za víc jak půlroční používání mohu říct že kritický problém nenastal. Když se mi kousne linux a usím tvrdě restartovat (tj. neodmountuju korektně), nejde následně oddíl ve windows namountovat, musím znovu do linuxu a z něj korektně restartovat do windows, což je znamená pravděpodobně dostatečnou bezpečnostní pojistku.
Skoro pořád na mně ale při bootování linuxu vytskakuje hláška že na dotyčné partition je chyba a spoští se nějaký "scandisk". Už mě to prudilo, tak jem po tom teď pátral, zdá možná to bude chybejicim flagem u large files (i když nejsem si vědom že bych tam měl soubor větší než 4 GB), což se prý v tom win ovladači dá nějak nakonfigurovat. zkusím si s tím ještě pohrát a dám vědět.
Ge Bu aura:95
21. 1. 2007 19:19 Nový

Re: V nadpisu je chyba !!

celé vlákno
Pokud cokoliv zjistíš tak mě to určitě zajímá. Používám to taky (ikdyž možná to již opustím, protože se pěkně rozjel ntfs-3g a když připojené Ext3 používají laici tak je dost matou linuxové adresáře - asi to přeformátuju na NTFS) a mám stejnou zkušenost - scandisk v Linuxu.
Nedávno jsem zjistil, že problémem by mohlo být to, že se jedná o notebook a občas ho uspím a pak při probouzení nabootuju linux a ty file systémy nejsou korektně odpojené.
Díky za ten tip s velkými soubory. Používám to na videa a mám tam velké soubory.
alfred
alfred (neregistrovaný)
10. 8. 2005 14:05 Nový

codepage

celé vlákno
Zmineny program nepodporuje kodove stranky, takze kdyz treba pouzivam v linuxu ISO8859-2, tak mam s ceskymi nazvy smulu.
Lze ale pouzit program ext2fsd na http://ext2fsd.sourceforge.net , ktery podporuje volbu CodePage a je mozny povolit si i zapis. Jen tam neni graficke prostredi pro mountovani.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
30. 3. 2006 13:27 Nový

Re: codepage

celé vlákno
a podarilo se ti to rozchodit na to ext2fsd?
Ge Bu aura:95
5. 6. 2006 17:44 Nový

Ext3

celé vlákno
Něco nového s ovladačem pro ext3 na Windows?
Homie Bongo
Homie Bongo (neregistrovaný)
29. 1. 2007 23:36 Nový

geniální!

celé vlákno
tak tohle je opravdu geniální nástroj! malý a rychle na nohou. Přesně to, co jsem právě potřeboval, abych trochu vyprázdnil /home/ oddíl, neboť jsem už zase na disku nenechal ani trochu místa pro X...

Je výborné, že teď můžu při problémech opravovat jeden systém z druhého, a ne pouze Windows z Ubuntu (i když ne že by toho šlo napravovat mnoho s rozbitými windows :/ )! Tenhle program putje okamžitě do mojí složky "Windows Survival Kit" :)

Jen škoda, že se správně nezobrazuje čeština v souborovém systému. Nešlo by to vyřešit používáním UTF-8 ve Windows XP? Je to vůbec nějak možné?
Pavel Řezníček
22. 3. 2012 9:02 Nový

Re: geniální!

celé vlákno

Opravdu geniální nástroj!!

Navíc ovladače pro některé souborové systémy bych si docela rád napsal. Mám např. set-top box, jehož disk má záhadný souborový systém a pokud bych ho postupně rozluštil, rád bych si na něj napsal ovladač. Uvidíme.

Nebo taky bych docela rád implementoval cosi jako sshfs přes protokol FISH nebo ftpfs/sftpfs přes protokol FTP/SFTP, virtuální souborové systémy, které by byly připojitelné jako síťové jednotky. To by bylo žůžo ;-)

Pokud bude problém s tou češtinou, pokusím se ovladač upravit tak, aby překládal názvy souborů do znakové sady MBCS (kódování Unikódu, kde má každý znak 2 byt’y) a dám vědět. Ovšem naprosto netuším, kdy bych se k něčemu takovému dostal. Mám teď docela rušno. Taky bych mohl zkusit kontaktovat autora, jestli by s tím něco udělal.

Tak zatím, mějte se, tučňáci ;-)

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem        

Přehled názorů

Ovladac pro ReiserFS?
Ondra 9. 8. 2005 15:00
├ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
Jarek Šeděnka 9. 8. 2005 15:34
│
├ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
ventyl 9. 8. 2005 20:40
│
│
├ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
#Tom 9. 8. 2005 21:46
│
│
├ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
1ac0 9. 8. 2005 22:35
│
│
├ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
Wolfy 10. 8. 2005 11:30
│
│
└ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
Craft 13. 8. 2005 13:40
│
└ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
Bubo 10. 8. 2005 08:53
│
 
└ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
anonymní uživatel 10. 8. 2005 10:13
└ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
F&T 6. 12. 2008 15:25
 
└ 
Re: Ovladac pro ReiserFS?
rob s 26. 2. 2011 13:57
ext24win
bfield 9. 8. 2005 16:05
RW pripajanie NTFS particii
samu 9. 8. 2005 17:51
├ 
Re: RW pripajanie NTFS particii
Randolf 9. 8. 2005 19:04
│
└ 
Re: RW pripajanie NTFS particii
anonymní uživatel 9. 8. 2005 19:13
├ 
Re: RW pripajanie NTFS particii
Viky 9. 8. 2005 19:17
├ 
Re: RW pripajanie NTFS particii
#Tom 9. 8. 2005 21:50
└ 
Re: RW pripajanie NTFS particii
Amra 14. 8. 2005 17:46
V nadpisu je chyba !!
Frn 10. 8. 2005 09:18
├ 
Re: V nadpisu je chyba !!
pc 10. 8. 2005 10:54
│
└ 
Re: V nadpisu je chyba !!
Frn 10. 8. 2005 12:34
│
 
└ 
Re: V nadpisu je chyba !!
pc 10. 8. 2005 16:35
│
 
 
└ 
Re: V nadpisu je chyba !!
Frn 11. 8. 2005 09:13
│
 
 
 
└ 
Re: V nadpisu je chyba !!
pc 11. 8. 2005 15:48
└ 
Re: V nadpisu je chyba !!
frenky 21. 1. 2007 12:47
 
└ 
Re: V nadpisu je chyba !!
Ge Bu 21. 1. 2007 19:19
codepage
alfred 10. 8. 2005 14:05
└ 
Re: codepage
anonymní uživatel 30. 3. 2006 13:27
Ext3
Ge Bu 5. 6. 2006 17:44
geniální!
Homie Bongo 29. 1. 2007 23:36
└ 
Re: geniální!
Pavel Řezníček 22. 3. 09:02