Hlavní navigace

Jaký počítač používá Richard Stallman

Richard Stallman je jedním z lidí, kteří dali Linuxu takovou podobu, jakou dnes má. Možná vás ale někdy napadlo, jaký počítač Richard používá. Jelikož to zajímalo více lidí, tak o tom sepsal krátký článek. V něm píše, že má netbook od firmy Lemote Yeelong s 800 MHz procesorem, 9" displayem a hlavně dodávaným kompletně s open source softwarem včetně BIOSu. K internetu se připojuje dvakrát až třikrát denně a většinu času stráví odepisováním na e-maily v editoru Emacs.

V textu se dále píše, že by si rád koupil něco s větším displejem, rychlejším procesorem a pamětí, ale svoboda je pro něj natolik důležitá, že se rozhodl využívat tento netbook. Nyní plánuje koupi nového modelu s 10" displejem.

Předchozí zprávička Následující zprávička        
Tweetni to
hisaak
hisaak (neregistrovaný) ---.homecredit.net
25. 1. 2010 10:48 Nový

Dobre dela

celé vlákno

Sve viry se nevzda za zadnou cenu. Urcite ho to jednou bude hrat na dusi, az bude zcela slepy a pracky ho budou bolet od psani na mrnave klavesnici. Samozrejme to vse jen za predpokladu, ze driv nezesili z emacsu.

Květoš
Květoš (neregistrovaný) ---.tvtrinec.cz
25. 1. 2010 10:52 Nový

Re: Dobre dela

celé vlákno

Má víra je pevná a neotřesitelná! Háre kršna ;-)

tsL
tsL (neregistrovaný) 88.103.160.---
25. 1. 2010 20:51 Nový

Re: Dobre dela

celé vlákno

Dokud nemluvíš o třech šestkách, tak je to oukej :-D A užij si až jednou budeš kráva :-D

ondrah aura:53
25. 1. 2010 11:32 Nový

Re: Dobre dela

celé vlákno

Z emacsu nezešílí, vždyť ho sám napsal. Což svědčí o tom, že už je šílený dávno :-)

mixal
mixal (neregistrovaný) ---.73.30.82.vnet.sk
25. 1. 2010 12:03 Nový

Re: Dobre dela

celé vlákno

:D :D

r4in aura:60
25. 1. 2010 10:56 Nový

Náboženství

celé vlákno

Aneb další důkaz, že Linux, resp. GNU je jakási forma moderního náboženství. :-D

koroptev
koroptev (neregistrovaný) 141.202.248.---
25. 1. 2010 13:36 Nový

Re: Náboženství

celé vlákno

spis sektarstvi

srott
srott (neregistrovaný) ---.chello.sk
12. 8. 2010 13:14 Nový

Re: Náboženství

celé vlákno

Otvorené (z definice open) sektárstvo sa nazýva náboženstvom

peter
peter (neregistrovaný) ---.84-47-107.t-com.sk
25. 1. 2010 11:31 Nový

sloboda?

celé vlákno

jeho sen o slobode ho dostal do takeho obmedzenia, ze nie je slobodny si kupit normalny pocitac..

Peta
Peta (neregistrovaný) ---.47.35.87.adsl.nextra.cz
25. 1. 2010 11:51 Nový

Re: sloboda?

celé vlákno

Je to svobodny clovek a pokud si chce koupit ten dany pocitac z duvodu XY, je to jen jeho pravo. VY mate pravo druhemu rikat tak maximalne velky prd, co je spravne a co ne.

Podle diskuse lze soudit, ze mezi programatory je pitomcu naprosta prevaha, protoze nedokazou pochopit, ze nekdo ma jiny nazor nez oni.

jerzy.burzek
jerzy.burzek (neregistrovaný) ---.rev.swan.sk
25. 1. 2010 12:11 Nový

Re: sloboda?

celé vlákno

Pozri, moj nazor je, ze vykadit sa niekomu pred dvere nie je normalne. Ak ma niekto iny nazor, nech sa paci, ale stale je u mna blbec, a ano, nikdy jeho postoj nepochopim.

-tri-
-tri- (neregistrovaný) ---.lanservis.cz
25. 1. 2010 12:49 Nový

to: jerzy

celé vlákno

Tak on se Stallman nekomu vykadil pred dvere? O tom nevim, nebo o cem to vlastne mluvis?

jerzy.burzek
jerzy.burzek (neregistrovaný) ---.chello.sk
25. 1. 2010 22:09 Nový

Re: to: jerzy

celé vlákno

Nevykadil :-) Bol to priklad, ze aj pochopenie inych nazorov ma svoje medze :-)

Reagoval som na toto:
Podle diskuse lze soudit, ze mezi programatory je pitomcu naprosta prevaha, protoze nedokazou pochopit, ze nekdo ma jiny nazor nez oni.

