Hlavní navigace

Oracle vs. Google konečně míří k soudu

Může být programovací jazyk „copyrightován“? Logická otázka spojená s rozepří mezi Google a Oracle. Pře konečně míří k soudu, zhruba po dvou letech od momentu, kdy Oracle obvinilo Google (Android) z porušování patentů a autorského práva ohledně programovacího jazyka Java. Za ty dva roky soud obdržel devět stovek podání a právníci si přišli na slušné peníze. Jak to celé dopadne? To (možná) konečně rozhodne soud.

(Zdroj: Lupa.cz)

Předchozí zprávička Následující zprávička        
Jiří Něměc aura:86

Oracle me stve ...

celé vlákno

At jde celej Oracle k certu ... fandim Googlu.

mat . aura:18

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Protože Googlu nemusíte nic platit? Efekt Robina Hooda? To je trochu hloupý a krátkozraký důvod.

VViki
VViki (neregistrovaný) ---.bsc-ideas.com
17. 4. 2012 11:17 Nový

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Souhlasím s Vámi, jen doplním, že vzhledem k tomu, že Google je jedním z největších prodejců reklamy, tak asi málokteré firmě platíte tolik, co Googlu - i když samozřejmě zprostředkovaně (v ceně zboží, které je o tuto reklamu dražší).
Bohužel je to taková "google daň", jejímu placení se vyhnete jen velmi těžko...

VViki

bhy
bhy (neregistrovaný) ---.cust.nbox.cz
17. 4. 2012 11:39 Nový

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

ale to, že google je obecně větší zlo než oracle, ještě neznamená, že je oracle v právu s copyrightovatel­ností javy, ne?

Jiří Něměc aura:86

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Ne proto, ze nemusim Googlu platit, ale protoze si myslim, ze to, co podle Oraclu Google udelal s Javou, je v poradku a Google by za to nemel byt nijak postizen.

PS: Proc jste se radeji nezaptel "proc" a misto toho rovnou pisete "protoze" :).

mat . aura:18

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

A v pořádu je to podle vás proto, že neporušil žádný patent nebo že porušil patent řešení, které bylo veřejně známé před podáním žádosti, nebo že porušil patent, ale Google (resp. některá ze získaných společností) využíval to řešení před podáním žádosti, nebo že patentové právo není legální? Nebo z jiného důvodu?

Jiří Něměc aura:86

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Vseobecne neuznavam zadne softwareove patenty, takze jste se trefil. Softwareove patenty jsou zlo, ktere je nutne vymýtit.
http://stopsoftwarepatents.eu

tom
tom (neregistrovaný) ---.anonymouse.org
17. 4. 2012 14:33 Nový

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Jenze i kdyby zadne patenty neexistovaly, tak Oracle bude zalovat Google. Pokud by jste si totiz _precetl_ (a nejen vy) o co v zalobe jde (a vlastne co je i ve zpravicce) zjistil by jste, ze jde i o autorska prava. Autorska prava prava predpokladam uznavame, jinak by sme neuznavali ani GPL, CC apod.

mat . aura:18

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Netrefil. Ta varianta byla zda si myslíte, že patentové právo není legální, což je něco jiného než jestli si myslíte, že by mělo nebo nemělo existovat.

A dokud legální a platné je, tak smolík.

Přece se nebudete ve fotbale ignorovat out jen proto, že se vám nelíbí.

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
17. 4. 2012 16:23 Nový

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Za války bylo legální posílat Židy do plynu, takže měli také smolík.
Až vyhrají volby komouši, tak uzákoní že se ódesáci smí střílet na ulici, a také bude všechno v pořádku, žejo.
Ano, když se cokoliv uzákoní, je to legální, bez ohledu na to jak velký zločin to je. Opravdu si jsi jistý že tenhle názor je správný?

mat . aura:18

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Nejsme ve válce.

JardaP . aura:24
17. 4. 2012 19:20 Nový

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Jsme.

Radovan
Radovan (neregistrovaný) 88.146.198.---
18. 4. 2012 16:32 Nový

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

"Nejsme ve válce."

No, jestli ti připadá že tohle byl argument (podle mě hodný maximálně tak někoho s nedokončeným základním vzděláním), víš třeba ve kterém roce byly přijaty Norimberské zákony?

Kdysi si prý někdo dal tu práci, a spočítal, že za dobu psané historie lidstva bylo sedm roků, kdy nebyla žádná válka. Takže se smiř s tím že ve válce jsme stále, tím spíš že i náš stát se momentálně podílí svým dílem na několika agresích.

mat . aura:18

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Vážně srovnávat patentové právo se zločiny proti lidskosti může fakt jen někdo nemocný.

