Společnost IBM uvolnila AIX 6 Beta
13. 7. 2007 8:58
Petr Krčmář
Firma IBM dala vývojářům k testování nový operační systém AIX 6 Beta a další související aplikace. Účastnící zaregistrovaní do vývojového programu tak mohou stahovat nejen samotný AIX 6 Open Beta, ale také port Firefoxu pro AIX nebo nový AIX kompilátor.
Dále čtěte…
- Prečo IBM spojila Lotus Symphony práve s Apache OpenOffice 13. 3. 2012 13:37
- Kancelářský balík IBM Lotus Symphony končí 1. 2. 2012 14:25
- IBM opět vede žebříček patentů, loni jich firma získala 6180 12. 1. 2012 15:52
- IBM a sedm trpaslíků 18 - superpočítač CDC 7600 (dokončení) 23. 6. 2011 0:00
- IBM slaví 100 let 22. 6. 2011 11:38
LO (neregistrovaný)
13. 7. 2007 12:07
Nový
výprodej
celé vlákno
Já tušil, že komerční "úspěch" AIXu donutí IBM k podobně zoufalému kroku.
DC (neregistrovaný)
13. 7. 2007 13:07
Nový
to o nem moc nevis teda
celé vlákno
To vubec neni zoufaly krok a AIX je na PowerPC od IBM suverenne nejrozsirenejsi. Banky, automobilky - vse co je dulezite, strezene a vyzaduje HA jede na clusterovanych AIXech. Cela vyroba Skodovky, Komercni banka napr. Myslite ze na velkych serverech tam maji Windows nebo Linux? :))))) Linux se ted zacina zamlouvat i takovym zakaznikum, ale spise okrajove - ne v opravdu kritickych oblastech. S brutal Power servery (p560, 570 apod) to umi AIX nejlip, je overeny a odzkouseny, vsechno. Davno stoji na modernich technologiich jako fibre channel - neni to okrajova podpora, ale bezny zaklad. LVM ma odjakziva (jinak to snad ani neumel) a Linuxove LVM2 se jen pomalu priblizuje jeho schopnostem (jako okrajovou zajimavost lze zminit napr. grow/shrink FS kompletne za produktivniho behu, soubeh 32/64 bit userspace (obojake knihovny) snad odjakziva - v Linuxu se to zacina objevovat az ted, dalo by se toho jmenovat!).
Co se tyce propracovanosti, pripravenosti na enterprise, high availability, stability, atp. tak prakticky neni konkurence, clovece! Ja jsem zaryty Linuxak od 97/98, ale AIX vnimam s velkym respektem. Jako serverovy OS je hodne daleko.
Otevreni vnimam jednoznacne pozitivne. Zajimalo by me, jestli to je cely AIX (kernel + userspace) nebo jen jadro... maji v tom totiz obrovske knowhow, ktere by kazdy UNIX-like system hopem posunulo o generace dal.
Co se tyce propracovanosti, pripravenosti na enterprise, high availability, stability, atp. tak prakticky neni konkurence, clovece! Ja jsem zaryty Linuxak od 97/98, ale AIX vnimam s velkym respektem. Jako serverovy OS je hodne daleko.
Otevreni vnimam jednoznacne pozitivne. Zajimalo by me, jestli to je cely AIX (kernel + userspace) nebo jen jadro... maji v tom totiz obrovske knowhow, ktere by kazdy UNIX-like system hopem posunulo o generace dal.
DC (neregistrovaný)
13. 7. 2007 13:12
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Dal jsem to hned stahovat, ale myslim, ze tady doslo k mylce. Ta Open Beta je jakoze AIX volne ke stazeni - NE OTEVRENI ZDROJOVYCH KODU. Byli by sileni, kdyby otevreli to co jim dava tak obrovsky naskok v enterprise serverech. Fakt mi to malem vyrazilo dech - uz jsem zase zpet na zemi. :))))
Kojot (neregistrovaný)
13. 7. 2007 14:53
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
No s AIX jsem se zatim nepotkal, ale mohl by ste jen tak zhruba porovnat se Solarisem? Staci jen nejake zasadni veci, neni potreba detaily.
Bagr (neregistrovaný)
14. 7. 2007 2:45
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Porovnat tyto dva systemy je spis ukol pro dlouhou recenzi nez pro kratky prispevek do diskuze.