Su veci, ktore su mimo realitu, Stallman je jednoducho (podla mna) purista az za hranicu normalnosti (daleko za hranicu).

Peter
Peter (neregistrovaný) ---.chello.sk
25. 1. 2010 23:03 Nový

Re: to: jerzy

celé vlákno

Slobodná voľba a právo výberu sú pre niektorých ľudí za hranicou normálnosti.

Bola to jeho voľba a ohovárať že chcel mobilitu na železe s otvoreným SW je obyčajné trolovanie.

-tri-
-tri- (neregistrovaný) ---.lanservis.cz
25. 1. 2010 17:44 Nový

Re: sloboda?

celé vlákno

Takto obecne to muzes brat, ale stejne bych negeneralisoval. Urcite okolnosti si vyzaduji zvlastni reseni. Pokud treba nebudu souhlasit s velmi spatnym clovekem /nasilnik, nebo rasista/ a on se schova za dvere, tak hold budu muset posrat dvere, pokud se nebudu moci vysrat primo jemu na hlavu /mysleno i obrazne/…
asi je lepsi nekoho ztrestat exkrementem, nez mlcky prihlizet zlu ..

Peter
Peter (neregistrovaný) ---.84-47-107.t-com.sk
25. 1. 2010 13:13 Nový

Re: sloboda?

celé vlákno

Mily Peta, zrejme vobec nerozumies o com hovorim.
V spravicke sa totiz pise, ze Pan Stallman by si rad kupil lepsi pocitac, ale sloboda je prenho dolezitejsia, preto si ho kupit vlastne nemoze (prafrazujem). Ak ti toto nepripada ako obmedzenie, tak si vo svojom mysleni zrejme este obmedzenejsi.
Som velky fanusik otvoreneho softveru, ale nenecham sa nim obmedzovat. Skratka slobodu si predstavujem inak. Dokazes ty akceptovat tento moj „iny nazor“?

Ash
Ash (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
25. 1. 2010 14:10 Nový

Re: sloboda?

celé vlákno

je to složitější, jde o to že svobodným rozhodnutím se můžete své svobody i vzdát (například když se svobodně rozhodnete užívat nesvobodný software). Nejde tedy o svobodu užívat „cokoliv co bych chtěl“, ale o to neztratit tu svobodu, kterou už mám (mohu si svobodně hackovat svůj dosavadní hw).

Jozef Remen
Jozef Remen (neregistrovaný) 84.245.88.---
25. 1. 2010 15:30 Nový

Re: sloboda?

celé vlákno

nuz, ja by som za neslobodu povazoval nemoznost urobit pracu v termine a pozadovanej kvalite. Resp. nemat moznost ju urobit vobec, pretoze chcem pouzivat len „slobodny sw“.

Ludia na nejake filozoficke kydy typu „slobodny sw“ kaslu, zaujima ich jedine – spravit si pracu, ten kram vypnut a za zarobene peniaze si ist niekam uzit s rodinou a decakmi. Kym toto tvorcovia vacsiny open source aplikacii nepochopia (a oni to nepochopia asi nikdy) tak sa nepresadia. Filozofia ide bokom, ked je produkt tak tazkopadny a zle ovladatelny ci zabugovany, ze sa neda pouzivat.

Izak
Izak (neregistrovaný) ---.storyflex.cz
25. 1. 2010 14:41 Nový

Re: sloboda?

celé vlákno

Tak tak at si pouziva co chce …

No ja nemusim mit OSS bios, mis taci, kdyz mi na tom kramu funguje linux … coz uz dnes neni zadny problem.

Zase kazdy netbook, je sptany ;-)) … ale lze k tomu pridat USB klavesnici, mys, monitor … a je to OK ;-)))

tomfi
tomfi (neregistrovaný) 89.203.192.---
25. 1. 2010 22:16 Nový

Re: sloboda?

celé vlákno

A to jste ve škole ještě neprobírali, že svoboda není zadarmo? :)
A že svoboda jednoho může být na úkor někoho jiného?

DD
DD (neregistrovaný) ---.27.broadband11.iol.cz
25. 1. 2010 22:45 Nový

Re: sloboda?

celé vlákno

Když se pro něco rozhodnu podle vlastních zásad, nikoli podle vnucených pravidel, tak to JE svoboda.

Podle vaší logiky jakýmkoli vlastním rozhodnutím ztratím svobodu, čili nejsvobodnější budu, když se nebudu rozhodovat vůbec (což ale nejde – i nečinnost je druh činnosti). To je přece nesmysl.

Tinkerlatko
Tinkerlatko (neregistrovaný) 213.168.182.---
25. 1. 2010 13:39 Nový

hmm...

…a já tady teď živořim na 450MHz Pentiu III s Debianem a GeForce 2 :D

IronNyck
IronNyck (neregistrovaný) ---.55.broadband2.iol.cz
25. 1. 2010 15:56 Nový

Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

Ti první mají rádi svá tučná břicha a proto skáčí podle toho,jak píská ten, kdo jim tučnou krmi dá.
Ti druzí jsou rádi svými vlastními pány, i když hrozí, že jim bude kručet v břiše a o tučném soustě si budou moci nechat leda tak zdát.

Je ale zajímavé to, že ti první NIKDY nepochopí, že bez těch druhých by svá tučná břicha neměli a přesto by museli skákat podle cizího pískání!

A proto diskutovat s těmi prvními je ztráta času :)

ondrah aura:53
25. 1. 2010 16:11 Nový

Re: Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

Hm, tak jak jsi to napsal, tak mi ti první připadají spíš jako lidi, kteří se chtějí za pro ně přijatelnou cenu slušně najíst, zatímco ti druzí budou raději hladovět, ale budou to mít zadarmo.
Podle mě je tohle spor pragmatismus vs. idealismus, a nikoli sobectví vs. altruismus, jak se nám tady snažíš namluvit.

marwyn
marwyn (neregistrovaný) ---.cscworld.cz
25. 1. 2010 17:50 Nový

Re: Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

Máš naprostou pravdu náčelníku, ale říkáš ji na špatném místě, dostaneš hromadu mínusů ;-)

ondrah aura:53
25. 1. 2010 19:18 Nový

Re: Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

Já na body nehraju :-)
Koneckonců, pokud to má být svobodná diskuse (Free as in Freedom ;-), tak proč bych nemohl říct svůj názor…

Martin Bajer aura:44
25. 1. 2010 18:06 Nový

Re: Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

IronNyck měl pravdu, nepochopil si to :-(

ondrah aura:53
25. 1. 2010 19:35 Nový

Re: Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

Ale pochopil. Jenže nesouhlasím. Na mě je to jeho rozdělení příliš kategorické, a navíc si myslím, že se můžu klidně a pro své potřeby dostatečně svobodně do sytosti nacpat i bez toho, aby nějaký idealista hladověl. Takže pokud dotyčný dobrovolně strádá, nevidím důvod, proč bych mu měl za to být vděčný.

666
666 (neregistrovaný) 88.103.124.---
26. 1. 2010 6:50 Nový

Re: Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

Tak tak vzdycky je vyhodnejsi rozumny kompromis nez zbytecny fanatismus .

koudy
koudy (neregistrovaný) ---.mikroelektronika.cz
26. 1. 2010 7:37 Nový

Re: Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

Neslo tu spis o to, kdyby doslo na lamani chleba?
Jestli jste takovy ze zatnete zuby a nechate sebou vlacet, nebo toho osla poslete do haje, ale dalsi pul roku budete travit na pracaku?
Ja vim ze vetsinou jde udelat prace aniz by ste musel ustupovat ze svych hodnot, ale nekdy to proste nejde.

ondrah aura:53
26. 1. 2010 8:57 Nový

Re: Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

Jistě že všechno má své meze. Ale kdybych podával výpověď pokaždé, když mě někdo/něco v práci naštve, tak bych v životě neprošel ani zkušebkou, a po pár měsících by se mě už žádný personalista nechtěl dotknout ani třímetrovým klackem, protože takový zaměstnanec je v praxi nepoužitelný.
Hodnoty mohou fungovat jako ideál, kterého by chtěl člověk dosáhnout, ale aby měly nějaký smysl, nemohou jít mimo realitu nebo dokonce proti ní. Stallman se svými postoji od reality izoloval, a proto často vypadá v očích normálních a pragmaticky uvažujících lidí jako fanatik a sektář.