-tri-
-tri- (neregistrovaný) 77.242.94.---
18. 4. 2012 8:58 Nový

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

+++ 1!

https://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawmI9rVcWOz5oTKX6COVBTZLDhwicA556lw aura:90

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

"Protože Googlu nemusíte nic platit? Efekt Robina Hooda? To je trochu hloupý a krátkozraký důvod"

To jsou vase projekce. Jsem rad, ze vy o sporu nerozhodujete. Pokud by totis soudy rozhodovaly podle toho, kdo komu kolik plati, bylo by to dost spatne.

mat . aura:18

Re: Oracle me stve ...

celé vlákno

Jsem rad, ze vy o sporu nerozhodujete. Pokud by totis soudy rozhodovaly podle toho, kdo komu kolik plati, bylo by to dost spatne.

Když si to přečtete ještě jednou tak zjistíte, že opak je pravdou a právě takové rozhodování jsem kritizoval (tedy "Google mi to dává zadarmo ergo je hodný").

kutr
kutr (neregistrovaný) 86.61.140.---
17. 4. 2012 11:42 Nový

Výhra právníků

celé vlákno

Přijde mi smutné, že se taková vyloženě technická věc dostává před soud. Ideální řešení by byla dohoda Oraclu a Googlu a vytvoření nové otevřené specifikace Java ME. Takhle máme Java ME, která je sto let za opicema a android javu, která neběží nikde jinde. Vyhráli právníci a prohrál technický přístup k řešení podobných problémů.

Michal Ambroz aura:100

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Ahoj,
nesouhlasim, ze by se meli v tichosti domluvit - to by slo jen bez soft. patentu.

Jsem rad ze se to dostane k soudu a doufam ze vyhraje svoboda slova a situace kolem spornych patentu bude jasna jednou provzdy.

Nerad bych aby se Oracle a Google dohodli na patentovem kartelu a pouzivali ty sporne patenty dal v konkurencnim boji proti dalsim nepohodlnym firmam/projek­tum/jednotliv­cum.

Michal Ambroz

kutr
kutr (neregistrovaný) 86.61.140.---
17. 4. 2012 14:31 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Pokud se udělá standard(speci­fikace VM + standardní knihovna + jazyk), tak nevidím žádný smysl v tom někoho žalovat. Tím akorát poškozuji jméno svojí značky. Čím víc výrobců a zařízení to podporuje tím líp pro mě.

Souhlasím že nejlepší by bylo SW patenty zrušit a je pravda, že podobné spory by nakonec mohli vyústit v jejich zrušení. Tady ale nejde o svobodu slova, jde tady u to jestli je možné patentovat myšlenku (algoritmus) místo konkrétní implementace té myšlenky, kterou chrání autorský zákon.

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
17. 4. 2012 17:02 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Sun přece vydal VM, standardní knihovny i jazyk. Dokonce slíbil možnost užívání related patentů každému, kdo Javu implementuje kompletně a kvalitně. Kdyby Google býval použil standardní Javu (nebo provedl plnou implementaci), nic by neporušil.
Jak jsem už psal k tématu v jiné diskusi, je roztomilé pozorovat reakce komunity. Když byl MS souzen za to, že si dovolil odchýlit se od implementace Javy ve svém JVM (tehdy nejrychlejším na světě), komunita by MS nejlépe rozdělila, ukamenovala, a nakonec rozpustila v louhu. Když je ve stejné situaci Google, je to najednou úplně opačně, a ten špatný je Sun/Oracle. Komunitě totiž nezáleží na faktech. Záleží na jen osobních sympatiích k tomu či jinému hráči.

Podobné spory nejspíš nepovedou ke zrušení SW patentů. Patentové války jsou daleko starší, než vaše ctěná osoba. A třeba automobilový průmysl zjevně uspokojivě funguje.
http://www.root.cz/zpravicky/samsung-zahajil-ofenzivu-chce-zakazat-iphone-5/395972/

Petr
Petr (neregistrovaný) 162.25.24.---
17. 4. 2012 17:29 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

+1 .

retard
retard (neregistrovaný) ---.dynamic.chello.sk
17. 4. 2012 18:07 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Naozaj? Vsak samotni inzinieri v Oracle tvrdia, ze Android NIE je Java - http://www.groklaw.net/article.php?story=20120210080453710.

mat . aura:18

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Však v tom sporu nejde o porušení ochranné známky "Java", nebo ano?

retard
retard (neregistrovaný) ---.dynamic.chello.sk
17. 4. 2012 19:38 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Spor ma 2 roviny. Patentovu a copyrightovu. V patentovej zatial Oracle prisiel takmer o vsetky "claims" pri reexaminacii na USPTO. Ak by aj ten zvysok nahodou prezil sudny spor, stale musi Oracle dokazat, ze ich skutocne Google v Androide aj porusuje. A ak sa to dokaze, stale to moze byt otazka pomerne jedoducheho workaroundu. V druhej casti cele svoje snazenie zalozil na tom, ze API sa da copyrightovat, co je nezmysel, ktory pokial som dobre cital, nema v USA zatial relevantny precedens (takze vysledok moze teoreticky dopadnut vseliako, ale ak by Oracle vyhral, tak IT biznis asi cakaju tazke casy).