Zjednodusene by se dalo rict, ze na poli enterprise sysemu (drahe systemy pro velke podniky) jsou vice mene vyrovnane (muj nazor, no flames, prosim). Nektery ma lepsi neco, druhy zase neco jineho. Oba systemy jsou dobre vyladene a spolehlive na drahych kusech HW dodavanych IBM resp. Sunem.
Solaris ma diky sve podpore architektury x86 oproti AIXu vyhodu, ze bezi i na levnem HW a na desktopech. Dokonce funguje i na vetsine notebooku.
Co se tyce novinek, tak Solaris byva (alespon posledni dobou) o neco inovativnejsi. Hodne veci AIX okoukal prave ze Solarisu. Napr. nekolik let stare veci jako dtrace, containers nebo trusted extensions budou v AIXu teprve v prave pripravovane verzi 6. Viz. pekny clanek o AIXu 6 na The Register http://www.theregister.co.uk/2007/05/26/six_aix_ibm
Na drouhou stranu je zase nutne rici, ze AIX je pred Solarisem o slusny kus vpredu s virtualizaci.
Pro nekoho je mozna take dulezity rozdil v tom, ze vyvojova vetev Solarisu je open source.
A ac to mozna podle teto zpravicky od pana Krcmare tak nevypada, AIX stale zustava closed source.
Zjednodusene by se dalo rict, ze na poli enterprise sysemu (drahe systemy pro velke podniky) jsou vice mene vyrovnane (muj nazor, no flames, prosim). Nektery ma lepsi neco, druhy zase neco jineho. Oba systemy jsou dobre vyladene a spolehlive na drahych kusech HW dodavanych IBM resp. Sunem.
Solaris ma diky sve podpore architektury x86 oproti AIXu vyhodu, ze bezi i na levnem HW a na desktopech. Dokonce funguje i na vetsine notebooku.
Co se tyce novinek, tak Solaris byva (alespon posledni dobou) o neco inovativnejsi. Hodne veci AIX okoukal prave ze Solarisu. Napr. nekolik let stare veci jako dtrace, containers nebo trusted extensions budou v AIXu teprve v prave pripravovane verzi 6. Viz. pekny clanek o AIXu 6 na The Register http://www.theregister.co.uk/2007/05/26/six_aix_ibm
Na drouhou stranu je zase nutne rici, ze AIX je pred Solarisem o slusny kus vpredu s virtualizaci.
Pro nekoho je mozna take dulezity rozdil v tom, ze vyvojova vetev Solarisu je open source.
A ac to mozna podle teto zpravicky od pana Krcmare tak nevypada, AIX stale zustava closed source.
Mikuláš Patočka (neregistrovaný)
13. 7. 2007 14:53
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Mně jednou AIX spadnul na kernel panic na workstation v reklamním stánku IBM :)
Rejpal (neregistrovaný)
14. 7. 2007 5:42
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Třeba měl poruchu osobnosti. ;-) A jak na to zareagovala sličná děva u stánku? Začala blekotat nebo jí jen došla slova? :-) To totiž asi není nejlepší reklama.
Krcmar (neregistrovaný)
13. 7. 2007 16:26
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Jsou banky, kde nemají jediný unix (bohužel nemůžu jmenovat). Automobilky používají všechno možné. Škoda Auto měla největší implementaci SAP R/3 v ČR, na Windows. Před nějakým časem potřebovali přejít na 64 bitů, takže migrovali na nějaký unix (Windows na 64-bit ještě nebyly zaběhnuté).
Souhlasím, že AIX má ještě pořád dobré jméno. Nicméně podíl na trhu podle mého soudu padá. Už jsem neviděl AIX, ani nepamatuji. Naposledy... u IBM ;). Shodneme se i v tom, že Linux není alternativou AIXu. Windows ano; sám jsem pár zákazníky migroval z AIXu na Windows, a úspory byly... řekněme značné.