Petr Ježek
Petr Ježek (neregistrovaný) 193.86.149.---
9. 2. 2011 23:54 Nový

Re: Aneb jsou dva druhy lidí

celé vlákno

Není divu, že nejen tady v Česku je těch z ohnutou páteří a s ochotou přijmout Jidášův groš prozatím převaha... Je mi vás líto...

marwyn
marwyn (neregistrovaný) ---.cscworld.cz
25. 1. 2010 17:46 Nový

svoboda

„by si rád koupil něco s větším displejem, rychlejším procesorem a pamětí, ale svoboda je pro něj natolik důležitá, že se rozhodl využívat tento netbook“

Pro některé jedince je svoboda (rozuměj potřeba nemuset se starat o jídlo, šatstvo , bydlení atd.) natolik důležitá, že se rozhodli zbytek života strávit v kriminále.

Já Richardovi tu jeho „svobodu“ přeju z celého srdce.

Woknař
Woknař (neregistrovaný) ---.karneval.cz
25. 1. 2010 17:50 Nový

Dělá se taky Open source toaletní papír?

A nebo ten svobodymilovný výstředník utírá řiť lopuchem? Je evidentní, že se jedná o narušeného člověka, který běžnou techniku povyšuje na jakousi modlu. Ještě chápu vegetariány kteří nechtějí zabíjet zvířata. Ale dělit psaný kód na svobodný a nesvobodný, to už je tedy síla. Jsem rád, že jsem normální a všichni v mé famílii taky.

Daniel Kvasnička ml. aura:35
25. 1. 2010 18:42 Nový

Svoboda?

celé vlákno

Stallman ma tak rad svobodu, ze pouziva zcela svobodny cinsky stroj, ktery nejspise assembluji tezce podhodnoceni otroci v prisernych podminkach nejake cinske tovarny…

Tenhle chlap je ucebnicovy psychopat a pokrytec. Mele o svobode, ale sam se uzavrel do vezeni. Nastesti je jeho pusobnost relativne mala.

...
... (neregistrovaný) ---.lanservis.cz
25. 1. 2010 19:26 Nový

Re: Svoboda?

celé vlákno

Spousta lidi zatuhla nazorove tak v 90. letech. Mnoho lidi pracujicich v evrope (cr, polsko, rumunsko, madarsko, bulharsko) maji horsi podminky nez ti tvy „ubozaci“ v cine. Vydel jsi nekdy vyrobni linky v Cine? Vyrabeji tam velke firmy za dodrzovani technologickych standardu. Nebyt ciny, tak by jsi doma asi nic z elektroniky nenasel. Cina je dnes druha ekonomicka supervelmoc a uz davno neznamena jidelni hulky zapichle v ryzovem poli…

hohoho
hohoho (neregistrovaný) ---.jablonka.cz
25. 1. 2010 19:41 Nový

Re: Svoboda?

celé vlákno

No třeba já jsem určitě žádnou výrobní linku v Číně ještě „nevyděl“, protože „vydět“ nic není.
To by mě zajímalo, ve kterém roce zatuhl tvůj pravopis :-)

...
... (neregistrovaný) ---.lanservis.cz
26. 1. 2010 9:50 Nový

to hohoho

celé vlákno

No preklep, co.
po nekolika letech abroad by jsi byl rad ze dokazes najit na klavesnici „z“.
(cesky pravopis zatuhl svou komplikovanosti nekde v 18. stoleti)

merlin111
merlin111 (neregistrovaný) 93.99.49.---
25. 1. 2010 19:27 Nový

Re: Svoboda?

celé vlákno

Po přečtení všech příspěvků diskuze mám poněkud komplikované myšlenky, ale jsem slušný a ponechám si je pro sebe.

Bylo by jistě zajímavé sledovat reakce z pozice čínských „otroků“, tedy přesněji občanů poněkud kulturně odlišnější země než je ta naše.

Mintaka
Mintaka (neregistrovaný) 82.100.4.---
25. 1. 2010 20:11 Nový

Re: Svoboda?

celé vlákno

RE: Nastesti je jeho pusobnost relativne mala.

Tak malá, že nebýt jeho, tak by tě možná ani nenapadlo, že bys někdy mohl bezplatně přidat něco jako textovou zprávu na místo jako je root.cz, které vytvořila parta nadšenců s využitím práce desetitisícům koderů zveřejňujících svou práci pod GPL a podobnými licencemi.

Stallmanova reakce na potenciální riziko, že jeho počítač byl asemblován v neetických podmínkách by mohla být zajímavá.

Woknař
Woknař (neregistrovaný) ---.karneval.cz
25. 1. 2010 20:53 Nový

Re: Svoboda?

celé vlákno

Zajímavá… no, pořídil by si sčot, jehož kuličky by sám vyřezal ze stromu, který zemřel stářím a ne rukou drvoštěpa. Nic jiného mne k tomuhle magorovi jako další gesto nenapadá. Problém je, že ty kuličky by musely být navlečeny na drátu. Ovšem technologie výroby taženého drátu také není open source; předpokládám tedy, že by někde za městem dmýchal do uhlíků a snažil se roztavit kus rudy… Oblečen v kůži a láptích, protože technologie výroby viskózového trika a šortek určitě není open source.

merlin111
merlin111 (neregistrovaný) 93.99.49.---
29. 1. 2010 18:48 Nový

Re: Svoboda?

celé vlákno

Drát uměli vyrábět v předminulém století a patenty na jeho dobovou výrobu jsou už dávno propadlé, čili jsou IMHO open source.

…on není zas tak velký fanatik. Určitě ví že alespoň 1 součástka v jeho stroji je kryta nějakým patentem.

d
d (neregistrovaný) ---.kn.vutbr.cz
25. 1. 2010 21:02 Nový

Re: Svoboda?

celé vlákno

Ja neviem ako tvoj notas. Ale na mojom notasi mam dole jasne napisane made in china. Ale zisk si odviezla firma do USA, z toho Stallmanovho pidi udelatka maju ty cinania aj ten zisk. Kdo vie kdo je vacsi zdierac?

adrock
adrock (neregistrovaný) ---.cust.nbox.cz
25. 1. 2010 21:05 Nový

Svoboda

Moje svoboda pramení z omezení která jsem ochoten přijmout a z výdobytků, které nehodlám v žádném případě oželet. Nevyměním svoji svobodu užívaní informací a jejich šíření za omezení rozhodovaní jak s nimi budu nakládat. Takto já chápu Stallmanovo rozhodnutí. Dle mého názoru je to člověk kontroverzní, nicméně i jeho vlivem dneska o informačních technologíích přemýšlíme jinak. Bez lidí jeho formátu bychom pracovali v jediném dokonalém systému, spokojení a šťastní bez nutnosti vyhodnocovat alternativy. Svoboda je mimo jiné i o těžkostech rozhodnutí která musíme činit. Bez těchto vizonářů bychom těžko říkali „radši používám systém X“. Hodnotím kladně že nabízí alternativu, ve kterou věří a propaguje ji. V oblasti softwaru neexistuje o moc většího zvěrstva než nemožnost jej užívat dle svého uvážení a v případě potřeby jeho úpravy. Koupili byste si nástroj, který nemůžete rozebrat a opravit svépomocí po skončení záruky (jaká je záruka na software). Díky (a nejen) Stallmanovi si tyto otázky klademe. Kvalitu tohoto konceptu určí čas, nicméně já mu věřím už dnes.

jarous
jarous (neregistrovaný) 88.103.124.---
26. 1. 2010 6:48 Nový

je to uchyl

celé vlákno

Ma doma lednicku se svobodnych firmwarem ? Ma auto se svobodnym firmwarem ? Leta letadlem kde je pouzity svobodny firmware ?

Proste je to fanatik a pokrytec . Ma vubec deti ? Az jeho deti budou nemocne jak moc bude tuto svobodu prosazovat a co kdyby stal pred otazkou jestli nelecit sve dite nebo ho lecit naprosto komercnima prostredkama ?

Ale jestli ho to bavi proc ne dokud neomezuje me a neprosazuje to aby to byla obecna norma je mi to uplne jedno.

partizann
partizann (neregistrovaný) 195.80.183.---
26. 1. 2010 7:56 Nový

Re: je to uchyl

celé vlákno

Jeho chladnicka nemusi byt open source, lebo ju nepouziva na sirenie informacii ani nic podobneho. Ani mu urcite nevadi ze lieta lietadlom ku ktoremu nema zdrojove kody. Ide mu pravdepodobne hlavne o to aby umoznil jak sebe tak aj ostatnym slobodne pouzivat software a menit si ho k obrazu svojmu. To bola jeho hlavna myslienka, nie aby bolo vsetko zadarmo atd. ale aby ten kto to pouziva sa nemusel spoliehat na korporatne firmy ze vypocuju jeho nareky ohladom chyby/chybajucej feature a podobne.

Jozef Remen
Jozef Remen (neregistrovaný) 84.245.88.---
26. 1. 2010 9:07 Nový

Re: je to uchyl

celé vlákno

ono snad tie nareky vypocuju tvorcovia open source software? Vid. GIMP :)

Isto, je tu stale moznost si to upravit sam ale budme realisti – ludia chcu software pouzivat a zarabat vdaka nemu peniaze, aby mali co jest, co si obliect a z coho uzivit rodinu. Nie sa v nom vrtat. Tak si radsej vyberu komercnu alternativu, ktora sice ma chyby ale vo vseobecnosti FUNGUJE a robi, co robit ma. Idealisticke kecy idu bokom, ked sa pozries na konci roka na vykaz prijmov a vydavkov.

yak
yak (neregistrovaný) 86.110.227.---
26. 1. 2010 12:15 Nový

Re: je to uchyl

celé vlákno

Stale pouzivas vyraz „ludia“. Ludia chcu, ludia si radsej kupia, ludia ludia…

Aki ludia? Ludia ako ja, Stallman a vela inych uprednostnime radsej software v ktorom sa mozme vrtat. Nikto ta nenuti ho pouzivat, ved ked si myslis, ze je lepsie pre teba pouzivas proprietarny software, nech sa paci. Stallman ma svoje predsvedcenie, riadi sa tym a tebe, tvojmu jedlu, obleceniu a rodine, co su pre teba tak strasne dolezite to neublizi. Tak neviem, preco sa dohnho navazat.

Autori slobodneho softwaru nemusia mat za ciel sa napchat do zadocku vsetkym uzivatelom, myslim, ze prave naopak, neplatiaci a neprispievajuci uzivatel, ktory ma len feature requesty nie je podla mna velkou vyhrou. To samozrejme neplati pre tych, ktori predavaju software alebo podporu.

Pochopitelne, mas na pravo na svoj nazor, len sa mi zda ze tym „ludia“ manipulujes, pretoze to volne zamienas za „ja“, „ludia ako ja“, „ja a moji kamarati“…

No a rovnako tato debata zacina naberat smer, ze pohodlie je dolezitejsie ako idealy a ze ten, kto to vnima inak, je sibnuty, co myslim, je dost smutny postoj na niekoho, kto pravdepodobne zazil rok 89.

Ondra
Ondra (neregistrovaný) ---.25.broadband15.iol.cz
26. 1. 2010 13:28 Nový

Re: je to uchyl

celé vlákno

Já ti to vysvětlím. Ti lidi, o kterých se tady mluví, jsou běžní uživatelé. Poznáš je podle toho, že otevřenost softwaru je jim na nic, protože to, co opravdu potřebují, není zdroják, ale podpora. A ta může mít různou úroveň, kvalitu a cenu bez ohledu na model vývoje dotyčného softwaru.
V každém případě to ale pro takové uživatele znamená závislost na někom dalším, a rozdíl mezi open a closed software se tím pro ně smazává. Jediným zřejmým přínosem tak z jejich pohledu zůstává cena za licenci, která je v případě open source obvykle nulová. Pokud by měli přispívat nějakými financemi, ztrácí pro ně FOSS tu zásadní výhodu, kterou v něm spatřují.
Ne že by to bylo nějak správné a sportovní, ale koneckonců nejsme na olympiádě, a velké ideály ve střetu s realitou obvykle nemají šanci. Dokonce ani ideály roku 89, jak můžeme vidět dnes a denně.

iwtu
iwtu (neregistrovaný) ---.kolej.mff.cuni.cz
10. 2. 2011 2:08 Nový

Re: je to uchyl

celé vlákno

Neviem, možno som málo čítal, ale naozaj som nikde nepostrehol, aby sa niekde spomínali bežní užívatelia...

dave
dave (neregistrovaný) ---.anect.cz
26. 1. 2010 12:53 Nový

Displey

no mozna by si mohl pro zacatek koupit nejaky velky displej a klavesnici, snad najde nejake dostatecne open…

mat
mat (neregistrovaný) ---.181.broadband4.iol.cz
7. 2. 2010 17:19 Nový

proste fanatik

celé vlákno

typicky linuxovy blb …

mankind_boost
mankind_boost (neregistrovaný) ---.242.broadband7.iol.cz
18. 7. 2012 13:53 Nový

Re: proste fanatik

celé vlákno

...inteligentní člověk promluvil...

Pavel Píša
Pavel Píša (neregistrovaný) ---.dkm.cz
22. 2. 2010 1:32 Nový

RMS a Loongson 2F

celé vlákno

Ve společnosti je alespoň určité procento lidí, kteří se neohnou i pod velkým tlakem, potřeba. Jsou pojistkou pro případy, kdy se celý ten dav „běžných fajn/cool lidí“ chovajících se podle všeobecně přijatých pravidel, začne řítit do katastrofy. Takže buďte za Stallmany a jiné odchylky od „normálního“ chování moc vděční.