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
19. 4. 2012 16:27 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Podle všeho to není jen o API. Zdá se, že Google přímo opisoval implementaci Javy od Sunu, řádek po řádku. Příklady opisování:
http://www.scribd.com/doc/40316099/orclgoogcode

S takovými důkazy to podle mě Oracle těžko může projet.

Sten
Sten (neregistrovaný) 2001:67c:2594:----:----:----:----:----
19. 4. 2012 18:23 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Otázka je, kolik z toho je skutečně opsané a kolik vypadá velmi podobně, protože jen tak to odpovídá API. Ty výseky mi tedy jako důkaz opisování moc nepřijdou.

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
22. 4. 2012 21:41 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Takže vy si myslíte, že Google vzal popis API, a podle něj jaksi shodou okolností, bez opisování, napsal ten samý zdroják lišící se prakticky jen jmény proměnných? Můj názor je jasný, ale nechme to posoudit soud.

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
22. 4. 2012 21:55 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Tenhle případ mimo jiné ukazuje chybnou strategii Sunu ohledně Javy i dalších produktů. Zaplatit v přepočtu miliardy Kč za OpenOffice, a dávat ho zdarma. Zaplatit desítky miliard za MySQL, které se nikdy nevrátí. Zaplatit vývoj Javy, částečně ji otevřít, a nechat si ji ukrást Googlem, aby na ni vydělával. Sun tak dlouho podporoval open source a zanedbával tvorbu příjmů ze svého dušeního vlastnictví, až to nerozdýchal.

Sten
Sten (neregistrovaný) 109.80.216.---
23. 4. 2012 11:09 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Ten problém není v tom, že to dávali zadarmo. MySQL AB, dokud to byla samostatná firma, měla obrat 50 milionů dolarů (ale miliardu dolarů fakt nestála). Google taky přímo na Dalviku vydělává rozhodně míň, než na něm vydělává Oracle (Sun).

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
23. 4. 2012 12:54 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Problém byl v tom, že to dávali zadarmo. Když Sun koupil MySQL za miliardu dolarů (platil $800M v hotovosti a $200M ve stock options), tak mu tržby $50M ročně (s prakticky nulovým ziskem či lehkou ztrátou, podle projevu Mickose) tu investici fakt nemohly vrátit. Pro Sun to byly utopené peníze. StarDivision (autor StarOffice) byl podobný příklad: v dnešních cenách okolo $100M, produkt zdarma, a zisk žádný.

Kolik Google vydělává na Andoidu, to bohužel nikdo netuší. Nicméně v rámci soudního procesu to vyjde najevo.

Sten
Sten (neregistrovaný) 109.80.216.---
23. 4. 2012 10:46 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Vzhledem k tomu, že ty funkce jsou stylem:

if (něco) {
  zavolejAPI1(...);
} else if (něcoJiného) {
  zavolejAPI2(...);
} else {
  zavolejAPI3(...);
}

tak tam moc možností, jak to napsat jinak, nejsou. Naopak spoustu kódu, který není dán API (např. pomocné booleany), v té googlovské verzi není.

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
23. 4. 2012 13:07 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Člověče, vždyť je to opisování naprosto zjevné. Proč Google deklaruje na začátku PolicyNodeImpl ty samé private variables jako Sun/Oracle, a ve stejném pořadí? Proč provádí akce v metodách ve stejném pořadí jako Sun/Oracle, i když to není nutné pro shodnou funkcionalitu?
Vypadá to na dekompilovaný bytecode, se kterým si pak možná někdo trochu pohrál. Tomu odpovídají i změněná jména proměnných, lehce pozměněné iterační funkce a další úkazy. Podle mě to Google jasně projede díky opisování.

Natix
Natix (neregistrovaný) 2001:718:2:----:----:----:----:----
23. 4. 2012 21:11 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

PolicyNodeImpl a dalších několik "důkazů" jsou třídy ze sun.* balíků, které nikdy nebyly součástí distribuce Androidu. Prý byly pouze použity v nějakých testech a ano, je to opravdu dekompilovaný bajtkód. Na druhou stranu, zdrojáky OpenJDK jsou dostupné pod GPL, takže moc nerozumím, proč by to měl být problém, dokonce podle mě by logicky mohl Google použít i přímo původní zdrojáky těchto tříd. Je ale otázka, co na to řekne soud.

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
25. 4. 2012 20:34 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Takže si myslíte, že Google dekompiloval jen třídy, které nedistribuuje s Androidem? :)
Nevím jaká je současná licenční politika Oraclu, ale minimálně před pár lety byla alternativní implementace Javy legální jen pokud prošla testy a měla plnou shodu se specifikací. V opačném případě smůla.