Souhlasím, že AIX má ještě pořád dobré jméno. Nicméně podíl na trhu podle mého soudu padá. Už jsem neviděl AIX, ani nepamatuji. Naposledy... u IBM ;). Shodneme se i v tom, že Linux není alternativou AIXu. Windows ano; sám jsem pár zákazníky migroval z AIXu na Windows, a úspory byly... řekněme značné.
trpaslik (neregistrovaný)
13. 7. 2007 16:56
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
skodovka presla na aix, bezi jim to tedka tusim na 2xp560
it (neregistrovaný)
13. 7. 2007 17:34
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Stary vyrobni system bezel taky na AIX (hw RS/6000) a byl pred asi 3 lety migrovan na ty pSeries. Je tam celkem 8 dynamickych lparu (virtualizace) v clusteru. Mam tam roota. :] Taky tam jsou Regatty a zalohovani a monitoring, vse na AIX. Nejen vyrobu (napr. ten SAP) zajistuje mnohem vic stroju/clusteru, vse UNIX - krom AIX nic jineho co vim. Windows jsou na proxy a podobnych okrajovkach. Intra aplikacni portal je taky na AIXu. Stejne tak jina VW, byl tam pred migraci na pSeries ruzny hw od IBM, tez s AIX (4.x).
Krcmar (neregistrovaný)
13. 7. 2007 17:53
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Doporučuji se projít po serverovně, a spočítat si počet strojů na unixech a strojů na Windows. Nakonec tam běží i několik aplikací, co jsme psali u nás. Faktem je, že od přechodu SAPu na unix je Škoda Auto více unixová firma (ve více ohledech). Jsou tu jiné unixové případy (i výraznější), třeba v telekomunikacích.
it (neregistrovaný)
13. 7. 2007 21:25
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Klidne bych se ted hned mohl sebrat a zajit do serverovny jak na V8, tak v INCC a pocitat, ale ono to neni o poctu. Neni tu ani snaha tvrdit, ze AIX globalne na serverech vitezi. Zustanme u puvodni diskuse, prosim.
Je to o tom, ze na nejkritictejsich (a asi i nejdrazsich) strojich je ve jmenovanych lokalitach AIX a ta informace nepodpira tvrzeni, ze AIX je nejlepsi, AIX rulez nebo AIX forever, ale ze IBM ma rozhodne sakra daleko k tomu, aby bylo s AIXem zoufale. Naopak. Plne vyuzit potencial techto stroju dokaze jen AIX, i kdyz IBM udelalo hodne pro to, aby tam sel i Linux. Nebudeme rozebirat kde co bezi, ale v tomhle momente se muzu prihlasit na desitky p5[567]0 co jsem instaloval po cele Evrope, nekde i prvni stroj v danem state. Verte, ze si to nekoupili benzinky na odpocet casu u vysavacu.
Problem beznych lidi je v tom, ze o AIX nic nevi. To uz HPUX jim prijde zivejsi, pritom opak je pravdou. Proto tu nekdo psal, ze je IBM s AIXem zoufale. Kolik lidi denne nebo aspon nekdy dela na strojich za nekolik mio? Jinde moc AIXu nenajdete.
Je to o tom, ze na nejkritictejsich (a asi i nejdrazsich) strojich je ve jmenovanych lokalitach AIX a ta informace nepodpira tvrzeni, ze AIX je nejlepsi, AIX rulez nebo AIX forever, ale ze IBM ma rozhodne sakra daleko k tomu, aby bylo s AIXem zoufale. Naopak. Plne vyuzit potencial techto stroju dokaze jen AIX, i kdyz IBM udelalo hodne pro to, aby tam sel i Linux. Nebudeme rozebirat kde co bezi, ale v tomhle momente se muzu prihlasit na desitky p5[567]0 co jsem instaloval po cele Evrope, nekde i prvni stroj v danem state. Verte, ze si to nekoupili benzinky na odpocet casu u vysavacu.
Problem beznych lidi je v tom, ze o AIX nic nevi. To uz HPUX jim prijde zivejsi, pritom opak je pravdou. Proto tu nekdo psal, ze je IBM s AIXem zoufale. Kolik lidi denne nebo aspon nekdy dela na strojich za nekolik mio? Jinde moc AIXu nenajdete.
LO (neregistrovaný)
13. 7. 2007 22:43
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Jinými slovy se jedná o poměrně malý kus trhu, o který se perou AIX, Solaris a HP-UX. A ten trh se už řadu let zmenšuje, díky Windows a (kdysi i) Novellu apod. Jak od profi unixů firmy ve velkém utíkaly, už nezbyl skoro nikdo, kdo by neutekl. A s Linuxem se to nelepší - je možné utéct, a zůstat na unixu (byť low endovém). Právě vaše cílová skupina zákazníků často zjistila, že totéž co na AIXu mohou mít na Windows za lepší cenu. Drahý HW, drahý SW, drahá podpora, drahá administrace, drahá školení, a za rohem levnější konkurence. To proto profi unixy zůstaly jen tam, kde opravdu není zbytí (nebo kde je zvyk opravdu silný).
AIXu bych přiznal zavedenou 64-bit platformu a slušnou virtualizaci (tu dnes Windows na stejné úrovni ještě nenabídnou). V malých zemích může mít lepší podporu. Například se může stát, že na Slovensku bude podpora pro AIX výrazně lepší, než podpora Windows; Slovensko je příklad, byl jsem tam naposledy před lety. Pro ostatní diskutující: podpora v kontextu není "zeptám se na fóru", ani "koncem týdne se někdo staví", ale "můj 24/7 systém stojí, okamžitě to zprovozněte".
AIXu bych přiznal zavedenou 64-bit platformu a slušnou virtualizaci (tu dnes Windows na stejné úrovni ještě nenabídnou). V malých zemích může mít lepší podporu. Například se může stát, že na Slovensku bude podpora pro AIX výrazně lepší, než podpora Windows; Slovensko je příklad, byl jsem tam naposledy před lety. Pro ostatní diskutující: podpora v kontextu není "zeptám se na fóru", ani "koncem týdne se někdo staví", ale "můj 24/7 systém stojí, okamžitě to zprovozněte".
it (neregistrovaný)
13. 7. 2007 23:03
Nový
ZADNE ZDROJOVE KODY!
celé vlákno
Ano, s tim souhlasim. Mimochodem virtualizace mi prijde vseobecne nejlepsi co je - dynamicke LPARy, micropartitioning, integrace s HW, manageabilita, etc.
Jinak muzu potvrdit, ze ten AIX Open Beta 6 je normalni instalacka noveho AIXu. Prave jsem ho dotahnul a zkousim to. Takze pro pany redaktory, co maji problemy s anglictinou :] opakuji:
IBM ZADNE ZDROJAKY AIXU NEUVOLNILO.
Jinak muzu potvrdit, ze ten AIX Open Beta 6 je normalni instalacka noveho AIXu. Prave jsem ho dotahnul a zkousim to. Takze pro pany redaktory, co maji problemy s anglictinou :] opakuji:
IBM ZADNE ZDROJAKY AIXU NEUVOLNILO.
MeDon (neregistrovaný)
13. 7. 2007 23:14
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Maly kus trhu, ale drahy :-) A protoze je tent trh narocny na stabilitu a bezpecnost, tak si na nej MS Windows jeste dlouuuuuuho nesahnou.
P.S. pamatujete jeste na tu zpravicku, jak MS Windows ridi dopravu na jakemsi lestisti v USA a musi byt kazdy mesic restartovany? :-/ god save the passangers
P.S. pamatujete jeste na tu zpravicku, jak MS Windows ridi dopravu na jakemsi lestisti v USA a musi byt kazdy mesic restartovany? :-/ god save the passangers
it (neregistrovaný)
14. 7. 2007 1:23
Nový
Re: to o nem moc nevis teda
celé vlákno
Presne tak. Restartovani oken je kupodivu dost casta praxe. Kdyz jsem to slysel prvne, malem jsem se pos*al smichy. Od te doby se na restartovani vzdycky ptam, kdyz jsme nekde, kde bezi windows server. Jsou mista, kde se servery restartuji pravidelne kazdou hodinu a to nekecam. Drsne, ze? :] Jeste drsnejsi vsak je, ze nekterym spravcum to ani neprijde, ale jak slysi o Linuxu muzou se pretrhnout pomluvami. Fascinujici! :]
DC (neregistrovaný)
13. 7. 2007 13:22
Nový
Redaktor neumi cist....
celé vlákno
Krcmari, oprav tu zpravu. Prulom v Linuxove virtualizaci obslehnutim AIXu se nekona. :)
Krcmar (neregistrovaný)
13. 7. 2007 16:17
Nový
Re: Redaktor neumi cist....
celé vlákno
Až zničím nějaké další fotky, dostanu se k tomu.