Co se Stallmana týče, tak je asi tím, kdo se nejvíc zasloužil o to, že je možné i nadále mít radost z soukromé/nikým přímo nevlastněné kreativity v oblasti SW. Jinak by jsme všichni byli svázaní na roky různými NDA a podobně. Je tragédií, jak je možné i teď přes patenty někdy zničit roky práce někoho jiného. Přitom ti, co jim jde o ovládání, s radostí nejdřív všechny na vlastní technologie definované jako „otevřený“ standard nalákají a pak jim dají volbu buď se stát služebníkem technologii vlastnící organizace nebo je přes právníky zničí.

Co se týče Loongson 2F, to je CPU toho počítače, tak jsem jednoho z těch šikovných čínských kluků, co ho vyvíjeli a co sládali ty počítače, viděl před dvěma lety na Real-Time Linux Workshopu v Linci, a opravdu to nebyl žádný ustrašený zotročený chudák. Když ukazoval, co na tom HW zvládají (3D desktop, video atd), vše v 64-bitech, tak to bylo moc pěkné. Když odpovídal na otázky vývoje a tvorby prvních kousků, tak se usmál a prohlásil, za dva dny si kus to bez potíží zapájím. Měli tam i prototypy desktopu, takže by pro RMS opravdu nebylo nutné používat systém bez monitoru. K notebooku lze monitor a USB klávesnici také snadno připojit. Nakonec právě z důvodu svobody pohybu (váhy a velikosti notebooku) i já rovnou kupoval notebook malý (12-palců) a pořádný monitor a klávesnici. Jednže můj notebook na kompatibilitou zanesené architektuře x86 nikdy s 12Watty jako YeeLoong nevystačí. Nakonec i takového Thomase Gleixnera jsem viděl v jeho tlapách třímat malý netbooček (8 možná 10 palců) na kterém řešil e-maily okolo nasazení RT jádra na burzovních servrech minimálně s desítkami CPU.

Jinak na jedné čínské univerzitě jsem také týden byl a přesto, že jsem přesvědčen, že Čína má v oblasti dodržování lidských práv fatální potíže, tak jsem se setkal s takovou mírou svobody a otevřeného myšlení, že jsem byl velmi silně překvapen. Například na žádost studentů jedna z vývojáře na RTLWS doprovázejících dam uspořádala veřejné vystoupení. Byla to Američanka nadšeně hlásající a šířící slávu americké demokracie. Je dost pravděpodobné, že podobné vystoupení někoho věřícího v čínskou oficiální ideologii, by bylo v Americe prohlášeno za protiamerické a skončilo přinejmenším vyhoštěním.

Takže nepodceňujte to, co neznáte, nevysmívejte se tomu, čemu nerozumíte
a nebo čeho sami nejste schopní.

Visgean Skeloru
Visgean Skeloru (neregistrovaný) ---.175.broadband2.iol.cz
9. 2. 2011 23:24 Nový

Re: RMS a Loongson 2F

celé vlákno

Díky, už jsem si začínal myslet že na rootu se nenajde jediný inteligentní komentář. Jediné co by mi na notebooku vadilo je jeho poměrně malá výdrž... Notebook je podle mně jinak srovnatelný s jinými netbooky...

JanciB
JanciB (neregistrovaný) ---.chello.sk
29. 9. 2010 11:46 Nový

Free software

"kompletně s open source softwarem"

Ma tam byt free software.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem        

Přehled názorů

Dobre dela
hisaak 25. 1. 2010 10:48
Nový
├ 
Re: Dobre dela
Květoš 25. 1. 2010 10:52
Nový
│
└ 
Re: Dobre dela
tsL 25. 1. 2010 20:51
Nový
└ 
Re: Dobre dela
ondrah 25. 1. 2010 11:32
Nový
 
└ 
Re: Dobre dela
mixal 25. 1. 2010 12:03
Nový
Náboženství
r4in 25. 1. 2010 10:56
Nový
└ 
Re: Náboženství
koroptev 25. 1. 2010 13:36
Nový
 
└ 
Re: Náboženství
srott 12. 8. 2010 13:14
Nový
sloboda?
peter 25. 1. 2010 11:31
Nový
└ 
Re: sloboda?
Peta 25. 1. 2010 11:51
Nový
 
├ 
Re: sloboda?
jerzy.burzek 25. 1. 2010 12:11
Nový
 
│
├ 
to: jerzy
-tri- 25. 1. 2010 12:49
Nový
 
│
│
└ 
Re: to: jerzy
jerzy.burzek 25. 1. 2010 22:09
Nový
 
│
│
 
└ 
Re: to: jerzy
Peter 25. 1. 2010 23:03
Nový
 
│
└ 
Re: sloboda?
-tri- 25. 1. 2010 17:44
Nový
 
└ 
Re: sloboda?
Peter 25. 1. 2010 13:13
Nový
 
 
├ 
Re: sloboda?
Ash 25. 1. 2010 14:10
Nový
 
 
│
└ 
Re: sloboda?
Jozef Remen 25. 1. 2010 15:30
Nový
 
 
├ 
Re: sloboda?
Izak 25. 1. 2010 14:41
Nový
 
 
├ 
Re: sloboda?
tomfi 25. 1. 2010 22:16
Nový
 
 
└ 
Re: sloboda?
DD 25. 1. 2010 22:45
Nový
hmm...
Tinkerlatko 25. 1. 2010 13:39
Nový
Aneb jsou dva druhy lidí
IronNyck 25. 1. 2010 15:56
Nový
└ 
Re: Aneb jsou dva druhy lidí
ondrah 25. 1. 2010 16:11
Nový
 
├ 
Re: Aneb jsou dva druhy lidí
marwyn 25. 1. 2010 17:50
Nový
 
│
└ 
Re: Aneb jsou dva druhy lidí
ondrah 25. 1. 2010 19:18
Nový
 
├ 
Re: Aneb jsou dva druhy lidí
Martin Bajer 25. 1. 2010 18:06
Nový
 
│
└ 
Re: Aneb jsou dva druhy lidí
ondrah 25. 1. 2010 19:35
Nový
 
│
 
├ 
Re: Aneb jsou dva druhy lidí
666 26. 1. 2010 06:50
Nový
 
│
 
└ 
Re: Aneb jsou dva druhy lidí
koudy 26. 1. 2010 07:37
Nový
 
│
 
 
└ 
Re: Aneb jsou dva druhy lidí
ondrah 26. 1. 2010 08:57
Nový
 
└ 
Re: Aneb jsou dva druhy lidí
Petr Ježek 9. 2. 2011 23:54
Nový
svoboda
marwyn 25. 1. 2010 17:46
Nový
Dělá se taky Open source toaletní papír?
Woknař 25. 1. 2010 17:50
Nový
Svoboda?
Daniel Kvasnička ml. 25. 1. 2010 18:42
Nový
├ 
Re: Svoboda?
... 25. 1. 2010 19:26
Nový
│
└ 
Re: Svoboda?
hohoho 25. 1. 2010 19:41
Nový
│
 
└ 
to hohoho
... 26. 1. 2010 09:50
Nový
├ 
Re: Svoboda?
merlin111 25. 1. 2010 19:27
Nový
└ 
Re: Svoboda?
Mintaka 25. 1. 2010 20:11
Nový
 
├ 
Re: Svoboda?
Woknař 25. 1. 2010 20:53
Nový
 
│
└ 
Re: Svoboda?
merlin111 29. 1. 2010 18:48
Nový
 
└ 
Re: Svoboda?
d 25. 1. 2010 21:02
Nový
Svoboda
adrock 25. 1. 2010 21:05
Nový
je to uchyl
jarous 26. 1. 2010 06:48
Nový
└ 
Re: je to uchyl
partizann 26. 1. 2010 07:56
Nový
 
└ 
Re: je to uchyl
Jozef Remen 26. 1. 2010 09:07
Nový
 
 
└ 
Re: je to uchyl
yak 26. 1. 2010 12:15
Nový
 
 
 
└ 
Re: je to uchyl
Ondra 26. 1. 2010 13:28
Nový
 
 
 
 
└ 
Re: je to uchyl
iwtu 10. 2. 2011 02:08
Nový
Displey
dave 26. 1. 2010 12:53
Nový
proste fanatik
mat 7. 2. 2010 17:19
Nový
└ 
Re: proste fanatik
mankind_boost 18. 7. 2012 13:53
Nový
RMS a Loongson 2F
Pavel Píša 22. 2. 2010 01:32
Nový
└ 
Re: RMS a Loongson 2F
Visgean Skeloru 9. 2. 2011 23:24
Nový
Free software
JanciB 29. 9. 2010 11:46
Nový