JardaP . aura:24
17. 4. 2012 19:22 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

> komunita by MS nejlépe rozdělila, ukamenovala, a nakonec rozpustila v louhu.

Umite si predstavit, kolik by z Ballmera bylo mydla?

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
17. 4. 2012 23:22 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

LOL. Kostka pro každého uživatele desktopového Linuxu? :)

JardaP . aura:24
18. 4. 2012 8:39 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Tak tolik zase tlusty neni. Ale kostka pro kazdeho, kdo si mysli, ze Widle jsou dobry a dobre navrzeny system, by asi vysla. Mozna i dve.

-tri-
-tri- (neregistrovaný) 77.242.94.---
18. 4. 2012 8:56 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

:DDD tak na to se tesim....
/pral bych si jeste nahrdelnik ze zubu.../

mixal11 aura:64

Re: Výhra právníků

celé vlákno

+1..

Sten
Sten (neregistrovaný) 2001:67c:2594:----:----:----:----:----
18. 4. 2012 18:46 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Ten zásadní rozdíl je, že MS tvrdil, že ta jejich upravená a nekompatibilní implementace Java je, a tak to silně smrdělo (pro Microsoft v té době klasickým) EEE. Taky byl souzen za porušení obchodní známky a nikoliv patentů. Google naproti tomu nikdy netvrdil, že to je Java, přestože je Dalvik téměř úplně kompatibilní.

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
19. 4. 2012 2:23 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Rozdíl to je, ale nikoliv zásadní. Jaba je pokrytá řadou patentů (které se zřejmě týkají i Dalviku), a Sun/Oracle garantuje patentovou ochranu jen tomu, kdo Javu implementuje plně a korektně. Navíc Oracle použil i některé soubory z Javy, což je podle všeho porušením autorského práva.

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
19. 4. 2012 16:28 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno
Sten
Sten (neregistrovaný) 2001:67c:2594:----:----:----:----:----
19. 4. 2012 18:31 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

Je to dost zásadní rozdíl, prvním mršíte existující technologii a druhým vytváříte novou. Open source i internet jsou postaveni na tom, že zdrojáky a postupy můžete upravovat, jak chcete, ale značka se na nekompatibilní technologie nekopíruje.

Mimochodem MS si nakonec vlastní Javu napsal taky: .NET.

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
22. 4. 2012 21:20 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

A samozřejmě o tom, kdy se jedná o zavrženíhodné mršení stávající technologie, a kdy jde o inovační vytvoření technologie nové na zádeh té staré, rozhodujete vy :)
Licence Javy nepovoluje provádět změny funkcionality. Nesmíte přidávat ani odebírat funkcionalitu. A vůbec nejde o to, jestli výsledek bude nebo nebude používat stejnou značku. Internet nestojí na možnosti úprav zdrojáku, ale na TCP/IP.
MS si nenapsal vlastní Javu. Napsal .NET, který je proti Javě v řadě věcí velmi pokročilý. Lepší správa paměti, daleko širší platforma, více jazyků (což se Java nakonec naučila také, akorát jde o mrtvě narozené jazyky), LINQ atd.

Sten
Sten (neregistrovaný) 109.80.216.---
23. 4. 2012 11:31 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

O tom, jestli jde o jedno nebo o druhé, rozhoduje jednoduše (ne)užití dané značky.

Internet stojí na TCP jen díky tomu, že upravené a často mnohem lepší technologie (DCTP, SCTP ap.) nikdo TCP nenazval a ani tak nepropagoval, jinak by to byl jeden velký bordel, který by nefungoval.

.NET je silně ovlivněné Javou. Ty pokročilé vlastnosti tam původně nebyly (až na více jazyků, ale to není pokročilá vlastnost, nakonec do Java bytecode lze přeložit i C nebo C++). Naopak původně obsahoval jazyk J#, který dokázal do .NET načíst nejen zdrojáky Javy, ale i Java bytecode, čili úplně to samé, co dělá Dalvik.

Lael Ophir
Lael Ophir (neregistrovaný) ---.88.broadband5.iol.cz
23. 4. 2012 12:20 Nový

Re: Výhra právníků

celé vlákno

A k tomu nesmyslu o tom, že značka činí rozdíl mezi mršením a inovací, jste dospěl jak? Vlastní úvahou? :)

Internet stojí na TCP, protože jde o standardní komunikační protokol. Při komunikaci mezi různými platformami je prostě nějaký sdílený protokol potřeba.

.NET je samozřejmě ovlivněný Javou. J# dokázal načíst zdrojáky Javy, ovšem MS u toho neopisoval kód Javy, a zjevně měl pokryté patenty.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem